Tehnologia inovatoare prin care pot fi îmbunătăţite performanţele creierului. Interviu

Creierul este superputerea noastră, dar este nevoie de conștientizare și muncă pentru a-l șlefui către funcționarea optimă. Costin Dămășaru dezvoltă metode personalizate de creştere a performanțelor creierului, pornind de la harta individuală a fiecărui creier în parte.

image

Costin Dămășaru aplică o metoda inovatoare de antrenament neuronal

Ce înseamnă maparea creierului și ce afecțiuni pot fi vizibile prin acest tip de scanare?

O mapă a creierului reprezintă o encefalogramă cantitativă, adică o procesare cantitativă a semnalului colectat din creier, care apoi se compară cu bazele de date existente și se observă diferențele, din punct de vedere statistic, între un creier perfect și un creier cu deficiențe la nivel de conectivitate și la nivel de amplitudine. Sunt 17 indicatori în total, dar pe noi ne interesează aceștia doi atunci când dorim să dezvoltăm un protocol de antrenament neuronal personalizat.

Noi considerăm diagnosticul cu care vine pacientul o informație utilă, dar prin mapare putem avea confirmarea respectivului diagnostic și, în plus, putem observa la nivelul creierului ce implică disfuncția respectivă și în baza analizei datelor colectate putem dezvolta un protocol de antrenament personalizat.

Disfuncțiile care pot fi vizibile atunci când se realizează mapa creierului sunt numeroase: depresie, burn-out, autism, ADHD, sunt câteva dintre ele. Cu toate acestea, țin să precizez că nu formulăm diagnostice, ci niște ipoteze de lucru văzând clar care sunt diferențele între creierul care prezintă disfuncții și un creier perfect. De exemplu, poate fi nevoie să activăm sau să inactivăm zone. Poate fi un creier hipoactiv sau hiperactiv. Pe harta creierului se văd cu albastru zonele hipoactive și cu roșu cele hiperactive.  Prin protocoale de tratament personalizat putem obține inactivarea zonelor disfuncționale hiperactive și activarea celor hipoactive.

Cum faceți acest lucru?

Ne folosim de resursele creierului. Secretul este neuroplasticitatea cerebrală, care presupune trei mari piloni: neurogeneza, crearea de neuroni noi, care se poate face la orice vârstă și am dovedit asta, grăbirea dezvoltării neuronilor nou formați și creșterea unor rețele neuronale noi.

Cum procedăm? Psihologia ne spune că există trei mari modalități prin care comunicăm cu subconștientul: imaginație, simbolistică și vis. Noi folosim în terapiile personalizate imaginația și simbolistica, iar acasă, oamenii folosesc visul. Ce facem noi, de fapt? Cu un joc pe calculator, în care conduci o mașină sau un avion cu puterea minții, antrenezi creierul. Când creierul se optimizează, mașina pornește, când nu, se oprește, acesta este principiul. Nu stimulăm, ci recompensăm creierul. Ce înseamnă stimularea? Este o acțiune extrinsecă, capabilă să modifice homeostatic creierul. Noi nu facem asta, ci recompensăm șabloanele neuronale optime. Scopul acestor recompense este acela de a crea noi rețele neuronale și de a le antrena pentru a deveni stabile și a ajuta creierul. De exemplu, vedem că există în creier o hipoconectivitate la nivel de cortex prefrontal, dacă în timpul activității monitorizate se activează cortexul prefrontal, primești o recomensă și în felul acesta motivezi creierul să continue să se antreneze.

Vezi şi: Este adevărat că o gândire negativă te îmbolnăvește?

Cât ar trebui să dureze un astfel de anternament pentru a fi eficient?

Sunt necesare 11 ședințe de terapie personalizată pentru a se vedea rezultate. Și după aceste 11 ședințe se reface scanarea creierului și se obține o hartă cerebrală nouă care arată ce s-a schimbat. În baza noii hărți, se iau noi decizii în privința antrenamentului personalizat.

Cât de mult se poate optimiza creierul singur și când știm că este nevoie de ajutor din exterior?

Obiectivul numărul unu al creierului este să mențină homeostazia, adică să-ți mențină funcțiile vitale active, să sigure supraviețuirea. Dar, el încearcă să asigure supraviețuirea cu orice cost și foarte multe persoane apasă pedala de accelerație pe supraviețuire, mai puțin pe evoluție. Apar probleme când creierul se epuizează în evenimente traumatice și rămâne în acest stadiu, pentru că „nimeni nu îi spune” că evenimentul traumatic a încetat.

Ceea ce facem noi este să eliberăm creierul astfel încât persoana să poată se se conecteze la sine și creierul să fie liber, adică să-și activeze intuiția. Când ești într-adevăr în armonie, creierul trimite rezoluții prin intermediul intuiției și tu știi ce ai de făcut. Dacă nu ești în acest echilibru, comportamentul este de frustrare. Să fii prezent și să conștientizezi contextul în care te afli este dificil în condițiile în care tot ce ne înconjoară este împotriva acestui lucru.

Normalitatea înseamnă adaptarea la normele socioculturale general acceptate, deci nu pot să spun eu despre mine că sunt normal, celălat trebuie să spună asta. Pe scurt, dacă o persoană are dificultați în a lucra cu intuiția sau în a se adapta la normelele general acceptate, atunci are nevoie de ajutor.

În cazul adulților avem două mari zone, zona de augmentare a performanțelor și zona de disfuncție. Și disfuncțiile sunt numeroase, dar se ascund sub denumirea de trăsături adaptative, care îți limitează capacitatea de a procesa informațiile primite din context. Îți dai seama că ai nevoie de ajutor pentru că nu mai control asupra emoțiilor, pentru că nu te regăsești în ceea ce faci, nu dormi bine, încep să te doară anumite organe fără să ai o problemă acolo.   

În cazul copiilor, părinții sunt cei care văd că au nevoie de ajutor. Sunt copii care nu vorbesc, care nu sunt prezenți, care nu se integrează în mediul social.

Vezi şi: Așa încetinești îmbătrânirea creierului!

Care sunt beneficiile pe care le au persoanele cu un diagnostic clinic după ce aplică metoda persoanlizată?

Luăm exemplul general al unui copil cu autism, la care se poate observa îmbunătățirea contactului vizual, abilităților sociale, vorbirii. Ceea ce este foarte important, încep să aibă acțiuni voit conștiente, pentru că la ei aceasta este marea problemă. Și din acest punct în care ajung acești copii terapeuții pot să crească mai ușor nivelul. Aceste progrese sunt făcute în paralel cu terapia recomandată de medicul psihiatru, fiindcă terapia de antrenament al creierului este o metodă complementară care nu înlocuiește metodele medicinei clasice sau psihoterapia.

Cum poate fi folosită metoda de persoane sănătoase pentru dezvoltare persoanală? Cu ce beneficii?

Folosim metoda pentru managerii de top și pentru sportivii de performanță cu următoarele tipuri de beneficii: dezvoltarea unei atenții felxibile, creșterea puterii de concentrare și a clarității mentale, acțiuni fără teamă de eșec, controlul eficient al emoțiilor, intuiție sporită, niveluri ridicate de creativitate, creșterea energiei mentale în ceea ce privește presiunea efectuării sarcinilor, rapiditate în luarea deciziilor, performanță sporită a memoriei.

În cazul sportivilor, se urmărește obținerea aceluiași nivel de concentrare mentală și în momentele critice de joc, sporirea abilităților care le pot oferi avantaje competitive reale, un joc mai bun, mai rapid, mai puternic, precizie armonizată, relaxare profundă cu rezultate uimitoare pentru îmbunătățirea vindecării psihologice și musculare, creșerea abilității de a se concentra în timpul episoadelor de stres intens, reducerea problemelor de disciplină personală și secvențe de timp mai lungi în stare de „flow”.

Cum ne punem neuronii la treabă?

Prin meditație sau rugăciune, timp de 2 minute pe zi, renunțând la sentimente toxice precum invidia, răutatea, deoarece ele creează niște conexiuni în creier care nu sunt compatibile cu o viață împlinită, făcând planuri pentru viitor fiindcă atunci creierul lucrează ca tu să-ți îndeplinești obiectivele, altfel înțelege că nu este nevoie de el și ajunge mai rapid la degradare, stând în fiecare zi, măcar câteva minute afară, la soare, exersând imaginația prin lectură, zilnic, înainte de somn.

Cine este Costin Dămășaru 

A studiat la MIT (Massachusetts Institute of Technology) din Boston, SUA, în cadrul programului de Executive Education – Neuroscience for Leadership. Acolo a lucrat cu cercetători de renume la nivel global, în domeniul îmbunătățirii performanței creierului uman, folosind tehnologia Brain Mapping și Brain Computer Interface.

Este Doctor în Management, licențiat în Psihologie.

În prezent este doctorand în Fizică, în cadrul Facultății de Științe Aplicate din București și masterand în Neuroștiință Aplicată în cadrul Universidad Isabel I din Burgos, Spania.