Cum pot fi ajutaţi copiii cu autism să se integreze

Anual, pe data de 2 aprilie, este marcat─â Ziua Interna╚Ťional─â de Con╚Ötientizare a Autismului, ├«n ├«ncercarea de a informa opinia public─â ├«n ceea ce prive╚Öte acest diagnostic care nu vizeaz─â doar pacientul, ci ├«ntreaga lui familie. Eforturile ╚Öi grijile apar╚Ťin─âtorilor nu privesc doar terapia specific─â at├ót de necesar─â pacien╚Ťilor, ci mul╚Ťi p─ârin╚Ťi ├«ncearc─â s─â ajute copiii s─â devin─â independen╚Ťi ca s─â poat─â fi integra╚Ťi ├«n societate. Acest efort trebuie f─âcut ├«ns─â at├ót de p─âr╚Ťile implicate direct ├«n procesul terapeutic, c├ót ╚Öi de ├«ntreaga comunitate, spune Florina V├«lcea, coordonator ABA.

Cite┼čte ┼či: 10 simptome care arat─â c─â un copil ar putea avea autism

├Än ┼úara noastr─â, organiza╚Ťiile non-guvernamentale din domeniu estimeaz─â c─â tr─âiesc peste 30.000 de persoane cu autism, reprezent├ónd num─ârul de rom├óni care au f─âcut o evaluare psihologic─â ╚Öi au primit un diagnostic. ├Än eviden╚Ťele statului ├«ns─â sunt ├«nregistrate doar 15.537 de persoane care au ╚Öi ├«ncadrare ├«n grad de handicap, ├«n timp ce ├«n continuare, ├«n fiecare an, 1.000 de copii sunt diagnostica╚Ťi cu autism ├«n ╚Ťara noastr─â (Institul Na╚Ťional de S─ân─âtate Mintal─â). 

autism jpg

Tulburarea din spectrul autist (TSA) este o tulburare de neurodezvoltare care poate conduce la provoc─âri sociale, de comunicare ╚Öi comportamentale, semnificative. Adesea, nu exist─â nicio diferen╚Ť─â legat─â de modul ├«n care arat─â persoanele cu TSA ╚Öi celelalte persoane, dar persoanele cu TSA pot comunica, interac╚Ťiona, se pot comporta ╚Öi ├«nv─â╚Ťa ├«n moduri diferite dec├ót majoritatea oamenilor. Abilit─â╚Ťile de ├«nv─â╚Ťare, de g├óndire ╚Öi de rezolvare a problemelor la persoanele cu TSA pot varia de la supradota╚Ťi la cei cu probleme severe. Unele persoane cu TSA au nevoie de mult─â asisten╚Ť─â ├«n via╚Ťa de zi cu zi, iar altele au nevoie de mai pu╚Ťin ajutor.

În ce constă terapia pentru un copil cu autism?

Terapia validat─â ╚Ötiin╚Ťific ╚Öi care d─â cele mai bune rezultate ├«n cazul TSA, dar ╚Öi ├«n cazul altor tulbur─âri de dezvoltare este analiza comportamental─â aplicat─â sau terapia ABA (n.r. applied behavior analysis), explic─â Florina V├«lcea, coordonator ABA ├«n cadrul Bellanima ╚Öi Board Certified Behavior Analyst (BCBA) acreditat─â ca analist comportamental interna╚Ťional de c─âtre boardul BACB din S.U.A.

ABA este o disciplin─â ╚Ötiin╚Ťific─â bine dezvoltat─â care se concentreaz─â pe analiza, proiectarea, implementarea ╚Öi evaluarea modific─ârilor sociale ╚Öi de mediu pentru a produce schimb─âri semnificative ├«n comportamentul uman. Aceasta include utilizarea observa╚Ťiei directe, m─âsurarea ╚Öi analiza func╚Ťional─â a rela╚Ťiilor dintre mediu ╚Öi comportament. ABA folose╚Öte modific─âri ale evenimentelor din mediu, inclusiv stimuli anteceden╚Ťi ╚Öi consecin╚Ťe, pentru a produce modific─âri practice ╚Öi semnificative ale comportamentului. Aceste evenimente relevante de mediu sunt de obicei identificate printr-o varietate de metode de evaluare specializate.

Cum se manifest─â autismul la adul╚Ťi

├Än func╚Ťie de diagnostic ╚Öi de num─ârul de ore de terapie, unele persoane se recupereaz─â total, ies din spectrul autist, nu mai au nevoie de terapie ╚Öi pot duce o via╚Ť─â normal─â, dar alte persoane cu autism vor avea nevoie de terapie toat─â via╚Ťa. ├Än plus, persoanele cu TSA pot manifesta schimb─âri ├«n simptomele TSA, comportamentele ╚Öi condi╚Ťiile de s─ân─âtate concomitente ├«n timpul adolescen╚Ťei ╚Öi la v├órsta adult─â t├ón─âr─â. Aceste schimb─âri le pot afecta capacitatea de a func╚Ťiona ╚Öi de a participa ├«n comunitate.

Cite┼čte ┼či: Manuela H─âr─âbor, m─ârturisiri despre ce ├«nseamn─â s─â cre┼čti un copil cu autism

Simptome specifice adul╚Ťilor cu TSA pot fi:

ÔŚĆurmarea unei rutine zilnice ╚Öi dificultatea de a face fa╚Ť─â schimb─ârii;

ÔŚĆcomportamente repetitive, anxietate social─â, interes limitat pentru doar c├óteva activit─â╚Ťi preferate sau pentru activit─â╚Ťi solitare;

ÔŚĆdificult─â╚Ťi de a stabili o conversa╚Ťie;

ÔŚĆdificult─â╚Ťi de a stabili sau de a men╚Ťine prietenii apropiate;

ÔŚĆdisconfort ├«n timpul contactului vizual;

ÔŚĆprovoc─âri ├«n reglarea emo╚Ťiilor, etc.

ÔÇŁDe altfel, potrivit unui studiu f─âcut de Center for Disease Control and Prevention (CDS) din SUA, mai pu╚Ťini tineri cu TSA au acelea╚Öi oportunit─â╚Ťi ca persoanele de v├órsta lor f─âr─â TSA. Astfel, s-au remarcat participare sc─âzut─â la educa╚Ťie dincolo de liceu ╚Öi o rat─â ridicat─â a ╚Öomajului sau dificultatea de a se integra ├«n pia╚Ťa muncii. Totodat─â, statisticile arat─â c─â majoritatea continu─â s─â locuiasc─â cu membrii familiei sau rudele ╚Öi c─â exist─â o oportunitate limitat─â pentru activit─â╚Ťi comunitare sau sociale ÔÇö aproape 40% petrec pu╚Ťin sau deloc timp cu prieteniiÔÇŁ, a adaugat Florina V├«lcea, coordonator ABA ├«n cadrul Bellanima.

Cum poate fi preg─âtit un copil cu autism pentru a putea func╚Ťiona independent la maturitate?

ÔÇŁPersoanele cu autism pot avea dificult─â╚Ťi de ├«nv─â╚Ťare ╚Öi de dezvoltare a abilit─â╚Ťilor vitale necesare pentru a fi mai independen╚Ťi. Prin urmare, este important ca p─ârin╚Ťii ╚Öi speciali╚Ötii s─â ofere o baz─â care s─â ├«i ajute s─â ating─â cel mai ├«nalt nivel de independen╚Ť─â posibilÔÇŁ, explic─â Florina V├«lcea, coordonator ABA ├«n cadrul Bellanima, care adaug─â: ÔÇŁAstfel, ├«n func╚Ťie de diagnostic ╚Öi de abilit─â╚Ťile sau pasiunile persoanei diagnosticate cu autism, exist─â foarte multe profesii pe care le poate accesa: ╚Öofer de taxi sau de autobuz, lucr─âtor comercial, operator call center, copy editor, buc─âtar, bancher, mecanic, inginer, contabil, analist economic, matematician, lucr─âtor ├«n fabrica (asamblare/dezasamblare), arhitect, tehnician auto, casier, programator, designer de video gameÔÇŁ.

Abilit─â╚Ťile importante care pot duce la independen╚Ťa persoanelor cu TSA pot fi:

ÔŚĆabilit─â╚Ťi de auto├«ngrijire (├«mbracat, toalet─â, baie, rutina zilnic─â/de seara, etc);

ÔŚĆabilit─â╚Ťi ce ╚Ťin de cas─â (cur─â╚Ťenie, g─âtit, sp─âlatul vaselor sau a rufelor, activit─â╚Ťi de recreere, etc.);

ÔŚĆabilit─â╚Ťi ce ╚Ťin de comunitate (mobilitate, cump─âr─âturi, bani, timp, constientizare social─â, maniere, etc.);

ÔŚĆabilit─â╚Ťi voca╚Ťionale (c─âutarea de locuri de munc─â, rela╚Ťiile cu colegii de munc─â, siguran╚Ťa la locul de munc─â, etc.);

ÔŚĆmulte alte abilit─â╚Ťi importante care ajut─â la independen╚Ťa personal─â.