Ce ingrediente alimentare comune cresc riscul de boli de inimă
Aditivii alimentari au un rol important: ajută produsele să reziste mai mult timp pe raft și să rămână sigure pentru consum. Cu toate acestea, un nou studiu asociază opt conservanți alimentari utilizați frecvent cu un risc crescut de hipertensiune arterială.
Studiul, publicat în revista științifică European Heart Journal, a urmărit peste 112.000 de participanți din Franța pe parcursul mai multor ani. La fiecare șase luni, participanții au răspuns la întrebări despre alimentele și băuturile consumate într-o perioadă de trei zile, astfel încât cercetătorii să poată determina ce conservanți consumau și în ce cantități. În același timp, starea lor de sănătate a fost monitorizată pentru apariția complicațiilor cardiovasculare, inclusiv a hipertensiunii arteriale.

Conservanții pot modifica inclusiv microbiomul intestinal. Foto: Shutterstock.
Analizând datele, cercetătorii au descoperit că participanții care consumau cele mai mari cantități de conservanți non-antioxidanți, ingrediente utilizate pentru a împiedica dezvoltarea microorganismelor, aveau un risc cu 29% mai mare de a fi diagnosticați cu hipertensiune arterială comparativ cu cei care consumau cele mai mici cantități. Aceștia prezentau, de asemenea, un risc cu 16% mai mare de infarct miocardic și accident vascular cerebral.
Participanții care consumau cele mai mari cantități de conservanți antioxidanți, ingrediente menite să împiedice alterarea alimentelor sau schimbarea culorii acestora, aveau un risc cu 22% mai mare de a dezvolta hipertensiune arterială.
Cercetătorii au observat și că utilizarea conservanților era extrem de răspândită: în primii doi ani ai studiului, 99,5% dintre participanți au consumat cel puțin un produs care conținea un conservant.
Deși acest studiu nu demonstrează că conservanții sunt cauza directă a hipertensiunii arteriale, specialiștii consideră că legătura merită investigată în continuare.
Ce conservanți alimentari sunt considerați îngrijorători?
Studiul a asociat următorii opt conservanți cu un risc mai mare de hipertensiune arterială:
- sorbat de potasiu;
- metabisulfit de potasiu;
- nitrit de sodiu;
- acid ascorbic;
- ascorbat de sodiu;
- eritrobat de sodiu;
- acid citric;
- extract de rozmarin.
De asemenea, cercetarea a evidențiat acidul ascorbic ca fiind asociat cu un risc crescut de boli cardiovasculare.
Care ar putea fi explicația?
Experții cred că există mai mulți factori implicați.
Este posibil ca atât conservanții în sine, cât și alimentele în care se găsesc să contribuie la creșterea riscului de hipertensiune arterială, explică Katherine N. Balantekin.
„Acești conservanți se găsesc frecvent în alimentele ultraprocesate, cu termen lung de valabilitate, care tind să conțină mai multe grăsimi adăugate, zahăr și sodiu”, spune ea. Toate aceste ingrediente sunt deja asociate cu un risc crescut de hipertensiune și boli cardiovasculare.
Anumiți conservanți pot, de asemenea:
- să crească nivelul inflamației;
- să favorizeze stresul oxidativ (un dezechilibru al moleculelor instabile din organism asociat cu boli cronice);
- să afecteze funcționarea vaselor de sânge;
- să modifice microbiomul intestinal.
Oricare dintre aceste efecte poate influența reglarea tensiunii arteriale, explică Scott Keatley.
„Nitriții, de exemplu, au fost asociați cu deteriorări oxidative în studiile de laborator”, spune el.
Consumul regulat de alimente ultraprocesate, care conțin adesea astfel de conservanți, este asociat și cu un risc mai mare de diabet de tip 2. După cum subliniază dr. Anaïs Hasenböhler, diabetul de tip 2 reprezintă la rândul său un factor de risc pentru afecțiunile cardiovasculare.
„În cele din urmă, nu știm exact ce se află în spatele acestei asocieri”, spune dr. Cheng-Han Chen. „Probabil este vorba despre o combinație a tuturor acestor factori.”
Cum arată o alimentație sănătoasă pentru inimă?
„Concluzia practică nu este că trebuie să memorezi numele tuturor aditivilor alimentari”, spune Scott Keatley. „Acest studiu se adaugă dovezilor tot mai numeroase care arată că alimentația bazată pe produse minim procesate este asociată cu o sănătate cardiovasculară mai bună.”
Pentru a-ți susține sănătatea inimii prin alimentație, dr. Chen recomandă să limitezi consumul de alimente puternic procesate și să te concentrezi pe alimente integrale.
Printre alimentele recomandate se numără:
- multe fructe și legume;
- cereale integrale;
- surse slabe de proteine;
- cantități reduse de grăsimi saturate.
Dacă te preocupă în mod special hipertensiunea arterială, poți încerca și o dietă cu un conținut redus de sodiu. American Heart Association recomandă ca majoritatea adulților să nu depășească 2.300 mg de sodiu pe zi, iar limita ideală este de maximum 1.500 mg pe zi, în special dacă ai hipertensiune.
În plus, dr. Keatley recomandă să consumi mai multe fructe și legume bogate în potasiu, precum:
- banane;
- portocale;
- cartofi;
- legume cu frunze verzi;
- fasole;
- linte.
Potasiul are efecte benefice asupra tensiunii arteriale și poate contribui la scăderea acesteia.
„Atunci când cumperi legume, este recomandat să alegi produse proaspete, nepreparate și neprocesate. Dacă îți dorești variante rapide de pregătit și consumat, este preferabil să alegi legume congelate, conservate prin temperaturi scăzute și nu prin adăugarea de conservanți alimentari”, explică cercetătoarea Mathilde Touvier.
Sursa: Prevention


























