Terapia prin scris te scap─â de stres

1 2 jpg jpeg

entru a cunoa┼čte beneficiile acestui tip de terapie, am apelat la psihologul Lidia Danielescu de la Spitalul Euroclinic din Bucure┼čti, care utilizeaz─â de mult─â vreme scrisul ├«n terapia persoanelor care ├«i trec pragul cabinetului.

ÔÇ×Sunt pacien┼úi care au suferit diverse traume ÔÇô decesul cuiva drag, un divor┼ú, pierderea unui loc de munc─â ÔÇô ┼či le este greu s─â se dest─âinuie de la primele ┼čedin┼úe, de aceea le propun s─â scrie ceea ce-i apas─âÔÇŁ, spune psihologul.

ÔÇ×Terapia prin scris este un mod simplu de a te elibera de g├óndurile negative, de tensiunile acumulate, pentru c─â este esen┼úial s─â exteriorizezi tot ceea ce te tulbur─â, iar dac─â sim┼úi nevoia, po┼úi chiar s─â arzi sau s─â arunci paginile pe care ┼úi-ai a┼čternut g├óndurile.ÔÇŁ O terapie la ├«ndem├ón─â, cu multiple beneficii Terapia prin scris a fost studiat─â din anii ÔÇÖ70 de cercet─âtori americani, precum James W. Pennebaker de la Universitatea din Texas, Statele Unite ale Americii. A fost testat─â atunci pe mii de persoane ┼či s-a descoperit c─â este o manier─â benefic─â de a alina traumele emo┼úionale ap─ârute din cauza unor evenimente marcante, dar ┼či din cauza unor boli cum sunt cancerul, depresia, artrita, astmul. Cercet─âtorul Pennebaker a observat c─â doar 20 de minute petrecute f─âc├ónd aceast─â terapie: - diminueaz─â stresul

- ├«nt─âre┼čte sistemul imunitar

┼×i psihologul Lidia Danielescu a observat beneficii importante asupra persoanelor pe care le-a ├«ndrumat s─â foloseasc─â terapia prin scris, care i-a ajutat s─â:

- ├«┼či echilibreze starea emo┼úional─â

- aibă un control mai bun al gândurilor

- sc─âpe de anxietate

- se concentreze asupra consecinţelor reale ale evenimentelor care i-au marcat

La prima vedere, terapia prin scris pare u┼čor de practicat, ├«ns─â adesea te po┼úi confrunta cu blocaje emo┼úionale c─ârora nu le ┼čtii cauza. ÔÇ×Sunt traume care exist─â din copil─ârie sau din faza intrauterin─â, pe care nu le con┼čtientizezi, dar din cauza c─ârora pot ap─ârea dezechilibre emo┼úionale la maturitate. Terapia prin scris te ajut─â s─â le aduci la suprafa┼ú─â din subcon┼čtient, iar terapeutul te poate ghida ├«n acest sensÔÇŁ, afirm─â psihologul Lidia Danielescu.

├Än cazul ├«n care dore┼čti s─â ├«ncerci singur aceast─â terapie, este de ajuns s─â iei h├órtie ┼či un instrument de scris ┼či s─â:

- a┼čterni g├óndurile repetitive a┼ča cum vin ele, reamintindu-┼úi toate tr─âirile ┼či ├«nt├ómpl─ârile care te tulbur─â

- nu ţii seama de cronologia evenimentelor sau a gândurilor pe care le scrii, pentru că nu este importantă

- recite┼čti sau s─â arunci ce ai scris ori s─â permi┼úi unui psiholog s─â evalueze g├óndurile pe care le-ai notat