Dr. Doina Dumitru-Didiţă, somnolog: Nu orice persoană care sforăie are apnee în somn

1 doina somnolog 1 jpg jpeg

Unde trebuie s─â mergi dac─â ai probleme de somn? La somnolog! Dr. Doina Dumitru-Didi┼ú─â, medic cu specializare ├«n somnologie, ne vorbe┼čte despre importan┼úa somnului, despre tulbur─âri ca sindromul de apnee ├«n somn, precum ┼či despre modalit─â┼úilor de diagnosticare ┼či tratare.

Ce ├«nseamn─â somnologia ┼či ├«n ce situa┼úii ar trebui s─â consult─âm un specialist somnolog?

Dr. Doina Dumitru-Didi┼ú─â: Somnologia este o ramur─â a medicinii care se ocup─â cu afec┼úiunile ap─ârute ├«n timpul somnului. De┼či, de cele mai multe ori, pacientul se prezint─â la somnolog pentru efectele din timpul zilei (lips─â concentrare, somnolen┼ú─â etc.), patologia de baz─â are manifest─âri nocturne. Prezentarea la specialist trebuie s─â o facem atunci c├ónd avem simptome de insomnie ce dureaz─â de peste 3 luni. De asemenea, dac─â sfor─âim zgomotos, avem un somn fragmentat ┼či suntem somnolen┼úi sau obosi┼úi ziua, suspiciunea fiind de apnee ├«n somn. Dac─â avem atacuri de somnolen┼ú─â ├«n timpul zilei, f─âr─â o justificare de deprivare voit─â de somn, este posibil s─â suferim de o hipersomnie. Frecvent, mai ales de c├ónd munc─â de acas─â este tot mai frecvent─â, pot ap─ârea tulbur─âri ale ritmului nostru circadian (somn-veghe).

Prezenţa la medic este necesară când apar diverse fenomene anormale în timpul nopţii, cum ar fi somnambulismul, tulburări motorii etc.

Cum ne afecteaz─â lipsa somnului?

Există 2 categorii de efecte ale deprivarii de somn, pe termen scurt, când lipsa de somn este pe o perioadă de câteva luni, sau pe termen lung, când acest fenomen se întinde pe mai mulţi ani.

├Än prima faz─â, efectele sunt oboseal─â sau somnolen┼ú─â, lipsa de concentrare, dificult─â┼úi ├«n luarea deciziilor. Lipsa cronic─â de somn are ├«ns─â consecin┼úe asupra ├«ntregului organism, inclusiv sc─âderea securit─â┼úii la locul de munc─â sau cre┼čterea riscului de accidente rutiere.

Care sunt cele mai frecvente probleme de somn cu care se confruntă românii?

Statisticile interna┼úionale, pentru c─â ├«n Rom├ónia nu exist─â statistici oficiale, plaseaz─â insomnia ┼či apneea ├«n somn c─â fiind cele mai frecvente patologii ale somnului. Insomnia are o frecven┼ú─â de 15-20% ├«n popula┼úie, cu un procent chiar mai crescut dac─â vorbim de femei. Din cauza pandemiei COVID-19 cu siguran┼ú─â procentul a crescut, inciden┼úa insomniei de cauza psihogen─â fiind foarte mare.

Apneea ├«n somn are o inciden┼úa de 4-8% ├«n popula┼úia general─â, cu o inciden┼úa dubl─â ├«n ceea ce prive┼čte sexul masculin.

Vorbi┼úi-ne despre sindromul de apnee ├«n somn: ce este, cum se manifest─â ┼či ce consecin┼úe are. Orice persoan─â care sfor─âie are aceast─â tulburare?

Apneea ├«n somn este o tulburare respiratorie cu manifest─âri nocturne de  sfor─âit zgomotos, apnei semnalate de anturaj, somn fragmentat, mers frecvent la toalet─â. Pe timpul zilei, pacien┼úii au somnolen┼ú─â, lips─â de concentrare, dureri de cap matinale etc. Problemele respiratorii ├«n timpul nop┼úii determin─â o hipoxemie nocturn─â (sc─âderea satura┼úiei de oxigen) cu manifest─âri sistemice, ├«n ├«ntreg organismul, ceea ce determin─â, ├«n timp, afectarea cardiovascaular─â, pulmonar─â, metabolic─â etc.

Nu orice persoan─â care sfor─âie are apnee ├«n somn, exist─â ┼či ronhopatia habitual─â (sfor─âitul nepatologic) ┼či care nu necesit─â tratament. Dar dac─â totu┼či persoana sfor─âie, se simte obosit─â ziua, este supraponderal─â/obez─â, atunci clar trebuie mers la un somnolog.

C├ónd este nevoie de terapia CPAP ┼či ce este aceasta, mai exact?

CPAP (aer cu presiunee continuuă pozitivă) este tratamentul specific sindromului de apnee în somn de tip moderat sau sever cu sau fără comorbidităţi. Acesta este un dispozitiv medical care menţine căile aeriene superioare deschise, prin insuflarea aerului cu presiune pozitivă, ce împiedică apariţia evenimentelor respiratorii din timpul somnului.

Pacientul va primi o recomandare medical─â de a dormi pe tot parcursul nop┼úii cu o masc─â conectat─â la acest aparat. Stabilirea acestui tip de terapie se face prin investiga┼úii specifice, pentru c─â este important ca presiunea/presiunile terapeutice s─â rezolve problemele respiratorii, prin eliminarea evenimentelor de apnee ┼či hipopnee ┼či refacea ciclurilor normale de somn.

La ce se poate a┼čtepta o persoan─â care vine la cabinetul dvs.?

Somnologia este mult bazat─â pe chestionare, jurnale ┼či investiga┼úii. Dincolo de un consult specific de somnologie, ├«n func┼úie de patologia de care sufer─â pacientul, este important ca acesta s─â completeze o serie de chestionare specifice fiec─ârei patologii.

Multe dintre patologii - apneea ├«n somn, parasomniile, hipersomniile, tulbur─ârile de ritm circadian - necesit─â investiga┼úii pentru stabilirea diagnosticului, a severit─â┼úii bolii, a tiparului de patologie ┼či chiar unele investiga┼úii necesare pentru recomandarea de terapie. Ceea ce este deosebit, ├«n general, de alte specialit─â┼úi medicale, este c─â investiga┼úiile se efectueaz─â ├«n principal pe parcursul nop┼úii, acas─â la pacient sau ├«n clinic─â. De asemenea, fa┼ú─â de alte consulturi medicale, cu care este obi┼čnuit pacientul, ├«n cadrul somnologiei, povestim. ├Än multe din afec┼úiunile somnului, este nevoie de povestirea simptomelor.

Ce este poligrafia? Dar polisomnografia?

Aceste 2 investiga┼úii sunt elementele de baza ├«n somnologie. ├Än timp ce poligrafia este o investiga┼úie mai simpl─â ┼či dedicat─â exclusiv  diagnosticului de apnee ├«n somn, polisomnografia este o investiga┼úie medical─â complex─â ┼či pe baza c─âreia se fac diagnostice ale patologiilor de apnee ├«n somn, dar ┼či hipersomnii, parasomnii, tulbur─âri motorii etc.

At├ót pentru poligrafie, c├ót ┼či pentru polisomnografie, este foarte important─â munca de validare (corectare) a medicului. Un medic somnolog petrece ├«ntre 30 minute ┼či 2 ore de munc─â pentru a valida ┼či stabili diagnosticului corect.

Poligrafia este un dispozitiv medical ce m─âsoar─â/determin─â urm─âtorii parametri: flux c─âi aeriene, sfor─âit, mi┼čcare toracic─â, pulsoximetrie, pozi┼úia corpului. Odat─â validat traseul vom putea stabili un diagnostic clar al tipului de apnee ├«n somn, severitatea acestuia, dac─â are component─â pozi┼úionala sau nu.

Polisomnografia este cea mai complex─â investiga┼úie medical─â din somnologie, at├ót din punct de vedere al procedurii (presupune personal medical specializat care s─â efectueze ┼či monitorizeze montajul), c├ót ┼či al informa┼úiilor medicale pe care le ofer─â.

Aceasta poate fi efectuat─â doar ├«n laboratorul de somn pe parcursul ├«ntregii nop┼úi ┼či sub stricta supraveghere a unui personal medical specializat. Informa┼úiile medicale pe care le ofer─â sunt complexe; ├«nregistrarea va cuprinde stadiile somnului, electrocardiogram─â, pulsoximetrie, flux respirator, electromiogram─â ┼či monitorizarea video ├«n timpul somnului.

Ce ne recomandaţi pentru o bună igienă a somnului?

Este foare important─â igiena somnului, ├«n egal─â m─âsur─â cu orice alt obicei de via┼ú─â s─ân─âtos (alimenta┼úia, sportul etc.). Pentru c─â nu degeaba dormim 7-8 pe noapte, somnul este un proces activ extrem de necesar s─ân─ât─â┼úii noastre. Acum, c├ónd multe persoane lucreaz─â de acas─â ┼či astfel nu mai exist─â o obligativitate a unei rutine zilnice, respectarea unei bune igiene a somnului este cu at├ót mai important─â. Iat─â 10 reguli de igien─â a somnului!

1. Fixa┼úi-v─â ora de culcare ┼či cea de trezire. Este important─â existen┼úa unui ritm constant, ├«n timpul s─âpt─âm├ónii dar ├«n egal─â m─âsur─â ┼či ├«n weekend-uri.

2. Dac─â v-a┼úi f─âcut un obicei de a dormi ├«n timpul zilei, nu dep─â┼či┼úi 45 de minute de somn. Power nap-ul este indicat, dar dac─â somnul de la pr├ónz este lung, atunci ne putem confrunta cu instalarea ├«n timp a unei insomnii.

3. Evita┼úi consumul de alcool cu 4 ore ├«nainte de a merge la culcare ┼či nu fuma┼úi. Acestea determin─â numeroase efecte negative asupra somnului ┼či dac─â nu pot fi evitate complet, atunci m─âcar cu c├óteva ore ├«nainte de culcare trebuie ├«ntrerupte.

4. Evita┼úi consumul de cafein─â cu 6 ore ├«nainte de a merge la culcare. Acesta include cafeaua, ceaiul ┼či multe b─âuturi carbogazoase, precum ┼či ciocolata. Orice stimulent poate determina o insomnie sau o arhitectur─â a somnului modificat─â.

5. Evita┼úi m├óncarea grea, condimentat─â sau prea dulce cu 4 ore ├«nainte de ora de culcare. Este acceptat─â o gustare u┼čoar─â ├«nainte de somn.

6. Face┼úi mi┼čcare ├«n mod regulat, ├«ns─â nu chiar ├«nainte de culcare. Foarte frecvent se face aceast─â gre┼čeal─â ┼či este bine s─â ┼úinem cont c─â sportul ├«nainte de culcare ne poate decala ora de somn.

7. Folosi┼úi a┼čternuturi confortabile ┼či curate.

8. Identifica┼úi o temperatur─â propice pentru somn ┼či aerisi┼úi bine camera.

9. Bloca┼úi toate sunetele care va pot distrage de la somn ┼či elimina┼úi sursele de lumin─â pe c├ót posibil. ├Äncerca┼úi s─â nu mai dormi┼úi cu televizor aprins, gadget-uri luminoase ┼či telefoane l├óng─â pat. Acestea toat─â altereaz─â somnul.

10. Nu folosi┼úi patul pentru munc─â de birou. Tot mai frecvent se lucreaz─â din pat, ├«n pijamale. Total gre┼čit. Patul nu trebuie s─â fie asocoiat muncii, stresului, pentru c─â altfel, ├«n timp, va disp─ârea relaxarea specific─â oferit─â de mediul de somn.

CV

Dr. Doina Dumitru-Didiţă

* Medic specialist medicin─â de familie

* Competenţă somnologie

* Clinica Somnolog (somnolog.ro)

* Experien┼ú─â bogat─â ├«n administrarea ┼či managementul de clinici medicale; expertiz─â ├«n managementul de proiect ┼či proiect europene.