Sfaturi pentru a evita somnolenţa la volan

1 2 jpg jpeg

C─âscatul, semn de avertizare

Oboseala ┼či nevoia anormal─â de a dormi reprezint─â, prin urmare, un pericol real, deoarece ele pot s─â apar─â f─âr─â semne de avertizare precum c─âscat, frisoane...

├Än consecin┼ú─â, trebuie luate mai multe m─âsuri de precau┼úie pentru a evita o catastrof─â, ├«n aceast─â perioad─â a s─ârb─âtorilor, c├ónd mul┼úi oameni se deplaseaz─â cu ma┼čina ├«n locurile unde ┼či-au programat s─â-┼či petreac─â vacan┼úa, aminte┼čte dr. Bertrand Giclais, citat de Agerpres.

├Än primul r├ónd, ┼čoferii nu trebuie s─â acumuleze datorii ├«n ceea ce prive┼čte somnul: dac─â nop┼úile anterioare au dormit mai pu┼úin, oboseala este real─â ┼či este mai bine s─â se odihneasc─â, chiar dac─â aceasta ├«nseamn─â am├ónarea plec─ârii ├«n vacan┼ú─â cu o jum─âtate de zi sau cu o zi. Apoi, nu trebuie s─â plece prea devreme.

┼×oferii ar trebui s─â se trezeasc─â la ora obi┼čnuit─â

Ani de zile, s-a recomandat automobili┼čtilor s─â plece ├«ntre orele 03.00 ┼či 05.00 diminea┼úa pentru a evita blocajele de trafic. Un fals sfat bun, pentru c─â dac─â ├«n mod obi┼čnuit ace┼čtia se ridic─â din pat la ora 07.00 sau 08.00, trezirea prematur─â ├«i priveaz─â de dou─â p├ón─â la cinci ore de somn, ceea ce le reduce vigilen┼úa ┼či cre┼čte riscul de somnolen┼ú─â. Este ideal─â trezirea la ora obi┼čnuit─â pentru a beneficia de o noapte complet─â de somn.

Trebuie, de asemenea, urmate sfaturile serviciilor de securitate rutier─â ┼či a face o indispensabil─â pauz─â la fiecare dou─â ore. Aceasta trebuie s─â cuprind─â trei etape succesive.

├Än primul r├ónd, un timp de odihn─â, chiar ┼či numai c├óteva momente, cu capul pe bra┼úele sprijinite pe volan ┼či cu ochii ├«nchi┼či. Pe timpul zilei, s─â se poarte ochelari de somn, pentru a plonja ├«n ├«ntuneric.

Apoi, urmeaz─â expunerea la lumin─â, ie┼čirea din ma┼čin─â ┼či c├óteva minute de activitate fizic─â. Ideal este s─â se parcheze ma┼čina un pic mai departe de benzin─ârie sau de magazin pe autostrad─â pentru a merge pe jos o por┼úiune de drum pentru a ajunge la ele.

Atenţie la alimentaţie

├Än cele din urm─â, pauza trebuie s─â se ├«ncheie cu o gustare pe baz─â de proteine ┼či nu de zaharuri, care devin, c├óteva zeci de minute mai t├órziu, responsabile de revenirea oboselii.

Astfel, este mai potrivit un sandvi┼č cu ┼čunc─â ┼či cu br├ónz─â dec├ót un baton de ciocolat─â sau chipsuri. Se recomand─â ca aceast─â gustare s─â fie consumat─â la lumin─â (dac─â este noapte, cel mai bine este de a r─âm├óne ├«ntr-un magazin iluminat pentru consuma┼úie dec├ót a m├ónca ├«n ├«ntunericul din parcare). De asemenea, este recomandabil s─â se bea cafea, care va da un impuls de aproximativ dou─â ore.

┼×i mai presus de toate trebuie evitat alcoolul, care este un inductor al somnului ┼či nu trebuie consumat ├«n ziua plec─ârii ┼či nici pe drum.

Chiar dac─â nu dep─â┼če┼čte doza tolerat─â de lege, alcoolul accentueaz─â, la masa de pr├ónz, v├órful de somnolen┼ú─â care apare la ├«nceputul dup─â-amiezei ├«ntre orele 13.00 ┼či 15.00. De altfel, ┼čoferii nu trebuie s─â ezite s─â se odihneasc─â dup─â masa de pr├ónz pentru a le trece somnolen┼úa.

În final, un sfat care poate părea ciudat este să nu se abuzeze de ochelarii de soare, pentru că lumina are calitatea de a ne ţine treji. Se recomandă ca ochelarii de soare să nu fie purtaţi atunci când nu este nevoie (sunt ţinuţi la ochi uneori din reflex), deoarece pot facilita somnolenţa.