Oncologi: Aruncați aceste obiecte din bucătărie!
Deși cancerul nu are o singură cauză, sunt câteva maăsuri pe care le poți lua cu scop preventiv, începând cu aruncarea unor obiecte din bucătărie.
„Cancerul este, de obicei, rezultatul unei combinații de factori genetici, îmbătrânire, stil de viață, expuneri din mediu și, uneori, pur și simplu ghinion”, explică dr. Amar Rewari, șeful secției de oncologie radioterapeutică din cadrul Luminis Health și profesor asociat la Universitatea Johns Hopkins.
Informațiile despre modul în care diferite produse, inclusiv cele pe care le păstrezi în bucătărie, ar putea contribui la riscul de cancer pot fi înfricoșătoare și copleșitoare. Totuși, un alt oncolog subliniază că înțelegerea acestor riscuri îți oferă putere. Spre deosebire de anumiți factori de risc, poți alege ce obiecte folosești în bucătărie și ce obiceiuri adopți, inclusiv alimentația și activitatea fizică.

Foto: Shutterstock.
„Din păcate, nu avem control asupra istoricului familial de cancer și nici asupra predispozițiilor genetice care ne pot crește riscul de a dezvolta anumite tipuri de cancer”, spune dr. Roshani Patel. „Dar putem controla stilul nostru de viață.”
Dr. Rewari este de acord și spune că este important să privești factorii de risc în perspectivă.
„Principalii factori care cresc riscul de cancer rămân fumatul, obezitatea, consumul de alcool, expunerea la radiațiile UV, alimentația nesănătoasă și lipsa screeningului medical”, afirmă el. „Produsele de uz casnic sunt mai degrabă o sursă de expunere redusă, pe termen lung, decât un pericol major și imediat.”
Totuși, trebuie să le iei în considerare. Pentru a te ajuta să reduci riscurile, oncologii indică un obiect din bucătărie pe care ar fi bine să-l elimini.
Obiectul din bucătărie pe care oncologii te îndeamnă să-l arunci
Trei oncologi sunt de acord: este timpul să arunci recipientele din plastic pentru alimente care au devenit mate, zgâriate sau crăpate.
Aceste recipiente pot contribui la creșterea riscului de cancer dacă sunt utilizate în mod constant, iar specialiștii recomandă evitarea lor.
„Recipientele din plastic care au devenit opace, zgâriate sau crăpate sunt, de regulă, un semn că materialul începe să se degradeze”, explică dr. Tingting Tan, oncolog la City of Hope. „O preocupare este că plasticul uzat poate elibera mai multe particule sau compuși chimici în alimente, mai ales atunci când este expus la căldură. Cercetătorii încă studiază efectele pe termen lung ale microplasticelor și ale expunerii la aceste substanțe chimice, dar mulți experți consideră că reducerea expunerii inutile este o măsură de precauție rezonabilă.”
Pe lângă faptul că speli recipientele din plastic în apă foarte fierbinte sau în mașina de spălat vase, este posibil să încălzești și resturile de mâncare în cuptorul cu microunde. Din păcate, cercetările sugerează că acest obicei ar putea crește riscul de expunere la anumite substanțe.
„Căldura este unul dintre cei mai importanți factori deoarece poate favoriza transferul compușilor chimici din plastic în alimente”, spune dr. Rewari. „Acest lucru este valabil mai ales pentru alimentele grase, sosuri, supe sau preparate încălzite perioade lungi de timp.”
Există recipiente din plastic complet sigure pentru microunde?
„Chiar și recipientele etichetate ca fiind «sigure pentru cuptorul cu microunde» sunt testate în principal pentru a se verifica dacă nu se topesc și dacă rămân utilizabile în condiții normale”, explică medicul. „Acest lucru nu înseamnă neapărat că nu are loc niciun transfer de substanțe chimice. Riscul general este probabil redus, însă, din punct de vedere practic, încălzirea alimentelor în recipiente din sticlă sau ceramică reprezintă un obicei mai sigur pe termen lung.”
Dacă ai astfel de recipiente deteriorate acasă, este firesc să te îngrijorezi. Totuși, oncologii recomandă o abordare calmă.
„Mulți oameni au folosit recipiente din plastic pentru depozitarea și prepararea alimentelor și nu au dezvoltat cancer”, spune dr. Patel.
Dr. Tan este de acord, dar consideră rezonabil să iei în calcul alternative.
„Asta nu înseamnă că trebuie să te temi de fiecare recipient din plastic din bucătărie”, spune ea. „Însă atunci când există metode simple de a reduce expunerile potențial îngrijorătoare, mai ales în contextul alimentelor și al căldurii, merită să le iei în considerare.”
Ce să faci dacă ai recipiente din plastic pentru alimente
În afară de a nu intra în panică, oncologii recomandă să înțelegi când este momentul să renunți la un recipient din plastic.
Dr. Rewari spune că trebuie înlocuit dacă prezintă:
- Crăpături
- Zgârieturi adânci
- Aspect „tulbure” sau mat
- Capace care nu mai etanșează bine
- Mirosuri persistente care nu dispar după spălare
„Aceste modificări sugerează că plasticul se degradează”, subliniază el.
După ce renunți la aceste recipiente, vei avea nevoie de alternative pentru depozitarea alimentelor.

Foto: Shutterstock.
„Recipientele din sticlă sunt probabil opțiunea mea preferată, deoarece sunt durabile, ușor de curățat și sigure pentru reîncălzire”, spune dr. Tan. „Recipientele din ceramică sunt și ele o alegere bună pentru anumite alimente. O altă opțiune excelentă este oțelul inoxidabil, în special pentru pachetele de prânz și depozitarea alimentelor reci, deși nu trebuie folosit în cuptorul cu microunde.”
Alte 3 moduri prin care poți reduce riscul de cancer fără să ieși din bucătărie
Microplasticele sunt un subiect care încă este studiat de oamenii de știință. Totuși, eliminarea recipientelor deteriorate din plastic este un pas rezonabil. În plus, oncologii recomandă și următoarele măsuri:
1. Limitează alimentele ultraprocesate și pe cele excesiv arse
Dr. Rewari subliniază că metoda de preparare contează.
„Temperaturile foarte ridicate și arderea excesivă a alimentelor pot genera compuși care au fost asociați cu riscul de cancer în studiile de laborator”, spune el. „Nu trebuie să renunți complet la grătar, dar este înțelept să eviți arderea frecventă a alimentelor și să echilibrezi mesele cu fructe, legume și alimente bogate în fibre.”
2. Controlează consumul de zahăr
Dr. Patel recomandă ca femeile să consume maximum șase lingurițe de zahăr adăugat pe zi, iar bărbații maximum nouă.
„Reducerea consumului de zahăr diminuează inflamația și fluctuațiile glicemiei, care pot contribui indirect la creșterea riscului de cancer”, explică ea. „Avem avantajul că etichetele alimentare indică acum cantitatea de zahăr adăugat. Încearcă să eviți produsele care conțin mult zahăr adăugat.”
Dacă îți este greu să renunți la dulciuri, medicul recomandă alimente cu zaharuri naturale, precum fructele de pădure, citricele și iaurtul simplu.
„Chiar și mierea este acceptabilă cu moderație”, spune ea.
3. Fii atent la consumul de alcool
Discuțiile despre alcool continuă să evolueze, inclusiv în ceea ce privește vinul roșu.
„Mulți oameni sunt surprinși să afle că alcoolul este un factor de risc cunoscut pentru cancer și că nu există o cantitate de consum considerată complet sigură din punct de vedere științific”, afirmă dr. Tan. „Chiar și reduceri modeste ale consumului de alcool pot aduce beneficii semnificative sănătății pe termen lung.”
Sursa: Parade


























