Când eşti deprimat, nu poţi pocni din degete ca să-ţi treacă, în mod miraculos, starea proastă pe care o ai. Însă poţi lua anumite măsuri ca să te simţi mai bine pe moment şi chiar să învingi de tot momentele grele.

Depresia te stoarce de energie, te face să te simţi epuizat, fără speranţă de mai bine, ceea ce îţi poate îngreuna şi mai mult vindecarea sau măcar gestionarea stărilor tale întunecate. Câteodată numai gândul că trebuie să faci ceva ca să te simţi mai bine – cum ar fi puţină mişcare sau petrecut timpul cu prietenii – te oboseşte foarte mult şi te face să renunţi să mai încerci. Însă nu trebuie să uiţi că ai mai mult control decât îţi poţi imagina şi situaţia se poate îmbunătăţi treptat. Nu există schimbări majore peste noapte, dar nimic nu e imposibil. Primul pas spre însănătoşirea ta este cel mai greu, următorii vor fi mai uşor de făcut, iar efectele vor începe uşor-uşor să se vadă. Ce ai, mai exact, de făcut?  
 

Fii realist!

 
Fiecare zi din viaţa unui om deprimat este diferită, ceea ce nu e neapărat un lucru rău, pentru că ai zile mai proaste, când simţi că ţi se îneacă toate corăbiile, şi zile mai bune, când zăreşti luminiţa de la capătul tunelului. Esenţial e, în lungul şi complicatul tău drum spre însănătoşire, să accepţi realitatea, să ştii, atunci când ai o zi proastă, că nu vor fi toate la fel. Dacă azi n-ai reuşit să te dai jos din pat şi să realizezi tot ce ţi-ai propus, mai e şi mâine o zi pentru asta. „Tratamentul” pe care ţi-l poţi oferi singur e să fii deschis şi să accepţi toate stările prin care treci, să nu te critici şi să nu renunţi.
 

Dacă vrei să te plângi, plânge-te

 
Reprimarea sentimentelor şi-a emoţiilor poate părea o strategie bună de-a gestiona simptomele neplăcute ale depresiei, dar nu este. Într-un final, vor răbufi toate şi cine te mai scoate atunci din „borcanul” cu melancolie? Ai o zi proastă? Permite-ţi să simţi toate emoţiile, dar nu zăbovi la nesfârşit asupra lor. Începe un jurnal, în care să scrii despre experienţele tale, dar nu uita să detaliezi atât coborâşurile prin care treci, cât şi suişurile. 
 

Nu generaliza

 
Cu siguranţă că te concentrezi adesea pe acel lucru care nu ţi-a mers pe ziua de azi, chiar dacă e singular, şi nu mai vezi toate celelalte lucruri care ţi-au ieşit. Încearcă să nu generalizezi şi să nu te gândeşti că ţi s-a distrus întreaga zi din cauza unui mic eşec. De ajutor poate fi tot acel jurnal, în care e bine să-ţi notezi atât realizările zilei, aşa mici cum au fost ele, cât şi ce te-a deranjat. Apoi citeşte ce ai scris şi compară. E foarte posibil să priveşti mai realist totul şi nu aşa emoţional şi subiect ca la început.
 

Propune-ţi scopuri rezonabile

 
O listă nesfârşită de lucruri de făcut te poate determina să renunţi cu totul la ea. Nu trebuie să faci curat în toată casa, du măcar gunoiul. Nu spăla tot mormanul de haine murdare, sortează-le măcar pe culori. Când termini ceva de făcut, propune-ţi altceva la fel de uşor şi de rapid de făcut. Aşa vei avea mici realizări în locul unei liste mari de lucruri de făcut. Şi neapărat recompensează-ţi efortul! Orice succes merită sărbătorit. Amintirea unui lucru bine făcut e o armă puternică împotriva unei gândiri negative.
 

Creează-ţi o rutină!

 
Nu-ţi încărca ziua cu un program copleşitor. Trebuie doar să adaugi o mică rutină plăcută într-un anumit moment al zilei, când te simţi mai dezorganizat şi mai fără speranţă. E de preferat să fie o activitate care-ţi face plăcere, te relaxează, dar îţi dă şi energie. Poate pictezi ceva, faci o plimbare prin parc sau asculţi muzica preferată. Există numeroase studii care susţin că contactul cu natura şi arta ne îmbunătăţesc simţitor starea psihică. Mai mult, nu te izola, sună-ţi prietenii, însoţeşte-i în ieşirilor lor zilnice. Fă ceva nou, apucă-te de meditaţie, yoga sau practică recunoştinţa. Vei fi surprins ce efecte benefice pot avea astfel de activităţi banale! Scoate din meniul zilnic stimulenţii precum cofeina, zahărul, alcoolul şi sucurile din comerţ. Vei avea mai multă energie dacă vei mânca mai puţine produse procesate. Asigură-te că dormi suficient şi odihnitor şi o astfel de rutină n-are cum să nu-ţi îmbunătăţească viaţa. Dacă ai luat toate aceste măsuri şi nu vezi nicio ameliorare, apelează la medicul specialist pentru un consult şi un eventual tratament medicamentos. 
 

Citeste si: Combate stările depresive în mod natural

 
 
Ştiai că...?
...40-60% dintre cei care sufereau de depresie moderată sau severă şi au luat antidepresive au descoperit îmbunătăţirea simptomelor în numai 6-8 săptămâni?