În ziua de astăzi, situaţiile cele mai stresante pornesc de la probleme în domeniul relaţiilor interpersonale. Iar acestea apar cel mai frecvent la locul de muncă. Neînţelegerile cu colegii pot duce la conflicte şi la probleme grave de comunicare.

Cu toţii ne dorim să lucrăm într-o atmosferă ideală. Dar ştim bine că nu este întotdeauna aşa. Cele mai multe conflicte sunt generate de colegi cu un temperament dificil, dar cu care trebuie însă să ne înţelegem. Dar cum?

Colegul arogant

„În cazul în care avem de-a face cu un coleg arogant, e posibil ca el să fie o persoană foarte anxioasă, care este prudentă şi are tendinţa de a deţine controlul. Totodată este şi foarte tensionat“, explică psihologul Anikó Nitsch-Petioky. „Un astfel de coleg păstrează un spaţiu de siguranţă şi interacţionează selectiv, nu se apropie de ceilalţi colegi. În relaţia cu aceste persoane ar fi indicat să le inspirăm încredere, să le ajutăm să se concentreze asupra consecinţelor reale şi să practicăm un umor binevoitor. De pildă, atunci când îi comunicăm nemulţumirea noastră, să nu o facem în mod defensiv, adică public, ironic sau agresiv, ci mai degrabă oferind soluţii de lucru, care să ducă la un rezultat acceptabil pentru toată lumea“.

Colegul care are permanent nevoie de ajutor

Un alt tip de coleg care ne poate complica viaţa la serviciu este cel care ne cere încontinuu să îl ajutăm cu ceva. „În cazul colegului care are nevoie mereu de ajutor, nu trebuie să-i încurajăm dependenţa. Îl ajutăm cât putem, dar fără să renunţăm la propriile noastre priorităţi“, ne sfătuieşte psihologul Aniko Nitsch-Petioky. „Altfel, el va crede că i se cuvine un tratament special şi va deveni o povară pentru toţi angajaţii, zăpăcindu-i în mod constant cu tot felul de rugăminţi“.

Colegul agresiv

Potrivit mai multor studii, una dintre cauzele majore ale stresului la locul de muncă sunt colegii agresivi. Agresiunea nu se produce neapărat faţă în faţă. Ea poate să se manifeste pe e-mail sau prin alte forme de comunicare scrisă. Iar uneori sursa problemelor nu este o persoană, ci un grup format în jurul unui coleg agresiv. Oricum ar fi, rezultatul este acelaşi: acest coleg ne poate face să ne simţim mereu neliniştiţi şi furioşi.

Dacă ai de-a face cu un coleg agresiv, află dacă mai este cineva care se confruntă cu aceleaşi probleme şi încercaţi să găsiţi martori, dispuşi să vă susţină atunci când vă plângeţi de comportamentul său.Păstrează còpii ale mesajelor sau e-mail-urilor cu conţinut agresiv. Apoi vorbeşte cu cineva de la departamentul de resurse umane sau cu managerul direct.De asemenea, spune-i colegului care te agresează, preferabil de faţă cu o altă persoană, că are un comportament inacceptabil.

Înţelege că suntem diferiţi

Şi încă un sfat, care te poate ajuta indiferent de personalitatea colegului şi de problemele pe care ţi le pricinuieşte: înainte de a te înfuria, gândeşte-te că neînţelegerile pot să apară, pur şi simplu, pentru că cealaltă persoană vede lucrurile dintr-o altă perspectivă decât cea din care le priveşti tu. Sau îşi expune punctul de vedere într-un mod determinat de propriul său sistem de valori, pe care tu nu-l cunoşti sau nu îl înţelegi. De pildă, unii oameni sunt dreptaci, alţii sunt stângaci. Avem două mâini şi le putem folosi pe amândouă, dar fiecare dintre noi este înclinat să o folosească mai des pe una dintre ele. Înţelegerea acestor diferenţe te poate ajuta să te simţi mai puţin supărat sau stresat de atitudinea şi reacţiile colegului nesuferit.

Opinia specialistului

Nitsch-Petioky Anikó, consilier psihologic, www.psih.ro

Pentru a rezolva conflictele apărute cu un coleg dificil, este indicat să mergem pe firul emoţiilor sale, pentru a înţelege mai multe despre el. De obicei, ceea ce ne deranjează la celălalt spune ceva şi despre noi. De pildă, dacă noi înşine suntem competitivi, atunci un coleg competitiv poate intra foarte uşor în lupta pentru putere cu noi. Conştientizarea propriilor limite interioare ne va conduce la creşterea pragului de toleranţă faţă de aceste persoane, ne vom putea ajusta propriile comportamente şi vom scădea tensiunile interioare. Francois Lelord şi Christophe Andre pot fi buni sfătuitori în privinţa colegilor dificili. Recomand cu căldură cartea lor: „Cum să ne purtăm cu personalităţile dificile”, de la Editura Trei.