Vrei să-ți schimbi medicul de familie? Află cum!

Procedura legală pentru a schimba medicul de familie nu este atât de complicată pe cât îți imaginezi.

Și pentru că nu toți oamenii sunt atât de norocoși încât să poată avea același medic de familie toată viața, să se înțeleagă bine și să fie suficient de apropiați de el încât să-și permită să-l sune sau să-i scrie oricând au o urgență și minusurile sunt mai multe decât plusurile în această relație, acesta poate fi schimbat.

Doctor medic pacient consultatie FOTO Shutterstock jpg

Între medicul de familie și pacient trebuie să existe o relație de încredere. Foto: Shutterstock

Așadar, dacă, din diverse motive, vrei să schimbi medicul, e bine să știi că această inițiativă nu presupune acțiuni foarte complicate, scrie smartliving.ro.

Potrivit Lidiei Comaroni, Șef Serviciu Relații Publice, purtător de cuvânt CASMB, citată de www.smartliving.ro, sunt putine acte necesare pentru a finaliza o astfel de procedură.

Orice persoană asigurată are posibilitatea de a se înscrie la un medic de familie și de a-și schimba medicul de familie, prin prezentarea, la cabinetul medicului ales, a următoarelor documente:

Cerere de înscriere/transfer (model stabilit prin Normele Contractului-cadru în vigoare), pe care o primești de la noul medic.

Card național, dacă acesta a fost emis.

Înscrierea/schimbarea medicului de familie se face doar pe baza cererii de înscriere/prin transfer, în cazul:

– copiilor (0 – 18 ani),

– persoanelor care nu au card emis,

– persoanelor care din motive religioase sau de conştiinţă refuză cardul naţional,

–persoanelor cărora li se va emite card naţional duplicat.

Alegerea medicului de familie, de către orice persoană asigurată, nu este condiționată de casa de asigurări de sănătate la care este înscrisă, de localitatea de domiciliu sau de casa de asigurări de sănătate cu care medicul ales are încheiat contract.

Datele de contact ale medicilor de familie la care se pot înscrie asigurații sunt publicate pe site-urile caselor de asigurări de sănătate, conform contractelor încheiate de fiecare dintre acestea.

Nu-ți poți schimba medicul de familie foarte des

Schimbarea medicului de familie se poate efectua după 6 luni de la înscrierea pe lista acestuia, cu excepția situațiilor menționate în cuprinsul cererii de înscriere prin transfer.

Medicul de familie nou are obligația să anunțe, prin scrisoare medicală, fostul medic de familie al pacientului despre intenția acestuia din urmă de a se înscrie pe lista sa de capitație.

Fostul medic de familie va transmite noului medic de familie, în maximum 15 zile (de la data la care i-a fost notificată intenția pacientului de înscriere pe lista altui medic de familie), o copie conform cu originalul a fișei medicale a pacientului (prin intermediul pacientului sau prin poștă/e-mail/fax).

Și medicul poate renunța la un pacient, nu doar invers

„Legea 95/2006 Republicată privind reforma în domeniul sănătații prevede posibilitatea ca medicul de familie să întrerupă relația cu pacientul în situația în care acesta din urmă «manifestă o atitudine ostilă şi/sau ireverenţioasă faţă de medic», caz în care medicul notifică pacientul asupra dorinței de terminare a relației cu minimum 5 zile înainte, «pentru ca acesta să găsească o alternativă, doar în măsura în care acest fapt nu pune în pericol starea sănătăţii pacientului»“ mai spune Lidia Comaroni, Șef Serviciu Relații Publice și purtător de cuvânt la Casa de Asigurări de Sănătate a Municipiului București, citată de Smartliving.ro.

Situații speciale

Potrivit medicului de familie Sandra Alexiu, președintele Asociației Medicilor de Familie București-Ilfov, se poate schimba medicul de familie în regim de urgență.

„E prevăzut în norme că schimbarea medicului de familie se face la minimum 6 luni de la intrarea pe lista medicului respectiv. Totuși, în anumite situații de urgență în care pacientul dorește acest lucru în mod expres, poate să schimbe mai repede medicul de familie. De exemplu, dacă se mută cu un sugar dintr-o localitate în alta și se mută mai devreme de 6 luni, copilul acela trebuie vaccinat și verificat mai des și atunci sigur că ai nevoie de un alt medic de familie.

În situația asta procedura de mutare a pacientului se face cu ajutorul celor de la Casa de Asigurări, unde te duci personal (sau telefonezi și afli ce ai de făcut).“, spune Dr. Sandra Alexiu, Președintele Asociației Medicilor de Familie București.

Procedura normală

Vorbim în continuare despre situația clasică, aceea în care pur și simplu, dintr-un motiv sau altul, vrei să-ți schimbi medicul de familie.

Primul pas este să-ți alegi un nou medic și să mergi la cabinetul respectiv pentru a-i comunica intenția ta. „Pacientul vine la mine și îmi spune că vrea să intre pe lista mea de pacienți, să se mute de la doctorul X la mine. Atunci, eu, medicul de familie la care pacientul vrea să vină, îi dau un document sau o scrisoare de mutare de pe listă, scrisoare în care eu mă adresez colegului meu de la care vine“, explică dr. Sandra Alexiu.

„Fac asta pentru că trebuie să-i furnizez cumva medicului respectiv adresa mea de cabinet (eventual numărul de telefon, adresa de email) pe care să trimită documentația medicală a pacientului. Această scrisoare are rolul de a face legătura dintre cei doi medici. Medicul de la care pacientul pleacă face o copie a fișei pacientului pentru a o trimite (pe mail sau prin curier) medicului la care acesta se înscrie. Uneori, pacientul poate aduce chiar el copia fișei. Dar documentația medicală în mod normal, conform legii se trimite de la medic la medic. Pentru ca pacientul să nu piardă din fișiere sau să le predea parțial. Nefiind funcțional dosarul de sănătate electronic, există acest risc.“

În mod normal, pacientul este cel care se duce la fostul medic cu scrisoarea de la medicul nou, pentru a-i pune astfel în legătură. Dar se poate întâmpla să existe un conflict între pacient și fostul medic și astfel să nu-și mai anunțe decizia de a pleca, urmând să fie ajutat de noul medic de familie cu toate demersurile necesare.

„Se întâmplă să se mute pacienți fără să anunțe. Oricum în momentul în care se face raportarea lunară aflu dacă din lista mea a plecat vreun pacient, mi se comunică acest lucru“, ne-a mai explicat medicul de familie Sanda Alexiu pentru www.smartliving.ro