Gimnastica ochilor combate vederea neclar─â. Iat─â cum se face!

1 ochi obositi jpg jpeg

Vederea neclar─â, durerile de cap ┼či dificultatea de concentrare sunt simptome ale surmenajului ochilor, dar ele pot semnala ┼či prezen┼úa unor vicii de refrac┼úie. Gimnastica ocular─â poate aduce beneficii.

Privitul ore ├«n ┼čir la televizor, munca la calculator ┼či lumina prea slab─â sau prea puternic─â sunt c├ó┼úiva dintre factorii care d─âuneaz─â s─ân─ât─â┼úii ochilor. Exerci┼úiile de relaxare ocular─â sunt indicate tuturor persoanelor care ├«┼či suprasolicit─â ochii, mai ales dac─â au simptome precum privire neclar─â, ame┼úeli ┼či dureri de cap. Gimnastica ocular─â poate produce o ameliorare a disconfortului provocat de un efort ocular ├«ndelungat. Explica┼úia este relaxarea mu┼čchiului ciliar responsabil de acomoda┼úia ochiului ┼či a mu┼čchilor drep┼úi extrinseci care men┼úin globii oculari ├«n pozi┼úia de convergen┼ú─â necesar─â atunci c├ónd privim de aproape. C├ónd ace┼čti mu┼čchi sunt obosi┼úi din cauza efortului ├«ndelungat, nu se produce fuziunea imaginilor provenite de la cei doi ochi ┼či apar senza┼úia de vedere dubl─â (diplopia), ame┼úeala sau cefaleea.

Atenţie, gimnastica oculară nu este indicată în cazul unor vicii de refracţie. Dacă oboseala oculară persistă, este necesar consultul oftalmologic.

Cite┼čte ┼či: Ce probleme de s─ân─âtate se pot "citi" ├«n ochi

Cum se fac exerciţiile

Se poate ├«ncepe prin focalizarea, timp de 10-15 secunde, a unui obiect ├«ndep─ârtat, dup─â care se prive┼čte un obiect apropiat, timp de maximum 15 secunde. Astfel de exerci┼úii se pot repeta de 10 ori. Pentru odihna privirii, timp de un minut se acoper─â cu ambele palme ochii, care r─âm├ón deschi┼či, astfel ├«nc├ót s─â nu p─âtrund─â deloc lumina. Un alt exerci┼úiu const─â ├«n efectuarea a 10 rotiri ├«n sensul acelor de ceasornic, apoi a altor 10 ├«n sens invers. Are un efect benefic asupra vederii ┼či efectuarea unui masaj u┼čor al t├ómplelor cu degetele ar─ât─âtoare. Chiar ┼či simpla ├«nchidere a ochilor, timp de dou─â minute, ajut─â la relaxarea ┼či detensionarea acestora.  

Se recomand─â pauza de un minut la fiecare jum─âtate de or─â, ├«n care se fixeaz─â un punct de reper ├«n dep─ârtare (dup─â geam, de exemplu) ┼či studierea acestuia. Nu este indicat─â presarea globilor oculari, atrage aten┼úia medicul.

Pentru reducerea tensiunii oculare, se recomand─â ┼či descrierea cu ajutorul privirii a semnului infinitului, timp ├«n care spatele trebuie ┼úinut drept, iar capul, nemi┼čcat. C├ónd ochii obosesc dup─â o lectur─â ├«ndelungat─â, se poate ├«ncerca urm─âtorul exerci┼úiu: ochii trebuie s─â ÔÇ×citeasc─âÔÇŁ numai spa┼úiile, albe dintre r├óndurile scrise.

Clipe┼čte des

Cei care privesc mult la televizor sau stau ├«n fa┼úa calculatorului clipesc mai rar. Clipirea ÔÇ×lene┼č─âÔÇŁ afecteaz─â filmul lacrimal, care duce la apari┼úia senza┼úiei de nisip ├«n ochi ┼či de usc─âciune ocular─â. ├Än acest caz, medicii recomand─â efectuarea unor exerci┼úii de clipiri dese la un interval de dou─â ore, care ajut─â la activarea circula┼úiei sanguine ┼či la umezirea ochilor, prevenind iritarea acestora. Timp de 30 de secunde, se clipe┼čte ├«ncontinuu, acest exerci┼úiu ajut├ónd la activarea glandelor lacrimale ┼či la hidratarea ochiului. De asemenea, medicul poate prescrie lacrimi artificiale, care ajut─â la lubrifierea ochilor.   

Cite┼čte ┼či: ├Äntinere┼čte cu gimnastic─â facial─â  

SFAT

Dup─â 20 de minute de efort ocular se recomand─â 20 de secunde de pauz─â.