De ce apare ┼či cum comba┼úi astenia de toamn─â

1 2 jpg jpeg

Reducerea intensit─â┼úii luminii provoac─â diferite schimb─âri ├«n organism: produc┼úia de serotonin─â (hormonul fericirii) scade, vitamina D se fixeaz─â mai greu (deficitul acestei vitamine este una dintre cauzele lipsei de energie, a sl─âbiciunii musculare sau anxiet─â┼úii) ┼či este stimulat─â, conform unor studii, produc┼úia de melatonin─â (hormonul somnului). Astfel, tonusul general al organismului scade, put├ónd ap─ârea modific─âri ┼či la nivelul dispozi┼úiei, deoarece organismul se preg─âte┼čte de ÔÇ×hibernareÔÇť. ÔÇ×├Änc─â de pe vremea lui Hipocrate s-a afirmat c─â vremea este doar un factor declan┼čator al unui proces patologic ┼či nicidecum un factor cauzator! Este firesc s─â devenim <<mai lene┼či>> ├«ncep├ónd din toamn─â ┼či p├ón─â ├«n iarn─â, deoarece func┼úiile organismului se adapteaz─â condi┼úiilor climaterice, fiziologia organismului se schimb─â, respectiv ├«ncetine┼čte, pentru a-┼či p─âstra c─âldura ┼či energia de care are mai mult─â nevoie dec├ót ├«n celelalte anotimpuri. Persoanele s─ân─âtoase manifesta doar o lene de sezon care trebuie tratat─â cu ├«n┼úelegere ┼či deta┼čare, nu cu ├«ngrijorare sau autoblamare, pentru c─â aceste atitudini pot escalada ├«n stress, anxietate sau chiar depresie. Dar de la preg─âtirea fireasc─â a organismului pentru perioada de iarn─â ┼či p├ón─â la patologia astenia de toamn─â ┼či, eventual, depresia de iarn─â mai e mult. Astfel, putem vorbi despre astenie de toamn─â doar ├«n cazul persoanelor cu un echilibru func┼úional mai slab, cu o rezisten┼ú─â general─â diminuat─â ┼či cu o redus─â capacitate de adaptare la factorii de mediu. iar ├«n acest caz astenia de toamn─â nu este o tulburare ├«n sine, ci un semn important al altor tulbur─âriÔÇť, explic─â Alexandra Siru, psiholog ├«n cadrul clinicii ProVita - Diagnostic ┼či Tratament din Bucure┼čti.

2 jpg jpeg

- culcaţi-vă mai devreme, astfel încât să prindeţi somnul odihnitor începând cu orele 22.00 - 22.30;

- ie┼či┼úi ├«n pauza de pr├ónz afar─â, la aer ┼či lumin─â;

- menţineţi câteva activităţi plăcute în aer liber, împreună cu persoane dragi;

- reduce┼úi m├óncarea de tip fast-food (din cauza ├«ncetinirii metabolismului poate ap─ârea cre┼čterea ├«n greutate care poate accentua ÔÇ×├«ncetinealaÔÇť ┼či poate afecta stima de sine);

- consuma┼úi banane ┼či ciocolat─â neagr─â (conform unor studii stimuleaz─â secre┼úia de serotonin─â);

- consultaţi un nutriţionist care vă poate sfătui ce alimente vă ajută organismul în această perioadă.