În afară de alimentaţie şi de mişcare, somnul odihnitor este esenţial pentru menţinerea sănătăţii. Dacă, în ultima vreme, ai observat că adormi mai greu şi nu ştii de ce, află din articolul nostru care ar putea fi factorii incriminaţi.

Indiferent dacă eşti sau nu obosit, îţi este greu să pui geană pe geană? Tulburările de somn au legătură cu diverse probleme de sănătate, precum şi cu unele obiceiuri, implicit motivele care explică greutatea de a adormi şi de a avea un somn de calitate sunt diverse.

Vezica hiperactivă

Nevoia repetată de a urina, simptomul principal al vezicii hiperactive, te poate împiedica să adormi. Poţi limita această manifestare prin reducerea consumului de băuturi iritante pentru vezica urinară. De pildă, cafeaua are acţiune diuretică, stimultând funcţia vezicii. De asemenea, este indicat să reduci consumul de lichide cu 2-3 ore înainte de a merge la culcare. Dacă urinările frecvente se menţin, mergi la medic; poate fi vorba de o infecţie urinară.

Migrenele

Durerile de cap nu numai că te împiedică să adormi, dar te pot şi trezi din somn, ceea ce afectează programul normal de odihnă. Lipsa somnului, dar şi excesul de somn pot fi factori declanşatori ai migrenelor. Pentru a preveni şi combate durerile de cap, hidratează-te corespunzător, adoptă o alimentaţie echilibrată, diversificată, şi fii activ fizic.

Tulburările ritmului circadian

Ceasul biologic al organismului sau ritmul circadian este implicat în controlul activităţilor şi funcţiilor corpului, inclusiv în momentul în care mergem la culcare. În zilele noastre, când ne petrecem destul de mult timp în faţa ecranelor luminoase ale telefonului sau televizorului, ritmul circadian poate fi perturbat. Încearcă să eviţi aceste ecrane seara, precum şi cafeaua şi alcoolul. Poţi încerca şi un supliment cu melatonină în doză mică (0,5 mg), cu 3-4 ore înainte de a merge la culcare.

BPOC

Boala pulmonară obstructivă cronică (BPOC) - termen generic pentru afecţiunile tractului respirator, care limitează fluxul de aer (emfizem, bronşita cronică, astmul refractar, unele forme de bronşiectazii) – poate perturba somnul. Multe persoane cu BPOC pot avea insomnii, apnee obstructivă de somn sau despresie. În plus, şi tratamentele indicate în aceste boli pot cauza tulburări de somn. Pacienţii cu astfel de probleme este bine să menţină o rutină a somnului şi să evite activităţile stresante sau tensionante în a doua parte a zilei.

Unele medicamente

Greutatea de a adormi poate fi explicată şi prin administrarea unor medicamente precum: prednisolonul, bupropion, venlafaxina. Unele tratamente indicate în hipotiroidism sau astm, precum şi anumite antialergice şi medicamentele recomandate în răceală şi gripă pot perturba somnul. Citeşte prospectul lor şi vorbeşte cu medicul care ţi le-a prescris dacă suspectezi că ar putea să îţi provoace insomnii.

Deviaţia de sept

Deplasare a septului nazal într-o parte, deviaţia de sept reduce fluxul de aer, cauzând dificultăţi de respiraţie. Din acest motiv, persoanele cu deviaţie de sept pot adormi mai greu sau se pot confrunta cu probleme de somn. Dacă şi tu ai o astfel de problemă, consultă medicul pentru a vedea care este metoda de tratament potrivită.

Depresia şi anxietatea

O modificare a rutinei somnului poate fi semnul depresiei, aspect adesea neglijat. Multe persoane care adorm greu sau nu pot să se odihnească au depresie. Dacă în afară de insomnie apar şi schimbări de dispoziţie, dezinteres faţă de obiceiurile obişnuite, slăbit sau îngrăşare şi gânduiri suicidare, cere ajutorul unui psiholog sau psihiatru. Şi anxietatea se poate manifesta prin agitaţie la culcare şi greutatea de a adormi.

 

Alte cauze posibile

Printre motivele care pot cauza tulburări de somn, se numără şi:

  • Menopauza. Etapă care include modificări hormonale, fizice şi psihice, menopauza poate fi însoţită de bufeuri de căldură, tulburări de dispoziţie şi de adormire greoaie.
  • Sindromul picioarelor neliniştite este o tulburare a sistemului nervos care provoacă mişcarea necontrolată a picioarelor, ceea ce perturbă adormirea.

 

INFO

Oboseala cronică, cina copioasă, febra şi activitatea fizică intensă seara sunt alte cauze care împiedică instalarea somnului.