“Din tot câte puţin!”, spune nutriţionistul Mihaela Bilic, care ne face “instructajul”, înainte de mesele bogate ce urmează de Crăciun şi de Revelion.

“Primul şi cel mai important sfat este să nu mâncaţi foarte multe feluri săţioase la aceeaşi masă. Ideal ar fi să le împărţiţi la micul dejun, prânz şi cină. În acest mod, scăpaţi de indigestii şi nici nu vă îngrăşaţi”, ne atenţionează specialistul Mihaela Bilic.

La micul dejun, serviţi salata boeuf. Teoretic, aceasta este o combinaţie sănătoasă, între legume şi carne de vită, singurul “defect” fiind maioneza. Tocmai de aceea, fie puneţi puţină maioneză, fie cumpăraţi o maioneză “light”, în care uleiul e înlocuit cu albuş de ou. O lingură de maioneză normală = 150 de calorii; o lingură de maioneză “light” = 30 de calorii.

În loc de salată boeuf, puteţi servi mezeluri tradiţionale. Pe cât posibil evitaţi orice tocătură, pentru că întodeauna conţine slănină. Alegeţi, deci, un muşchiuleţ afumat sau pastramă, decât cârnaţi şi tobă. Şoriciul conţine 100% grăsime, la fel ca şi slănina. Dacă nu rezistaţi tentaţiei, încercaţi să limitaţi porţia.

Pentru masa de dimineaţă mai există o variantă: piftia. Aveţi grijă când o preparaţi să puneţi mai mult ciolan decât picioare de porc şi, neapărat, eliminaţi toată grăsimea care se adună la suprafaţă. Puteţi pregăti piftie şi din carne de curcan sau pui, aceasta fiind cea mai “uşoară” mâncare, de Sărbători.

La prânz, serviţi ciorba şi sarmalele. Nu mâncaţi mai mult de două sarmale pe zi. Ideal ar fi să nu consumaţi sarmale în fiecare zi de Crăciun, deoarece sunt foarte grase. Un secret: încălziţi-le într-un vas separat, în care turnaţi o cană cu apă, astfel încât grăsimea care iese din ele să rămână în cratiţă.

Nu uitaţi de ardeiul iute! Creşte arderile din organism cu 25%, timp de două – trei ore după masă. Este indicat pentru ulcer şi gastrită. Atenţie, însă, la seminţe: acestea sunt indigeste!

La orele 16.00 – 17.00, puteţi savura şi ceva dulce, respectiv cozonac sau prăjituri. Cozonacul e greu de digerat, fapt pentru care nu mâncaţi mai mult de o felie, o dată pe zi. Ar fi bine ca prăjiturile să fie cât mai simple: plăcintă cu brânză, prăjituri cu fructe şi cremă de vanilie sau salată de fructe, asociată cu îngheţată.

La cină, serviţi friptura şi murăturile, mai ales că acestea din urmă n-au calorii. Dacă doriţi şi o garnitură, alegeţi cartofii piure, nu prăjiţi.

Alcoolul: încercaţi să vă limitaţi la un pahar de vin la masă şi la o sticlă de bere pe zi. Altfel, riscaţi probleme mari.

Serviţi porţii individuale

Mestecaţi măcar de 20 de ori îmbucătura;

Nu puneţi pe masă toate castroanele cu preparate, ci serviţi porţii individuale, pentru că aşa e mai uşor să vă opriţi din mâncat;

În locul preparatelor, ornaţi masa cu lumânări, flori sau obiecte de decor specifice Crăciunului;

În timpul mesei, beţi apă cu înghiţituri mici, pentru a ocupa spaţiul care, altfel, l-aţi umple cu mâncare.