VIDEO: Cum ne putem controla apetitul

1 2 jpg jpeg

Cre┼čterea apetitului este asociat─â ┼či cu unele modific─âri care se petrec ├«n hipotalamus, o regiune din creier, implicat─â ├«n controlarea senza┼úiei de apetit ┼či de foame. Pofta pentru un anume aliment poate s─â semnaleze ┼či unele caren┼úe din organism.

Astfel, un nivel sc─âzut al zah─ârului din s├ónge se poate traduce prin nevoia de a consuma ceva dulce, iar un nivel sc─âzut al sodiului, prin pofta pentru un aliment s─ârat. Dimpotriv─â, apetitul poate sc─âdea atunci c├ónd este foarte cald ┼či cre┼čte atunci c├ónd este frig sau atunci c├ónd sunt administrate unele medicamente, precum citostaticele sau codeina. Nu s─âri peste mesele principale Masa de diminea┼ú─â furnizeaz─â organismului nutrien┼úii de care are nevoie, anul├ónd sau diminu├ónd nevoia de a consuma diverse alimente p├ón─â la masa de pr├ónz.

Cele mai indicate pentru micul-dejun sunt cerealele integrale, care con┼úin carbohidra┼úi ÔÇ×buniÔÇŁ (complec┼či), care con┼úin zaharuri naturale, pe care organismul le metabolizeaz─â u┼čor ┼či le transform─â ├«n energie. ├Änlocuirea micului dejun cu o cafea este total neindicat─â. ├Äntr-adev─âr, cafeaua suprim─â apetitul, ├«ns─â pentru o perioad─â scurt─â, senza┼úia de foame instal├óndu-se apoi cu o intensitate mai mare.

Mesele trebuie s─â fie regulate, pentru c─â am├ónarea lor deregleaz─â metabolismul ┼či este important ca acestea s─â con┼úin─â toate categoriile de alimente. Sunt indicate cinci p├ón─â la ┼čase mese pe zi, dintre care trei principale, iar celelalte dou─â-trei s─â fie reprezentate de fructe.

Fibrele diminueaz─â apetitul pentru unele alimente, induc senza┼úia de sa┼úietate ┼či scad r─âspunsul glicemic al corpului. Principalele surse de fibre sunt cerealele, fructele ┼či legumele, care, pe l├óng─â efectul de ÔÇ×calmareÔÇŁ a apetitului au ┼či avantajul c─â sunt s─ârace ├«n calorii. Lichidele, mai ales apa plat─â, ceaiurile, sucurile naturale ┼či supele ÔÇ×umpluÔÇŁ stomacul ┼či sl─âbesc senza┼úia de foame.

Zah─ârul din dulciuri intr─â relativ repede ├«n fluxul sanguin, ceea ce determin─â o produc┼úie rapid─â de insulin─â, precum ┼či de serotonin─â, hormon care induce starea de bine. Organismul se obi┼čnuie┼čte cu zah─ârul ┼či se creeaz─â un cerc vicios, ├«n care se perpetueaz─â ┼či chiar se intensific─â nevoia continu─â de a consuma dulciuri.