Este bine sau nu să-ţi faci prieteni la serviciu? De ce să ţii cont

Prieteniile în viața profesională sunt minunate, dar nu evoluează întotdeauna așa cum ne-am dori. Așteptările nerealiste, invidia sau situațiile concurențiale pot duce la conflicte. Cine își dorește să aibă o relație armonioasă atât în plan profesional, cât și în cel personal, trebuie să respecte anumite reguli.

image

În jur de 80% dintre români își invidiază colegii, conform unui alt studiu. @shutterstock

Serviciul, unde ne petrecem atât de mult timp, poate deveni un loc plăcut dacă avem relațiile potrivite cu colegii cu care interacționăm - iar acest lucru va avea un impact bun pentru bunăstarea, dar și pentru productivitatea noastră. După hrană și adăpost, apartenența este o nevoie umană de bază. De aceea, persoanele care au prieteni la locul de muncă sunt mai fericite, mai sănătoase, mai productive și mai mulțumite de viața lor, au arătat studiile. Dar problemele care apar la locul de muncă fac ca acest tip de conexiune să nu fie una ușoară pe termen lung. Menținerea unei prietenii la serviciu poate genera oboseală emoțională. Să nu mai vorbim de faptul că este necesar ca liderii să poată continua să atribuie sarcini, iar ierarhia trebuie respectată. Evaluările de performanță trebuie să fie corecte. Și concurența, care adesea face parte din job, poate duce la lipsa de încredere și chiar la respingere. În plus, depășirea anumitor limite cu colegii de serviciu poate provoca tensiuni, poate să distragă atenția și să ducă la greșeli sau erori.

De aceea, prieteniile la locul de muncă sunt prietenii speciale din toate punctele de vedere. Iată câteva idei formulate de psihologi, care te pot ajuta să gestionezi în mod corespunzător și înțelept relațiile de prietenie la job.

Atenție cui faci destăinuiri!

Dacă discuți despre planurile de weekend sau filmul pe care l-ai văzut în seara trecută ești pe un teren sigur, dar dacă începi să vorbești despre problemele de la muncă sau defectele companiei, e posibil să calci pe un teren minat. Un prieten de la serviciu ar putea să nu fie la fel de loial ca prietenii care nu au nicio legătură cu serviciul tău, cu care nu împarți ambițiile profesionale. El ar putea alege, la un moment dat, să pună ambițiile profesionale mai presus de prietenia cu tine - iar dacă asta îi aduce un anumit avantaj financiar sau profesional, există riscul ca el să se întoarcă împotriva ta.Pentru a-ți da seama mai exact cât de solidă este prietenia voastră, întreabă-te dacă te-ai fi apropiat de persoana respectivă în afara serviciului. În caz că răspunsul este nu, atunci ai grijă. Este suficient ca între voi să fie doar o bună relație de colegialitate - și atât.

Trasează anumite limite

În relațiile de serviciu, stabilirea limitelor este esențială. Socializarea cu colegii este benefică, dar numai cu condiția ca acest lucru să nu-ți afecteze activitatea. După ce s-a încheiat pauza de masă, în timpul căreia v-ați distrat copios, odată întors la muncă e de dorit să îți faci treaba cu seriozitate și să îți duci proiectele la bun sfârșit. Dacă unul dintre colegi îți este prieten, ajută-l când are nevoie, dar numai după ce tu ți-ai terminat treaba. Și încă ceva: nu te aștepta ca un coleg să-ți susțină ideile cu care nu este de acord, doar pentru că îți este prieten.Poate părea dificil să stabilești o graniță între prietenie și colegialitate. Dar e important să o definești limpede, pentru că astfel îți vei face viața mai ușoară. Cu alte cuvinte: poți să fii prietenos, amabil și înțelegător, dar e important să știi clar ce detalii intime pot fi împărtășite cu colegii și pe care e mai bine să le păstrezi pentru tine.

Proiectează-ţi așteptări realiste

E bine să știi de la bun început că o relație de prietenie cu colegul de serviciu are o cu totul altă dinamică decât cea cu prietenii din copilărie sau din adolescență, care are alte resorturi. De aceea, e mai prudent să nu îl alegi pe colegul tău ca cel mai important confident. La urma urmelor, colegii tăi sunt acolo pentru a-și face treaba, așa că e firesc ca aceasta să fie prioritatea lor. Străduiește-te să nu întinzi coarda prea mult în relația dintre voi - și, în consecință, ca nici colegul tău să nu o facă.

Citeşte şi: Copilul şi animalul de companie. La ce trebuie să fie atenţi părinţii