Ce nu ┼čtiai despre sindromul premenstrual

1 2 jpg jpeg

Sindromul premenstrual sau PMS (premenstrual syndrome) ├«┼či face prezen┼úa de obicei cu ┼čapte p├ón─â la zece zile ├«nainte de instalarea menstrua┼úiei ┼či se manifest─â printr-o serie de modific─âri la nivel fizic ┼či/sau psihic. Intensitatea simptomelor difer─â ├«ns─â de la o femeie la alta, exist├ónd ┼či o form─â mai grav─â a acestei afec┼úiuni, ce necesit─â ajutor medical. Iat─â ce ar trebui s─â ┼čtii despre PMS.

┬źPoate avea peste 150 de simptome┬╗

ADEV─éRAT. Printre cele mai ├«nt├ólnite simptome ale sindromului premenstrual sunt preferin┼úa pentru unele alimente s─ârate sau dulci, durere la nivelul s├ónilor, migrenele, tulbur─ârile de somn (insomnie sau somnolen┼ú─â), apari┼úia unor co┼čuri, st─ârile de anxietate, depresie, astenie, constipa┼úia ┼či tulbur─ârile urinare. Aceste simptome dispar dup─â primele zile de la debutul ciclului menstrual.

┬źStresul cauzeaz─â sindrom premenstrual┬╗

FALS. Stresul în sine nu este o cauză a PMS, însă este adevărat că îl poate agrava. De aceea, în măsura în care este posibil, evită stresul, mai ales în cele două săptămâni înainte de menstruaţie. Sindromul premenstrual este asociat cu transformările hormonale ce au loc în timpul fiecărei menstre.

┬źDieta amelioreaz─â simptomele PMS┬╗

ADEV─éRAT. Colegiul Americanal Obstetricienilor ┼či Ginecologilor recomand─â femeilor ca, mai ales ├«n perioada premenstrual─â, s─â reduc─â din alimenta┼úie pe c├ót posibil sarea (determin─â reten┼úia de lichide), cafeaua (amplific─â iritabilitatea), alcoolul (accentueaz─â deprimarea). Se recomand─â ├«n schimb consumul de alimente care con┼úin calciu (produse lactate, ou─â), magneziu (nucile, alunele, p├óinea integral─â), zinc (carne, pe┼čte), vitamina B6 (banane, ficat, somon, ton), vitamina A (unt, lactate, morcovi) ┼či vitamina E (ulei vegetal).

┬źToate femeile au sindrom premenstrual┬╗

FALS. Sindromul premenstrual debuteaz─â ├«n general la femeile cu v├órsta cuprins─â ├«ntre 20-30 de ani, fiind rar ├«nt├ólnit la adolescente. Simptomele sindromului premenstrual sunt mai pu┼úin prezente sau chiar lipsesc total ├«n cazul anovula┼úiei (lipsa ovula┼úiei), iar dup─â intrarea la menopauz─â, PMS dispare. Unele modific─âri hormonale, na┼čterea ┼či anticoncep┼úionalele orale favorizeaz─â acest sindrom.

┬źExist─â ┼či o form─â sever─â a PMS? ┬╗

ADEV─éRAT. Sindromul disforic premenstrual este o form─â grav─â a acestei afec┼úiuni, manifestat─â mai ales prin anxietate, depresie, atacuri de panic─â, comportament agresiv. Aceste simptome pot afecta activitatea cotidian─â, rela┼úiile cu rudele ┼či cu colegii de serviciu, de aceea este necesar ajutorul medical.

┬źPMS poate fi prevenit┬╗

FALS. Acest sindrom nu poate fi prevenit efectiv, ├«ns─â, pentru a ameliora unele simptome, se recomand─â adoptarea unui stil de via┼ú─â s─ân─âtos. Astfel, pe l├óng─â dieta echilibrat─â, sunt benefice ┼či exerci┼úiile fizice. Ele stimuleaz─â eliberarea de endorfine, neurotransmi┼ú─âtori ce ajut─â la eliminarea stresului. Somnul regulat este esen┼úial; lipsa lui accentueaz─â anxietatea ┼či depresia.

┬źTratamentul medicamentos poate ajuta┬╗

ADEV─éRAT. Medicul poate prescrie pilule contraceptive sau unele antidepresive, cum ar fi inhibitorii selectivi de recaptare a serotoninei, care men┼úin echilibrul serotoninei ├«n creier. Serotonina este un neurotransmi┼ú─âtor care influen┼úeaz─â s─ân─âtatea psihic─â, somnul ┼či apetitul.