Problemele comune pe care leacurile cu mac le poate ameliora

Pe l├óng─â ├«nfrumuse╚Ťarea lanurilor ╚Öi gr─âdinilor, macul este apreciat pentru beneficiile pe care le ofer─â organismului. Aceast─â plant─â induce somnul, trateaz─â simptomele r─âcelii ╚Öi faciliteaz─â digestia. ┬á┬á

image

Foto: Shutterstock

Macul roșu, cunoscut în popor ca mac iepuresc sau somnișor  este o plantă erbacee, originară din Turcia, folosită în gastronomie, în industria cosmetică sau ca remediu naturist.

Exist─â 2┬átipuri de mac: unul este macul de c├ómp┬á(Papaver rhoeas),┬áa c─ârui apari╚Ťie nu este controlat─â, av├ónd caracter spontan, iar al doilea este macul cultivat de om, macul de gr─âdin─â (Papaver somniferum),┬áde la care se folosesc ├«n alimenta╚Ťie ╚Öi ├«n dietetic─â semin╚Ťele.┬á├Än scopuri terapeutice, de la mac se folosesc semin╚Ťele ╚Öi petalele, care se pot administra at├ót intern, c├ót ╚Öi extern, sub diverse forme. ┬á

O lingur─â de semin╚Ťe de mac ofer─â 20% din doza zilnic─â de mangan, 13% din doza recomandat─â de calciu, 8% din magneziu ╚Öi fosfor, 7% din valoarea necesar─â de fibre alimentare, 5% din fier ╚Öi zinc ╚Öi 2% din potasiu ╚Öi seleniu.

Macul are ┼či o ac╚Ťiune sedativ─â, de aceea nu trebuie consumat ├«n cantitate foarte mare.

Ceaiul are efect sedativ 

Datorit─â propriet─â╚Ťilor sale sedative, ceaiul din petale de mac┬áde c├ómp┬áinduce somnul ╚Öi trateaz─â insomniile. De asemenea, diminueaz─â r─âceala, deoarece combate tusea ╚Öi distruge microbii de pe mucoase. Pentru infuzie, folose╚Öti 1 linguri┼ú─â┬áde petale uscate de mac, op─ârite cu 250 ml de ap─â. La╚Öi la infuzat timp de 10-15 minute, apoi strecori. Se bea ├«n 3 reprize, de-a lungul zilei. ├Än caz de r─âgu╚Öeal─â, se poate face gargara cu ceai. Un alt truc pentru tratarea tulbur─ârilor de somn este consumul de lapte cald cu semin╚Ťe de mac, ├«nainte de culcare.

Cite┼čte ┼či:┬áCe beneficii au semin┼úele de mac

Semin╚Ťele reduc constipa╚Ťia

Fiind o surs─â excelent─â de fibre (100 g de semin┼úe de mac crude con╚Ťin 19,5 g┬áde fibre, ceea ce reprezint─â mai bine de jum─âtate din doza zilnic─â recomandat─â) semin╚Ťele de mac sus╚Ťin buna func╚Ťionare a digestiei ╚Öi absorb╚Ťia nutrimentelor din alimente. Astfel, consumul de semin╚Ťe de mac trateaz─â constipa╚Ťia, precum ╚Öi diareea. Mai mult dec├ót at├ót, acestea atenueaz─â durerile de la nivelul stomacului. Le po╚Ťi consuma la micul dejun, ├«n iaurt, ├«n salate ╚Öi ├«n diverse preparate alimentare. ┬á

Uleiul sus╚Ťine s─ân─âtatea pielii

Semin╚Ťele de mac aduc beneficii inclusiv pentru s─ân─âtatea ╚Öi aspectul pielii. ├Än acest caz, semin╚Ťele se folosesc sub form─â de ulei, care se ob╚Ťine prin presare la rece. Uleiul de mac are rol antioxidant ╚Öi poate fi folosit la tratarea m├ónc─ârimilor ╚Öi ├«n╚Ťep─âturilor de insecte, la diminuarea senza╚Ťiilor de arsur─â ╚Öi la hidratarea pielii. Acesta con╚Ťine: acid linoleic, care men╚Ťine pielea hidratat─â, acid oleic, care ajut─â ├«n procesul de vindecare a r─ânilor. Pentru a profita de beneficiile uleiului de mac, aplic─â o cantitate mic─â direct pe piele sau c├óteva pic─âturi ├«n produsele destinate ├«ngrijrii pielii, precum lo╚Ťiunile, cremele sau s─âpunurile pe care le folose╚Öti. Dac─â alegi s─â ├«l achizi╚Ťionezi din magazinele naturiste, asigur─â-te, ├«nainte de a-l cump─âra, c─â uleiul este 100% presat la rece.

Remediu pentru s─ân─âtatea oaselor

Semin╚Ťele de mac au un con╚Ťinut bogat ├«n minerale, ├«ntre care iod, mangan, magneziu, cupru ╚Öi zinc, precum ┼či┬áacid linoleic, acid palmitic, acid oleic ╚Öi fosfor. Prin toate aceste substan╚Ťe, semin╚Ťele de mac ajut─â la ├«nt─ârirea sistemului osos.Totodat─â, fosforul din semin╚Ťe de mac favorizeaz─â absorb╚Ťia calciului ╚Öi fixarea lui ├«n oase. Cercet─âtorii au descoperit c─â macul combate demineralizarea oaselor, p─âstr├óndu-le s─ân─âtoase ╚Öi la v├órste ├«naintate. Po╚Ťi s─â cumperi macul de la magazin sub form─â de plant─â uscat─â. La 1 linguri╚Ť─â de semin╚Ťe de mac, adaugi 30 ml de ap─â clocotit─â, la╚Öi la infuzat 5-10 minute, sau faci decoct 3 minute. Dup─â ce s-a r─âcit, adaugi miere. Se ia de ┬á2-3 ori pe zi, 2 s─âpt─âm├óni.