Postul Crăciunului poate fi cel mai bun prilej pentru a face “curăţenie generală” în organismul nostru. Florentina Opriş, realizatoarea emisiunii “Sport, dietă şi o vedetă” de la Prima TV, ne răspunde la cele mai importante întrebări legate de detoxifierea organismului în perioada postului.

Cum putem folosi restricţiile postului religios pentru a ne îmbunătăţi starea de sănătate?

Cel mai mare beneficiu al perioadei de abstinenţă alimentară este detoxifierea organismului. Corpul nostru elimină în mod natural toxine în fiecare zi.

Totuşi, aveţi nevoie de o detoxifiere mai complexă, iar postul joacă şi acest rol. Repausul alimentar absolut, numai cu lichide sub formă de apă, ceaiuri, sucuri din legume şi fructe, consumat miercurea şi vinerea, ar trebui să devină o obişnuinţă.

Ce alimente ne ajută în procesul de detoxifiere?

Fulgii de ovăz conţin fibre care “mătură” toxinele din organism. Cel mai eficient mic dejun este alcătuit dintr-o porţie de fulgi de ovăz cu lapte de soia, la care adăugaţi câteva stafide. Feriţi-vă să încălziţi în mod repetat mâncarea, deoarece acest obicei generează produşi toxici şi face ca valoarea nutritivă să scadă.

“Oferta” de post pare săracă în alimente săţioase. Cum putem evita atacurile de foame?

Consumaţi suc de roşii în locul altor băuturi răcoritoare. Patiseriile sunt pline în această perioadă de produse de post. Sfatul meu este să evitaţi însă biscuiţii, pufuleţii, covrigeii şi snacks-urile de orice gen, care aduc numai calorii “goale”, îngraşă şi vă “fură” energia.

Înlocuiţi-le cu fructe uscate, cum ar fi prunele, stafidele sau curmalele. În acest fel, organismul beneficiază de substanţe nutritive care furnizează energie pe termen lung. Produsele de patiserie nu fac decât să încarce corpul cu grăsimi şi toxine. Înlocuiţi-le cu seminţe crude de dovleac, care ajută la eliminarea toxinelor şi paraziţilor intestinali.

Ce fructe şi legume sprijină procesul de detoxifiere?

Consumaţi legume de culoare albastru-mov, pentru conţinutul lor ridicat în antioxidanţi: sfeclă, ridichi, varză roşie, ceapă roşie, linte neagră. Pentru curăţarea ficatului, este bine să ronţăiţi un morcov şi o sfeclă crudă pe zi. Ficatul are nevoie de ajutor pentru a se debarasa de toxine.

Lămâile, portocalele, grepfrutul şi merele au un efect laxativ şi reprezintă o gustare excelentă între mese. Pentru cină, meniul perfect este compus din salată de varză, morcovi şi ţelină, la care se adaugă verdeaţă şi ulei de măsline. Fibrele ajută la curăţarea reziduurilor din colon.

Care sunt regulile unei hidratări corecte pe timpul postului?

Apa participă la toate reacţiile din organism şi, în consecinţă, contribuie decisiv la procesul de detoxifiere. Încercaţi să beţi o jumătate de litru de apă pe stomacul gol, dimineaţa. Cu 30 de minute înainte de fiecare masă beţi câte un pahar cu apă, iar după masă, lăsaţi să treacă cel puţin o oră până să consumaţi alt pahar.

Ce fel de exerciţii fizice putem face în această perioadă?

20-30 de minute de mers sau alergare uşoară activează circulaţia sangvină, deblochează depunerile de grăsime şi întăresc musculatura. Duşurile alternative rece-cald activează sistemul limfatic, responsabil cu eliminarea toxinelor, şi stimulează digestia.

Exerciţiile de respiraţie ajută la detoxifiere

Obişnuiţi-vă să executaţi o respiraţie abdominală cel puţin de 3 ori pe zi, timp de 3 minute. Inspiraţi în zona abdomenului, până simţiţi că s-a umplut abdomenul cu aer, menţineţi 3 secunde şi expiraţi, retrăgând abdomenul spre coloana vertebrală şi menţinând în contracţie musculatura abdominală. În acest fel, ajutaţi la eliminarea toxinelor din colon, prin masarea organelor interne şi a colonului.

Recomandat

Legume albastre-mov: ridichi, varză roşie, sfeclă, ceapă roşie, linte neagră

Fructe uscate: prune, stafide, curmale

Lămâi, portocale, mere, grepfrut

Interzis

Produse de patiserie, covrigei

Pufuleţi, chiar dacă pe eticheta lor scrie că sunt “de post”

Snacks-uri de orice gen