Nevoia de a sta într-o cameră întunecată, lipsită de zgomote puternice, este primul semn că se apropie o migrenă. Deşi pare că durerea de cap izbucneşte brusc şi fără motiv, există câţiva factori care o declanşează şi este bine să ştii ce poţi face pentru a o preveni.

Primul pas pe care-l poţi face pentru a urmări tiparul migrenelor este să-ţi notezi ce ai făcut cu câteva ore înainte de declanşarea durerii: cât ai dormit cu o noapte înainte, ce ai mâncat în ziua respectivă, dacă avut loc o întâmplare sau o situaţie care să fie considerată o sursă de stres. Toate aceste acţiuni pot fi un factor declanşator al migrenelor.

 

Mai puţin stres

 

Se crede că stresul este responsabil de apariţia migrenelor în aproximativ 70% din cazuri. Exerciţiile fizice şi mai mult timp dedicat pasiunilor şi activităţilor relaxante pot reduce nivelul de stres. Chiar dacă aceste activităţi relaxante nu au impact direct asupra migrenelor, ele scad şansele ca o altă situaţie stresantă să declanşeze o viitoare criză.

 

Schimbă-ţi programul de somn

 

Odihna este esenţială pentru organism, deoarece îl ajută să-şi încarce bateriile pentru ziua următoare, creierul fiind cel care are nevoie cel mult de somn. Jumătate din crizele de migrenă se manifestă între orele 4:00 şi 9:00 dimineaţa, ceea ce reduce semnificativ durata şi calitatea somnului. Astfel, cei care suferă de migrene intră într-un cerc vicios. Lipsa somnului îi predispune la migrene, în timp ce crizele apar din cauza somnului insuficient. Pentru a ieşi din acest cerc, încearcă să mergi în fiecare zi la aceeaşi oră la culcare şi să dormi cel puţin 7-8 ore în fiecare noapte.

 

Fără alcool

 

Multe persoane observă că durerile de cap se înrăutăţesc după ce beau o ceaşcă de cafea. În schimb, pentru altele, cafeaua acţionează ca un medicament şi reduce intensitatea durerii. Din acest motiv trebuie să ţii un mic jurnal în care să-ţi notezi fiecare efect pe care-l are cafeaua asupra organismului. Alcoolul, pe de altă parte, este considerat un factor declanşator al migrenelor. Fie că este vorba de vin roşu, bere sau oricare alt tip de alcool, acesta poate provoca apariţia durerilor de cap.

 

Ce schimbări să faci în dietă

 

Lista alimentelor care pot da dureri de cap este lungă şi poate fi diferită de la o persoană la alta. În unele cazuri, tiramina şi histamina, substanţe care se găsesc în alimente precum parmezanul, soia sau peştele afumat pot declanşa dureri. Şi pâinea, fructele uscate, chipsurile, alunele sau ficatul de pui sunt alimente care pot cauza migrene. Eliminarea acestora din dietă va avea un efect benefic pentru controlul lor. De asemenea, nu sări peste mese.

 

Bea apă

 

Poate că e un sfat banal, dar este important să bei suficientă apă în fiecare zi. Deshidratarea joacă un rol important în apariţia durerilor de cap. Senzaţia de ameţeală şi confuzia sunt principalele semne că nu bei suficientă apă. Ai grijă să ai mereu o sticlă la tine şi uneori este suficient să bei puţină apă pentru a scăpa de durere.

 

Evită lumina puternică

 

Pentru persoanele cu migrene, lumina puternică este cel mai mare duşman. Afecţiunea se numeşte fotofobie şi este unul dintre criteriile pentru diagnosticarea migrenelor. Atât lumina naturală puternică, cât şi cea artificială ridică probleme celor care au această sensibilitate. O soluţie ar fi să porţi ochelari de soare ori de câte ori ieşi afară. În interior, evită apropierea de becuri, mai ales de cele care pâlpâie, şi alege să stai în apropierea geamurilor.

 

Citeste si: Analize pe care trebuie să le faci când te doare capul

 

INFO

 

Schimbările hormonale din perioada menstruaţiei pot declanşa migrene.

Mirosurile puternice, cum ar fi cele de parfum sau de la flori, sunt factori declanşatori.