Unele regimuri alimentare sunt gândite astfel încât le poţi ţine ani buni şi după ce ai slăbit cu ajutorul lor. Devin un mod de viaţă. Altele, în schimb, devin nocive dacă se menţin după ce „şi-au făcut treaba”.

Nu puţine sunt persoanele care trec de la un regim la altul. În ochii prietenilor, ele sunt „mereu la dietă”. Nutriţioniştii nu recomandă un astfel de comportament. Pentru că unele diete, ţinute timp îndelungate, pot produce carenţe importante de vitamine şi de minerale. În traducere, probleme digestive, căderea părului, tulburări de comportament, de somn. Am luat la disecat cele mai cunoscute diete, am cerut părerea a doi dintre cei mai buni nutriţionişti români şi iată ce am aflat!  

 

Dieta – stil de viaţă

Binecunoscuta dietă Montignac, pe lângă faptul că te ajută să slăbeşti, îţi asigură şi echilibru alimentar. Principiul de bază al dietei este că poţi mânca aproape orice. Condiţia funcţionării acestui program de slăbit este că nu poţi combina  proteinele cu carbohidraţii ori lipidele cu zaharurile. De exemplu, este interzis să consumi friptură cu cartofi prăjiţi.

 Meniul poate fi alcătuit din mese proteino-lipidice sau din alimente glucidice. De exemplu, mănânci două felii de pâine integrală cu brânză 0% grăsimi şi cu un fruct.

Părerea nutriţionistului Corina Zugravu: Această dietă este bazată pe noţiunea de indice glicemic al alimentelor şi poate fi urmată toată viaţa, fără nicio problemă, dacă asigurăm necesarul de micronutrienţi. Aceasta nu este tocmai o cură de slăbire ci, mai degrabă, o dietă care controlează carbohidraţii.

 

Atkins, pe termen scurt

Dieta Atkins se bazează pe consumul mare de proteine şi de grăsimi, în combinaţii diferite de: carne de pui, peşte, ouă, carne roşie, unt, ulei de măsline, de floarea soarelui sau alte uleiuri vegetale. Pentru a fi metabolizate de organism, alimentele au nevoie de o cantitate mai mare de calorii care trebuie arse. Acesta este principiul de slăbire al dietei care poate reduce vizil greutatea corporală în mai puţin de o lună.

Părerea nutriţionistului Corina Zugravu: Dieta Atkins este foarte bună, pe termen scurt, la persoanele tinere. Nu o recomand niciodată persoanelor trecute de vârsta de 40 de ani, cardiacilor, dislipemicilor, persoanelor cu afecţiuni renale.

Weight Watchers, până ajungi la greutatea dorită

Cu o vechime de peste cincizeci de ani, dieta Weight Watchers a ajutat multe persoane să slăbească relativ sănătos. Regimul se bazează pe o metodă simplă, aceea de a puncta fiecare aliment în parte. În funcţie de vârstă, sex, kilograme, înălţime şi stil de viaţă, se consumă alimente care însumează un anumit număr de puncte. Spre exemplu, un bărbat cu greutatea între 65 şi 75 de kilograme poate consuma alimente în „valoare“ de 22 de puncte.

Părerea nutriţionistului Corina Zugravu: Weight watchers este una dintre cele mai de succes diete (recunoscută de studii medicale serioase). Calcularea punctelor alimentare nu trebuie să devină o obsesie. Dieta se va ţine până se ajunge la greutatea dorită.

 

Dieta Dukan, risc mare pe perioade lungi

Celebra dietă cu ajutorul căreia au slăbit multe vedete, presupune reducerea porţiilor şi renunţarea la carbohidraţi şi la grăsimi. Regimul Dukan cuprinde patru etape importante. În „etapa de atac“ se consumă doar proteine, în „etapa de întărire“ se adaugă proteinelor şi legume. Cea de-a treia fază a dietei, „etapa de consolidare“, îţi permite să mănânci 100 de alimente, combinate după gust. Ultima etapă, „etapa de stabilizare“ presupune o alimentaţie normală, dar moderată.

Părerea nutriţionistului Corina Zugravu: Dieta Dukan în lumea medicală nu există. Este un regim care combină unele principii după care funcţionează alte diete. „Dukan“ pune accent pe stimularea metabolismului de către proteine, însă nu există în natură alimente care să aibă numai proteine. Dacă primele faze se lungesc prea mult, apar garantat carenţe mineralo-vitaminice.

 

Disociata, nici măcar o zi

Te-ai hotărât să slăbeşti şi vrei să încerci dieta disociată, a cărei regulă de bază este să mănânci la o masă alimente care fac parte dintr-o singură grupă. Principiul poate fi respectat şi pentru celelalte două mese principale ale zilei. Dieta a cunoscut de-a lungul timpului variaţii, cât să fie potrivită pentru toată lumea. Există dieta disociată pe zile, când se consumă o singură grupă de alimente, dieta disociată pe mese, când se mănâncă, spre exemplu,la micul dejun glucide, la prânz proteine şi seara legume, şi dieta disociată pe alimente, care se bazează pe consumul unui singur aliment pe zi. La acestea se mai adaugă şi alte variante, cu mici modificări, dar care păstrează acelaşi principiu: nu se amestecă proteine cu lipide şi cu glucide.

Părerea nutriţionistului Corina Zugravu: Dieta disociată este, după opinia multora, inclusiv a mea, o dietă fără nicio bază ştiinţifică, şi riscă să ducă la apariţia unor carenţe serioase. Cred că efectele ei se datorează îndeosebi inapetenţei care apare din cauza monotoniei alimentaţiei. Cel mai adesea , deşi asigură o slăbire relativ uşoară, e urmată de creşteri ale greutăţii, date de efectul yo-yo.

 

Nu există diete care te slăbesc în 10 zile!

 

Nutriţionistul Şerban Damian răstoarnă mitul conform căruia, în timpul dietelor de două săptămâni sau de o lună, poţi pierde kilogramele în exces. „Trebuie să ne dezvăţăm să mai gândim în termeni de <<dietă>>, şi aici mă refer la acele programe de 10 zile, de 14 zile, care ne amăgesc că scăpăm rapid de multe kilograme într-un timp scurt“, avertizează nutriţionistul. Ritmul normal de slăbire este de 500 g-1 kilogram pe săptămână. De exemplu, în cazul unei persoane cu exces ponderal mare (50-60 kg în plus), perioada alocată revenirii la greutatea normală poate fi de 1 an sau de 2 ani.

„Excesul de greutate este o problemă medicală în sine şi trebuie tratată. Nu vorbim de diete pentru domnişoare care vor să slăbească două kilograme la un indice de masă corporală aproape de zona de subponderal”, subliniază medicul.

 

Regimul, asistat de specialist

Important este ca programele de scădere în greutate să fie controlate de către un specialist, astfel încât acestea să fie adecvate necesităţilor individuale. Există categorii de persoane la care regimurile trebuie să fie alcătuite cu multă grijă – copiii, bătrânii, gravidele, convalescenţii sau persoanele cu diverse afecţiuni medicale. În cazul lor, o dietă ţinută după ureche, o eperioadă nepotrivită de timp, poate avea urmări grave. „Este o mare greşeală să se ţină o „dietă“ oarecare de pe net sau luată de cine ştie unde, pentru că riscurile sunt mai mari decât în cazul oamenilor sănătoşi”, conchide specialistul.