Somnul este foarte important pentru sănătate, pentru recuperarea fizică şi mentală, de aceea fiecare om trebuie să folosească înţelept timpul de somn. Experţii spun că trebuie să folosim somnul ca pe un obicei natural de îmbunătăţire a performanţei fizice şi mentale. Contează câte ore de somn avem, dar şi poziţia corpului în timpul somnului.

Tu ştii cum să dormi? Se spune că poziţia de dormit spune ceva despre caracterul unui om, despre felul său de a fi, despre relaţia sa cu persoana alături de care doarme. Cu siguranţă este aşa. Cei care dorm mai apropiaţi în timpul somnului au o relaţie mai bună, mai fericită. Astfel de persoane, care se iubesc, au obiceiul chiar de a se atinge în timpul somnului. Dacă distanţa dintre ei este mai mare în timpul somnului, sau chiar dorm cu spatele unul la altul, este semn că relaţia dintre ei nu funcţionează prea bine. Cei care sunt extrovertiţi au tendinţa să doarmă mai aproape de persoana iubită.

Sunt trei poziţii de dormit în timpul somnului:

· Dormitul pe spate

· Dormitul pe burtă

· Dormitul pe o parte.

Pentru un somn sănătos este indicat să dormi pe spate

Cercetătorii americani în domeniul sănătăţii consideră că oamenii ar fi bine să doarmă pe spate, pentru că această poziţie este cea mai benefică pentru sănătatea corpului. Probabil mulţi oameni obişnuiesc să doarmă cu faţa în sus însă s-a constatat şi faptul că riscul de sforăitîn această poziţie este mai mare. De asemenea persoanele care dorm în poziţia culcat pe spate au un risc destul de mare de apnee de somn comparativ cu cei care dorm pe o parte.

Beneficiile dormitului pe spate:

· În această poziţiespatele este menţinut drept, se relaxează mai bine (mai ales dacă nu se foloseşte o pernă prea mare).

· Spatele este aliniat cu gâtul şi astfel respiraţia se realizează mai uşor.

· Sunt reduse durerile de spate şi durerile de picioare.

· Somnul este mai liniştit, corpul se odihneşte mai mult decât atunci când se optează pentru dormitul pe o parte.

· A doua zi dimineaţa faţa arată mai odihnită, iar în plus are loc şi o estompare a ridurilor.

Somnul pe burtă reduce sforăitul?

Despre dormitul pe burtă se spune că reduce sforăitul.Probabil că la unele persoane această poziţie de dormit le ajută să nu mai sforăie, depinde însă de cauzele sforăitului. Dacă ne referim la cei care sforăie pentru că suferă de apnee de somn sau de probleme respiratorii, nu mai ajută nici dormitul pe o parte, nici cu burta în jos, ei vor sforăi oricum. La ei este o problemă de sănătate care trebuie tratată.

Dormitul pe burtă nu este recomandat din cauza faptului că poate crea anumite probleme de sănătate, ca de exemplu:

· În primul rând este afectată coloana vertebrală. O persoană care doarme pe burtă îşi va răsuci coloana vertebrală într-o poziţie anormală ceea ce îi va provoca în timp dureri de spate, mai ales în zona lombară.

· Dormitul pe burtă cu faţa în pernă poate afecta şi gâtul pentru că acesta nu mai este în poziţia firească, nu mai este aliniat cu coloana (ca în cazul dormitului pe spate). Răsucirea gâtului din cauza pernei şi a poziţiei pe burtă poate da dureri cervicale destul de neplăcute.

· Această poziţie la dormit poate facilita apariţia bolii de reflux gastroesofagian.

· Pot să apară dureri de umeri, furnicături şi amorţeli în braţe, se pot produce inflamaţii ale nervilor.

Dormitul pe o parte – poziţia fetală

Mulţi oameni dorm pe o parte pentru că aşa s-au obişnuit. Experţii spun că oamenii preferă această poziţie în timpul somnului deoarece în creierul lor apare senzaţia de corp protejat. Este vorba despre poziţia fetală în care se îndoaie braţele şi genunchii în faţă, iar astfel apare acea stare de bine creată de faptul că organele sunt protejate. În mod normal ar trebui ca gâtul şi coloana vertebrală să formeze o linie aproximativ dreaptă pentru ca să nu apară anumite probleme la zona cervicală şi lombară.

Dacă se doarme frecvent astfel, salteaua trebuie să fie de calitate pentru ca să nu apară niciun disconfort în timpul somnului (mai ales dacă se stă multe ore în această poziţie pe o parte). Lenjeria de pat trebuie să fie din material din fibre naturale pentru ca somnul să fie mai confortabil. Oamenii preferă în special lenjeriile de lux din fibre naturale de bumbac 100% , cum sunt cele din bumbac satinat. Acestea sunt de calitate foarte bună, sunt elegante, rezistente, delicate şi plăcute la atingere.

Specialiştii spun că oamenii dreptaci ar trebui să doarmă pe partea stângă, iar cei stângaci ar trebui să doarmă pe partea dreaptă. Desigur această poziţie pe o parte nu se poate păstra prea mult timp în timpul somnului. La un moment apare o senzaţie de amorţire pe partea pe care se doarme. În mod normal oamenii se mai mişcă în timpul somnului, îşi schimbă poziţia de dormit.