Specialistul Click!, dr. Ovidiu Chiş, expert în medicina tradiţională indiană, ne spune care sortimente de pâine păstrează cel mai bine vitaminele şi mineralele din conţinutul cerealelor.

Grâul se deosebeşte de toate celelalte tipuri de cereale prin faptul că este singurul care conţine toată seria de vitamine din grupa B, fără de care viaţa ar fi de neconceput.

Morăritul modern sărăceşte mult această hrană, pentru că produce doar făină albă, prin eliminarea a două componente esenţiale ale bobului de grâu (germen şi cortex).

Prin înlăturarea acestor două părţi ale bobului, se elimină, de fapt, dintr-o singură mişcare, tocmai enzimele, vitaminele şi mineralele, inclusiv fierul, cobaltul, cuprul, zincul, manganul şi molibdenul. Unele dintre acestea nu se găsesc decât în cerealele integrale.

De cele mai multe ori, ceea ce numim pâine albă sau făină albă nu înseamnă, de fapt, decât amidon în stare pură, iar valoarea nutritivă a acestuia este foarte scăzută. În aceste condiţii, este bine să consumaţi pâine din făină integrală sau pâine graham.

Citiţi însă cu atenţie eticheta în supermarket, pentru că, de multe ori, pâinea neagră este produsă din făină albă, colorată artificial. Termenul mare de valabilitate ar trebui să vă dea de gândit, pentru că, prin eliminarea germenului, făina albă poate fi păstrată mai mult timp, fără să fermenteze.

Pâine cu ceapă

Ingrediente: două pacheţele de drojdie uscată activă, 3/4 ceaşcă de apă caldă, două ceşti de lapte încălzit şi răcit, 3 linguri de zahăr, două linguriţe şi jumătate de sare, 3 linguri de unt, 6 ceşti şi un sfert de făină de grâu, o ceapă tocată.

Preparare: într-un castron mare, amestecaţi drojdia, apa caldă şi o linguriţă de zahăr. Puneţi deoparte. Adăugaţi laptele, zahărul rămas, sarea, untul, făina şi ceapa. Amestecaţi până când se formează aluatul, apoi vărsaţi pe o suprafaţă pudrată cu făină.

Frământaţi până când aluatul devine elastic. Ungeţi un castron mare, puneţi aluatul şi acoperiţi cu un prosop umed. Lăsaţi să se odihnească 30 de minute şi să dospească. Împărţiţi aluatul în două. Formaţi pâinişoarele şi puneţi-le în două forme unse. Lăsaţi să se odihnească încă 30 de minute pentru a doua dospire. Puneţi la cuptor 40 de minute.

Pâine coaptă la soare

Se înmoaie făina integrală de grâu sau de alte cereale în apă, se adaugă sare şi puţin ulei şi se frământă bine. Se pot adăuga seminţe de floarea soarelui şi susan. Se pune între două folii de celofan şi se întinde cu sucitorul. Rezultă o foaie de aproximativ 3 milimetri grosime, din care se taie rondele cu ajutorul unui pahar. Se usucă la soare sau în apropierea cuptorului.