În timpul sarcinii, există câteva reguli generale după care să-ţi ghidezi meniul zilnic. Afla care este alimentaţia corectă a gravidei, astfel incat sa te asiguri că cel mic se va dezvolta armonios şi sănătos.

Sarcina nu este o ocazie binemeritată pentru satisfacerea tuturor poftelor culinare. Mitul conform căruia trebuie să mănânci cât doi atunci când eşti gravidă este doar… un mit. Medicii atenţionează că supraalimentarea poate duce la apariţia unor complicaţii la naştere şi poate deregla metabolismul bebeluşului. Aşadar, rişti să ai un copil supraponderal ori cu diabet.

Alimentaţia corectă a gravidei in primul trimestru: mai multe proteine

În primele luni de sarcină, trebuie pus accent pe o alimentaţie de o calitate superioară, formată din cel puţin 50% proteine. De asemenea, nu trebuie să lipsească vitaminele şi mineralele. În această etapă, medicul îţi va recomanda şi acid folic (B 9). De ce este vitală această vitamină? Pentru că fereşte bebeluşul de malformaţii grave, cum sunt cele de tub neural.

Acidul folic se găseşte în mod natural în legumele cu frunze verzi, precum spanac, broccoli, salată, varză, sparanghel. Portocalele, cerealele integrale, lintea şi arahidele sunt şi ele surse excelente de acid folic. Meniul gravidei trebuie să fie cât mai variat şi să cuprindă: fructe, legume, cereale, carne, lactate. Preferabil este ca viitoarea mămică să consume de mai multe ori pe zi cantităţi mai mici de mâncare, pentru a ajuta şi digestia. Nu se iau medicamente fără acordul medicului, chiar dacă acestea sunt pe bază de plante.

Plus caloric: Organizaţia Mondială a Sănătăţii recomandă un plus de 150 de calorii în plus pe zi. Adică poţi mânca liniştită 100 grame de urdă şi 5 ciupercuţe coapte.

În primele 12 săptămâni de sarcină se dezvoltă organele interne ale fătului (inima, plămânii, creierul), dar şi membrele şi coloana vertebrală. În acest interval de timp, bebeluşul este sensibil la infecţii, alcool şi la pastile.

Alimentaţia corectă a gravidei in al doilea trimestru: calciu din plin!

Ai ajuns la jumătatea sarcinii? Este bine să acorzi mai multă atenţie aportului de calciu, deoarece scheletul fătului începând să acumuleze săruri minerale. Pentru ca acest calciu să se absoarbă eficient şi scheletul mamei să nu sufere demineralizări, este bine să se asigure şi un aport adecvat de vitamina D. Necesarul de fier trebuie asigurat, pentru că reduce riscul de anemie, de oboseală şi de naştere prematură. Sursele alimentare de fier sunt: ficatul de porc şi de pui, carnea roşie, spanacul, gălbenuşul de ou.

Nu trebuie neglijate glucidele din cerealele integrale, orez, legume uscate, şi proteinele de calitate superioară, care contribuie la dezvoltarea armonioasă a bebeluşului.

Plus caloric: Potrivit OMS, viitoarea mămică ar trebui să consume cu 350 de calorii mai mult. Acest lucru înseamnă, că pe lângă meniul obişnuit, se mai poate consuma un grepfruit, o felie de 50 de grame de brânză telemea şi 50 de grame de cereale integrale.



Din această etapă îl poţi ajuta pe cel mic să aibă o minte brici! Pentru a-şi dezvolta sistemul nervos ai grijă să consumi regulat alimente bogate în acizi graşi omega 3.

Alimentaţia corectă a gravidei in trimestrul al III-lea: vitaminele la putere

Încă puţin şi-l vei cunoaşte pe bebe. În această perioadă, medicul îţi va recomanda să fii atentă la aportul de vitamine şi de minerale, atât din suplimente, cât şi din alimente. Vitamina A se găseşte în laptele integral, legumele verzi, ficat, morcovi, portocale. Vitamina B conţin cerealele integrale, legumele verzi, carnea, ouăle. Vitamina C se găseşte în măceşe, cătină, lămâi, grepfrut. Vitamina D poate fi asigurată din consumul de peşte: macrou, somon, sardine.



Plus caloric: OMS recomandă viitoarei mămici să consume cu 350 de calorii mai mult în această perioadă. Adică, spre exemplu, încă un morcov, 6 mieji de nucă şi o felie de pâine integral.

În ultima parte a perioadei intrauterine, fătul capătă repede proporţii. Dacă nu-i asiguri necesarul de nutrienţi este destul de şmecher încât să-şi ia singur de ce are nevoie din necesarul mamei.


Nici măcar un pic de alcool. Cafea, da!

Alimentaţia gravidei cuprinde recomandări, dar şi contraindicaţii. Pe parcursul celor nouă luni de sarcină, renunţă la băuturi alcoolice, chiar dacă nu este vorba despre un consum în exces. Sistemul nervos al bebeluşului este afectat chiar şi de cele mai mici cantităţi de alcool. Cafeaua trebuie consumată cu moderaţie, maximum o linguriţă de cafea pe zi cu evitarea cafelelor solubile, care dau mai uşor intoxicatie cofeinică. În timpul sarcinii se evită mezelurile, mâncarea de tip fast-food, gustările sărate, produsele de patiserie şi cofetărie, prăjelile, afumăturile. Se pot consuma însă ocazional, dacă mămica pofteşte...

Doctorul Click! Sănătate vă sfătuieşte
Corina-Aurelia Zugravu
Specialist în igiena alimentaţiei şi în nutriţie



Ce acumulează acum păstrează luni bune

În primul trimestru se diferenţiază şi formează aparatele, organele şi sistemele corpului, deci cele mai mici greşeli pot avea urmări grave asupra fătului. În al doilea trimestru se definitivează din punct de vedere funcţional aceste aparate şi fătul începe să crească. Iar în cel de-al treilea trimestru fătul acumulează multă greutate şi diferite minerale, vitamine. Toată zestrea de nutrienţi îi va ajunge în anumite situaţii luni bune. Spre exemplu, fierul îi ajunge până pe la 4-5 luni. Legat de mâncatul cât pentru doi, în niciun moment al sarcinii nu este cazul să se mănânce cât pentru doi, iar un spor caloric semnificativ este indicat doar în trimestrele II şi III. Plusul de calorii este valabil numai pentru situaţia în care mama continuă să presteze exact acelaşi efort fizic, precum presta şi înainte de sarcină (ceea ce nu se întâmplă, chiar dacă acest lucru nu este întotdeauna sesizat în mod conştient).