Acizii grasi polinesaturati sunt impartiti in 2 tipuri: acizi grasi Omega-3 si acizi grasi Omega-6, ambii fiiind foarte extrem de importanti pentru sanatatea organismului.

Exista 3 tipuri de grasimi: saturate, mononesaturate si polinesaturate. Desi se crede ca grasimile saturate sunt cel mai nesanatoase, numeroase cercetari au pus la indoiala acest lucru. Cu toate ca si grasimile mononesaturate, din uleiul de masline si uleiul de rapita, au efecte pozitive asupra organismului, acizii grasi polinesaturati aduc beneficii sanatatii incontestabile.

O alimentatie bogata in acizii grasi polinesaturati Omega-3 si Omega-6 mentine sanatatea inimii, a creierului si a sistemului circulator. De asemenea, contribuie si la scaderea riscului de inflamatii si trateaza depresia. Compusii acestia pretiosi pot fi procurati doar din alimente, deoarece organismul nu ii poate produce. Cea mai importanta sursa o reprezinta pestele gras.

Adopta o dieta echilibrata in acizii grasi polinesaturati

Pentru a beneficia de toate efectele pozitive pentru sanatate, dieta noastra trebuie sa respecte un raport care echilibreaza efectele acizilor Omega-3 si Omega-6 in corp, pentru a nu produce tulburari. Cu alte cuvinte, daca mananci peste gras prajit in ulei de floarea-soarelui, care contine Omega-6, e bine sa consumi mai putin ulei si invers. O mancare cu mult ulei vegetal trebuie sa contina ingrediente mai sarace in Omega-3.

Ce rol au pentru sanatate

Acizii grasi Omega-3 sunt esentiali pentru sanatatea omului, insa nu pot pot fi produsi de organism. Prin urmare, acestia trebuie obtinuti din alimente. Acizii grasi Omega-3 sunt importanti pentru functionarea creierului, dezvoltarea si cresterea normala a organismului. Mai mult decat atat, ne pot feri de unele boli de inima, de infarct, Alzheimer si chiar cancer, scad nivelul colesterolului si al trigliceridelor, dau elasticitate vaselor de sange. Surse bune de acizi grasi Omega-3: soia, seminte de in, nuci, ton, macrou, hering, sardine si somon.

Acizii grasi Omega-6 se regasesc in uleiurile vegetale, seminte, dar si in carne, pui, oua. Specialistii de la Asociatia Americana a Inimii sustin ca oamenii ar trebui sa consume un procent de 5 pana la 10% din caloriile necesare din acizii grasi Omega-6. Acestia sunt importanti pentru crestere si dezvoltare, dar si pentru functionarea inimii si a creierului. Se gasesc in soia, porumb, ulei din seminte de struguri, ulei din seminte de in, nuci, ulei din seminte de floarea soarelui, germeni de grau, alune. Acidul linoleic este un acid gras Omega-6.

Acizii grasi Omega-9 se mai numesc si acizi oleici. Spre deosebire de ceilalti mai sus amintiti, acizii grasi Omega-9 pot fi produsi de organism, dar sunt benefici si cand sunt obtinuti din alimente. Pot fi gasiti in floarea soarelui, masline, avocado, ulei de migdale, ulei de nuci de Macadamia, ulei de fistic, ulei din nuci pecan. Consumul de acizi grasi Omega-9 ajuta la scaderea riscului de boli cardiovasculare si infarct. De asemenea, normalizeaza cantitatea de colesterolului.