Iat─â c├ót de s─ân─âtoase sunt cire┼čele! 7 motive s─â le consumi des

Indiferent că sunt dulci ori amare, roșii, negre sau galbene, cireșele nu sunt doar delicioase, ci vin la pachet cu o serie de beneficii pentru sănătate.

image

Po╚Ťi s─â le consumi ca atare, ├«ntr-o salat─â de fructe, sub form─â de suc sau ├«n preparate dulci, precum tarte. Bogate ├«n vitamina C, betacaroten, calciu, magneziu, ├«n func╚Ťie de soiul lor, cire╚Öele au calit─â╚Ťi diferite. De exemplu, cele galbene au un efect diuretic mai puternic ╚Öi sunt benefice ├«n stimularea digestiei, pe c├ónd cire╚Öele negre ╚Öi ro╚Öii sunt recomandate contra bolilor cardiovasculare, dar ╚Öi cancerului. ├Än schimb, cire╚Öele amare sunt bune ├«n tratarea durerilor musculare ╚Öi a bolilor inflamatoare.

1. Calmeaz─â durerile articulare

Culoarea neagr─â a cire╚Öelor este dat─â de antocieni, antioxidan╚Ťi prezen╚Ťi ╚Öi ├«n strugurii ro╚Öii, care reduc durerea ╚Öi inflama╚Ťia articula╚Ťiilor. Mai mult, micile fructe dulci scad nivelul de oxid nitric, un compus asociat cu osteoartrita ╚Öi artrita reumatoid─â, spun speciali╚Ötii din domeniu. Pentru a beneficia de efectele curative ale cire╚Öelor, bolnavii cu astfel de boli pot urma o cur─â de 6-8 s─âpt─âm├óni cu cire╚Öe negre sau cu cire╚Öe amare. Se consum─â c├óte 500 g de cire╚Öe pe zi.

2. Ușurează crizele de gută

Oamenii de ╚Ötiin╚Ť─â de la Universitatea Boston au analizat un an impactul pe care-l are consumul de cire╚Öe asupra atacurilor de gut─â recurente ├«n r├óndul a 633 de bolnavi. Rezultatele studiului au ar─âtat c─â un consum constant de cire╚Öe reduce cu 35% riscul apari╚Ťiei unei crize de gut─â ╚Öi c─â fructele ajut─â ╚Öi la sc─âderea factorilor care provoac─â inflama╚Ťii ├«n organism. Mai mult, calmeaz─â dureroasa criz─â de gut─â.

3. Reduc nivelul zahărului din sânge

Cire╚Öele sunt indicate inclusiv diabeticilor, c─âci au un indice glicemic sc─âzut. ├Än plus, ├«n studiile de laborator ├«n care s-au folosit celule pancreatice provenite de la animale, antocienii au crescut produc╚Ťia de insulin─â cu 50%, dup─â o cur─â de 20 de zile cu cire╚Öe, sus╚Ťin cercet─âtorii. Speciali╚Ötii recomand─â diabeticilor s─â evite cire╚Öele confiate, c─âci con╚Ťin zah─âr ad─âugat ╚Öi au mai pu╚Ťini pigmen╚Ťi naturali.

4. Au efect antitumoral

Speciali╚Ötii de la Institutul American de Cercetare a Cancerului sus╚Ťin c─â un consum constant de cire╚Öe, combinat cu alte fructe de sezon (vi╚Öine, afine, zmeur─â) are efect antitumoral. Asta se datoreaz─â quercetinei, un flavonoid cu activitate anticancerigen─â prezent ├«n aceste fructe. Preventiv, consum─â 500 g de cire╚Öe pe zi. O cur─â de p├ón─â la 8 s─âpt─âm├óni cu 800 g de cire╚Öe amare este recomandat─â bolnavilor diagnostica╚Ťi cu cancer.

5. Regleaz─â tensiunea arterial─â

Bogate ├«n potasiu, cire╚Öele protejeaz─â inima ╚Öi vasele de s├ónge ╚Öi regleaz─â ritmul cardiac. Mai mult, oamenii de ╚Ötiin╚Ť─â de la Universitatea Michigan sus╚Ťin c─â micile fructe sunt un excelent medicament pentru reducerea colesterolului r─âu (LDL), dar ╚Öi a trigliceridelor.

6. Trateaz─â insomnia

Te treze╚Öti frecvent noaptea sau ai un somn agitat? Consumul unui pahar cu suc de cire╚Öe ├«nainte de culcare cre╚Öte timpul total de odihn─â ╚Öi calitatea somnului, sus╚Ťin speciali╚Ötii. Sucul se poate ob╚Ťine fie prin zdrobirea, urmat─â de stoarcerea prin tifon, fie prin centrifugare ├«n storc─âtorul electric. Melatonina, substan╚Ťa care se g─âse╚Öte ├«n compozi╚Ťia cire╚Öelor, induce o stare de relaxare ╚Öi este responsabil─â de reglarea ciclurilor de somn-trezire. Ca s─â ai o noapte lini╚Ötit─â, consum─â 250 ml de suc de cire╚Öe diminea╚Ťa, la jum─âtate de or─â dup─â ce te treze╚Öti, ╚Öi seara, cu 30 de minute ├«nainte de culcare.

7. Men╚Ťin silueta

Av├ónd doar 60 de calorii la 100 g, cire╚Öele sunt bogate ├«n ap─â, p─âc─âlind astfel senza╚Ťia de foame. Prin urmare, o cur─â de 12 zile, ├«n care se consum─â 100 g de cire╚Öe ├«n fiecare zi, este benefic─â pentru cei care vor s─â sl─âbeasc─â, c─âci accelereaz─â metabolismul.

Bine de știut

Un pahar cu suc de cireșe, consumat zilnic, 14 zile, ajută la eliminarea toxinelor din corp.

Sfatul specialistului

Dr. Ruxandra Constantina, medic specialist medicină de familie și apifitoterapie

Cire╚Öele se pot consuma at├ót ├«n stare proasp─ât─â, c├ót ╚Öi sub diferite forme preparate (suc natural, sirop, gem, compot). Codi╚Ťele se folosesc ├«n ceaiuri (infuzie, decoct). Acestea au ac╚Ťiune detoxificant─â ╚Öi diuretic-depurativ─â, remineralizant─â, antianemic─â, ├«mbun─ât─â╚Ťesc digestia, combat constipa╚Ťia; scad tensiunea arterial─â. Cire╚Öele au ╚Öi ac╚Ťiune sedativ─â ╚Öi calmant─â, energizant─â fizic ╚Öi psihic, reconfortant─â. O ac╚Ťiune puternic antioxidant─â o au cire╚Öele de un ro╚Öu ├«nchis sau cele negre, precum ╚Öi cele amare, fiind utile ├«n prevenirea bolilor degenerative, a celor tumorale, ├«mb─âtr├ónirii premature, dar ╚Öi ├«n astenie, anemie, constipa╚Ťie, dischinezie biliar─â, litiaz─â biliar─â ╚Öi renal─â, reumatism, obezitate, ateroscleroz─â. Se pot consuma proaspete, aproximativ 500 g/zi (├«nlocuiesc o mas─â); sub form─â de suc proasp─ât stors (aproximativ 500 ml/zi); sirop natural (diluat cu ap─â), sub form─â de ceai (decoct din fructe uscate, 2-3 c─âni/zi; compot. Consumul acestor fructe trebuie f─âcut cu precau╚Ťie ├«n cazul persoanelor cu sensibilitate gastric─â, colit─â de fermenta╚Ťie, diabet.

Cite┼čte ┼či: Cozile de cire┼če, diuretic f─âr─â re┼úet─â