Starile de oboseala si de epuizare sunt doar o parte din efectele negative ale somnului insuficient. Lipsa odihnei intervine dramatic in procesele oerganismului si favorizeaza boli precum diabetul, obezitatea, afectiuni ale inimii, tulburarile de personalitate si depresia

Digitalizarea a crescut numarul insomniacilor

Numărul insomniacilor este în continua crestere, pe masura ce stilul de viata devine din ce în ce mai alert, mai stresant si mai obositor. De asemenea, alimentatia nesănătoasă şi dezechilibrată, plus expunerea prelungită la lumina artificiala si la cea răspândită de ecranele televizoarelor, calculatoarelor si telefoanelor, afecteaza somnul si accentueaza starile depressive.

De ce apare insomnia?

Un adult sanatos doarme intre 6 si 8 ore pe zi. Un insomniac se afla într-o prelungita stare de veghe sau, daca reuseste sa adoarma la un moment dat, o face greu si pentru o perioadă prea scurtă de timp, insuficientă pentru refacerea organismului. Prin urmare, dimineata, insomniacul este mai oboist decat era atunci cand a mers la culcare. Din cauza tulburărilor de somn, randamentul persoanei este scazut. Insomnia apare după emoţii, efort intelectual intens, stres permanent sau conflicte emotional si poate trece de la sine odata ce se inlatura cauza, sau poate continua pana cand epuizeaza complet organismal de resurse. De asemenea, insomnia se poate asocia cu boli psihice sau organice, ca de pildă depresia, anxietatea, astmul bronsic, bolile de inimă sau afectiunile febrile.

 Nesomnul ne scurtează viata

Insomnia ne îmbolnăveste, iaru unele teorii spun ca traim cu  mai putin cu o treime daca avem insomnii. In cazul in care  dormim insuficient, apar dezechilibre hormonale care favorizeaza hipertiroidia sau capacitatea organismului de a utiliza insulina, iar pe acest fond se poate instala diabetul zaharat. Mai mult: noaptea, creierul proceseaza si stocheaza toate informatiile primite peste zi. Daca este privat de somn, va fi afectată functia de memorare. Frecvenţa cardiaca si tensiunea sunt in mod normal mai mici pe timpul noptii, insa trezirile repetate disturba acest mecanism, favorizand hipertensiunea, care este un important factor de risc pentru afectiunile cardio vasculare.

Somnul odihnitor presupune melatonina

Melatonina este un hormon secretat de organism in cantitate maxima atunci cand se incheie ziua, in prezenta intunericului. Acest hormon este principalul responsabil de inducerea somnului. Sinteza  lui este influentata si de factori din stilul nostru de viata, dar si de factori obiectivi. De exemplu, în mod fiziologic, cea mai mare cantitate de melatonina se secreta in organism in intervalul de varsta 1-3 ani, cand bebelusii dorm cel mai mult, adica intre 12 si 14 ore. Pe masura ce inaintam in varsta cantitatea de melatonina secretata de organism scade. Asa se explica de ce batranii au insomnii mai des decat restul categoriilor de varsta. Prin urmare, mentinerea unei cantitati optime de melatonina in organism este in masura sa previna insomniile.

Miscare zilnica si mese mici seara

Renunta la privitul la TV si la scrolul pe telefon inainte sa adormi daca iti doresti sa dori mai bine. Este de asemenea important sa faci miscare sis a-ti mentii organismal activ, pentru ca nevoia sa somn sa fie stimulata, iar odihna sa fie profunda. Evita mesele bogate si grele inainte de somn pentru ca o digestive dificila intrerupe somnul. Remedii naturale precum ceaiul de tei pot fi de ajutor, dar daca problema insomniei persista, este nevoie sa discuti cu un specialist.