Pierderea interesului sexual este o problemă care afectează atât femeile, cât şi bărbaţii, la un moment dat. Când mintea este invadată de griji şi viaţa sexuală are de suferit.

Stresul poate afecta starea de spirit, obiceiurile, greutatea corporală, dar poate avea repercursiuni şi asupra vieţii sexuale. Diana Nicolescu, psiholog şi psihoterapeut spune că „stresul este răspunsul pe care noi îl avem la acţiunea factorilor externi. Acesta este de două tipuri: eustres, care este o reacţie pozitivă, şi distres, care este o reacţie negativă“.

Scade libidoul la ambele sexe

Hormonii au un „cuvânt“ important de spus când vine vorba de viaţa sexuală. Cortizolul, hormonul stresului, „reglează funcţiile metabolismului glucozei, tensiunea arteriala, eliberarea de insulină şi funcţia imună“, explică psihoterapeutul Diana Nicolescu. În plus, într-un organism stresat, nivelul cortizolului creşte, iar nivelul hormonilor ce influenţează dorinţa sexuală scade.

Un studiu publicat în revista „Hormones and Behavior“ arată că un nivel ridicat de cortizol poate suprima efectele testosteronului asupra comportamentului - ceea ce înseamnă libidou redus pentru bărbaţi. Specialiştii mai spun că stresul afectează apetitul sexual şi al femeilor. Potrivit altui studiu  publicat în revista „Journal of Sexual Medicine“ nivelul mărit al cortizolului afectează şi capacitatea de excitaţie.

Info: Bărbaţii au dificultăţi în a obţine o erecţie atunci când beau prea mult.

Impact negativ asupra fertilităţii şi a ciclului menstrual

Stresul poate avea un impact negativ asupra glandei pituitare, care controlează glanda tiroidă, glandele suprarenale şi ovarele. Atunci când ovarele nu funcţionează bine, ciclul menstrual este afectat. Menstruaţia poate deveni neregulată sau să dispară (amenoree). Totodată, stresul poate întârzia concepţia, deoarece perturbă funcţionarea hipotalamusului (glanda care reglează ovulaţia).  

Metode pentru a controla stresul

  • Meditează - aşază-te confortabil pe un pat sau pe un scaun, închide ochii şi focalizează-ţi gândurile asupra unui obiect; respiră adânc de 4 ori, vizualizând mental imaginea la care te-ai gândit.
  • Fă exerciţii de respiraţie - calmează-ţi şi controlează-ţi respiraţia prin câteva inspirări adânci, urmate de expirări. Repetă exerciţiul de 3 ori.
  • Fă mişcare de minim 3 ori pe săptămână.
  • Renunţă la consumul excesiv de cafea. Bea ceaiuri din plante (busuioc, tei, salvie sau levănţică) şi cel puţin 8 pahare de apă pe zi.

Sfatul specialistului

Diana Nicolescu, psiholog şi psihoterapeut, www.diananicolescu.ro

Distresul are un efect direct asupra fertilităţii şi menstruaţiei şi, respectiv, asupra libidoului. Apetenţa sexuală suferă atunci când avem probleme profesionale sau financiare.  Când suntem distresaţi devenim mai iritabili, agresivi, nervoşi şi neplăcuţi, ceea ce îi poate îndepărta pe partenerii noştri. Tot datorită distresului, putem fi tentaţi să mâncăm mai mult, ceea ce va avea un impact asupra felului în care arătăm şi, respectiv, asupra imaginii de sine. O imagine negativă de sine ne afectează, la rândul ei, nivelul de inhibiţie si dezinhibiţie sexuală. Distresul duce la scăderea interesului sexual, la stări emoţionale oscilante, la un nivel de energie scăzut precum şi la gânduri negative despre sine şi ceilalţi, toate acestea având un impact direct al vieţii sexuale.

Citeste si: Trucuri care îi fac bărbăţia să funcţioneze mai bine în pat!

 

La bărbaţi

  • Probleme de erecţie
  • Ejaculare precoce
  • Absenţa dorinţei sexuale

La femei

  • Dificultatea de a ajunge la orgasm
  • Frigiditate
  • Lipsa plăcerii sexuale

Citeste si: Relaţie în impas? Iată cum o poţi salva!