De cele mai multe ori leşinul, adică pierderea temporară a conştiinţei este o consecinţă a unor dezechilibre pasagere, dar există şi cazuri când este determinat de boli.

Leşinul apare mai des decât ţi-ai putea imagina, iar statisticile arată că cel puţin o treime din populaţie a trecut printr-un astfel de episod cel puţin o dată de-a lungul vieţii. În multe cazuri, leşinul nu este grav, chiar dacă manifestarea lui stârneşte îngrijorare.

Emoţiile puternice, o cauză

O persoană poate să leşine dacă suferă un atac de panică, dacă trece prin emoţii foarte mari, dacă suferă de anxietate sau depresie. Explicaţia constă în faptul că emoţiile produc în corp hormonii de stres (adrenalina şi cortizonul) care, în principal, au rolul de a menţine organismul în stare de alertă şi de a-l pregăti pentru luptă sau pentru fugă. Dar organismul nu face diferenţa între stresul necesar cândva supravieţuirii şi cel produs de emoţii. Din acest motiv, o mare parte din cantitatea de sânge necesară organelor interne şi creierului este direcţionată sub influenţa acestor hormoni către muşchii braţelor şi ai picioarelor, necesari luptei şi alergării. Şi la nivelul creierului apar schimbări cauzate de emoţiile puternice. Sângele din zona frontală a creierului, care asigură logica şi raţiunea, este direcţionat spre partea posterioară, care răspunde de instincte şi reflexe. La omul modern, efectul direct al acestor reflexe de supravieţuire este prăbuşirea temporară a presiunii sângelui perifieric. Creierul nu mai este oxigenat corespunzător şi apare leşinul.

Modificări ale compoziţiei sângelui

Când îţi este foarte cald,  împreună cu transpiraţia, din corp se pierd şi minerale, de aceea leşinurile sunt mai dese vara sau dacă te deshidratezi. Motivul este faptul că apar modificări ale  compoziţiei sângelui. Frecvente sunt situaţiile în care leşinul este cauzat de hipoglicemie (scăderea sub nivelul normal a concentraţiei de glucoză din sânge, hipoxie (dezechilibru care constă în scăderea cantităţii normale de oxigen din ţesuturi) şi hipoxemie (când scade şi cantitatea de oxigen la nivelul sângelui arterial dar şi presiunea arterială). Pentru a suplini pierderea mineralelor prin transpiraţie este recomandat consumul de ape îmbogăţite cu calciu, magneziu, sodiu şi potasiu. Dieta este şi ea importantă, iar fructele şi legumele te pot ajuta pentru că sunt o sursă bună de vitamine şi de minerale care hidratează şi remineralizează organismul.