Cu toţii avem momente când ne uităm în oglindă şi nu ne place ceea ce vedem. Sau când citim un anunţ pentru un post vacant pe care ni l-am dori, dar nu aplicăm din convingerea că vom fi respinşi. Atâta timp cât astfel de momente sunt sporadice, nu ne afectează viaţa, dar când neîncrederea în sine devine cronică, efectele devin nocive.

Stima sau încrederea în sine este părerea pe care o avem despre noi înşine. Dacă aceasta este una bună, tindem să avem o atitudine mai pozitivă asupra vieţii. Astfel, putem gestiona mai bine situaţiile dificile cu care ne confruntăm. Însă, când încrederea în sine este scăzută, ne vedem şi pe noi, şi viaţa noastră într-o lumină negativă, mereu critică. Pe termen lung acest lucru poate duce la depresie, atacuri de panică, obezitate sau boli cronice. Adeseori, pierderea încrederii în sine se produce în copilărie, când părinţii, profesorii, prietenii sau alte persoane din anturajul nostru ne-au insuflat o părere negativă despre noi înşine. Asta nu înseamnă că, indiferent de vârstă, nu ne putem creşte stima faţă de propria persoană.

Observă sentimentele negative

Un prim pas în rezolvarea acestei probleme este observarea propriei persoane, în special sentimentele negative pe care le ai despre tine, cum ar fi cele ce ţin de aspectul fizic, capacitatea intelectuală, talentul înnăscut, creativitate, perseverenţă etc. Notează-le pe toate într-un caiet, apoi, în dreptul fiecăreia, menţionează fapte concrete care dovedesc contrariul. De exemplu, dacă ai impresia că nimeni nu te iubeşte, notează de câte ori te-a sunat mama în acea săptămână, de câte ori te-a luat în braţe copilul sau partenerul tău sau cât timp te ţin de vorbă prietenii când vorbiţi la telefon. Vei realiza, astfel, că lucrurile nu sunt chiar atât de „negre“ precum îţi imaginai.

Recunoaşterea talentelor

Acordă mai multă atenţie lucrurilor la care te pricepi cel mai bine şi îţi face plăcere să le faci. Dacă ai talent la gătit, la croşetat, la rebus sau la şofat, acordă cât mai mult timp acestor activităţi. Atunci când faci ceva care îţi iese bine, îţi dă un sentiment de bucurie, ceea ce te ajută să-ţi clădeşti încrederea în tine.

Construieşte relaţii pozitive

În familie, în mediul profesional şi chiar şi în grupul de prieteni există, mai mereu, persoane toxice care te drenează de energie şi îţi dau un sentiment de micime. Dacă eşti înconjurat de oameni negativi, care tind să te demoralizeze, încearcă să-i elimini din viaţa ta sau să-i eviţi. Iar dacă acest lucru nu este posibil, spune-le, cât mai direct, cât de mult te afectează felul în care îţi vorbesc sau se comportă cu tine. Pe de altă parte, încearcă să construieşti şi să menţii relaţii cu oameni pozitivi, care te apreciază.

Învaţă de la alţii

A fi pozitiv înseamnă, printre altele, a respecta opiniile şi nevoile celorlalţi şi a te aştepta la acelaşi lucru de la ei. Asta, însă, presupune şi încredere în sine. Conform psihologilor, există un truc în acest sens - să te uiţi la alte persoane care acţionează pozitiv şi să copiezi ceea ce fac ele. Nu este vorba aici de a pretinde că eşti altcineva, ci de a obeserva cum vorbesc şi se comportă oamenii pe care îi admiri şi să aplici şi tu aceste tactici.

Nu îl lua pe „da“ în braţe

Adesea, oamenii care nu au încredere în sine simt nevoia de a fi de acord cu orice opinie sau solicitare din partea altor persoane. Chiar şi atunci când au o părere opusă sau îşi doresc altceva, păstrează acestu lucruri pentru sine din considerentul că gândurile, ideile sau dorinţele lor sunt insignificante. Consecinţele nu vor întârzia să apară: supraîncărcare, resentimente, supărare, anxietate, depresie şi stres. A spune „nu“, atâta timp cât o faci politicos, nu înseamnă stricarea relaţiilor. Dimpotrivă! Diferenţa de opinii poate fi chiar constructivă.

O nouă provocare

Sentimentul de teamă sau de anxietate este mai mereu prezent când încercăm ceva nou. Acesta, însă, este şi mai accentuat în cazul persoanelor care nu au încredere în sine. Tocmai de aceea, în cazul lor, este bine să încerce ceva nou tot timpul. Poate fi învăţarea unei limbi străine sau crearea unui blog. Pe măsură ce înaintează în noua provocare, creşte şi încrederea în ceea ce fac. În plus, au un motiv în plus de a fi apreciaţi de familie şi de prieteni.

 

Sfatul specialistului:

Bogdana Bursuc,Clinical Psychologist, Psychotherapist, Mind Institute www.mindinstitute.ro

Încrederea în sine se află la baza alegerilor şi comportamentelor noastre. Este modul în care ne vedem pe noi înşine şi prin care ne raportăm la noi înşine, modul în care considerăm că merităm, că putem.

O întrebare utilă atunci când ne gândim să creştem încrederea în noi înşine este: „Ce ne împiedică să avem mai multă încredere în noi?“ Deşi un răspuns rapid pentru mulţi dintre noi este „nimic“, când mai reflectăm un pic, uneori, putem realiza că ceea ce ne împiedică să avem mai multă încredere în noi înşine este frica. Pentru unii dintre noi este frica de eşec, pentru alţii este frica de succes, iar pentru alte persoane este teama de a nu dezamăgi etc.

Un alt motiv este modul nostru de a ne raporta la noi prin a pune multă presiune pe noi, a ne critica şi blama pentru ce nu facem şi a răspunde la acest lucru prin a pune şi mai multă presiune pe noi.