Aquafobia sau mai bine zis frica de apă este teama de a lua contact cu apa. Acestă frică poate declanşa o altă fobie şi anume ablutofobia - frica de a face baie. În momentul în care s-a declanşat frica de apă, activităţi precum plimbările cu barca sau înotul pot deveni o adevărată corvoadă.

Din punctul de vedere al psihologilor, această teamă poate fi o combinaţie de factori genetici şi experienţe cumulate. Fobia poate fi transmisă copilului de către părinţi sau se poate dezvolta în urma unui episod traumatizant precum o baie forţată în mare sau o căzătură într-o apă adâncă.

Chiar dacă nu este o regulă ca aceste fobii să se dezvolte în copilărie, copiii rămân marcaţi. Teama de a intra în mare este asociată cu faptul că el nu ştie să înoate, a căzut sau a fost forţat să intre în apă şi de aici s-a dezvoltat întreaga problemă.

Foate mulţi copii se tem să facă baie singuri (ablutofobie), pentru că în trecut au fost opăriţi sau, pe fondul unui traumatism, au rămas cu anumite sechele. Anxietatea se extinde pînă la a fi udat cu apa când nu se aşteaptă sau chiar împins în apă.

Dacă şi tu suferi de acvafobie, teama de apă poate fi uneori atât de mare, încât ai prefea să faci orice numai să nu ai contact cu ea. Trebuie să fii conştient că, treptat această fobie se poate remedia.

Exerciţiile în apă

Îţi poţi alunga frica de apă prin practicara unor exerciţii într-un bazin în care apa trebuie să crească odată cu progresele tale. Poartă tot timpul o pereche de ochelari de înot pentru ca apa să nu-ţi pătrundă în ochi şi să fii mult mai relaxat.

Este esenţial ca apa să fie limpede, să poţi vedea prin ea. Evită pentru început zonele aglomerate.

Obişnuieşte-te cu apa

Mai întâi, aşază-te pe marginea piscinei, priveşte locul în care urmează să-ţi petreci timpul. Atinge apa cu piciorul şi dă-ţi cu ea pe faţă exact cum faci dimineaţa când te speli. În felul acesta, te vei obişnui cu apa pe faţă după ce vei intra în piscină. Dacă ai ochelarii de înot vei putea să vezi constant tot ce e în jurul tău. După ce te-ai obişnuit un pic cu apa, începe să te plimbi prin zonele unde apa nu-ţi depăşeşte bazinul.

Scufundări lente

Scufundările treptate te ajută să te obişnuieşti cu ideea de a intra în apă. Scufundarea se va face în zona unde apa este mică, pentru început, şi cu o persoană exprimentată alături. Apoi, încearcă să te scufunzi mai mult şi să respiri corect. Cel mai impotant este ca, în momentul în care faci acest exerciţiu, să ţii ochii deschişi pentru a vedea ce este în jurul tău şi a avea confirmarea că totul este în regulă.