Deficitul de vitamina D: cum se manifest─â

1 vit d jpg jpeg

┼×tii probabil c├ót de important─â este vitamina D pentru s─ân─âtatea oaselor. Tot mai multe cercet─âri atrag aten┼úia c─â aceasta are mai multe beneficii dec├ót se ┼čtia, juc├ónd un rol important ├«n prevenirea multor boli.

Vitamina D stimuleaz─â absorb┼úia calciului ┼či a fosforului, elemente necesare pentru consolidarea oaselor ┼či a din┼úilor, reduc├ónd riscul de apari┼úie a rahitismului ┼či a osteoporozei. Studiile au scos la iveal─â ┼či alte beneficii ale acestei vitamine. Astfel, ea pare s─â aib─â un rol important pentru sistemul imunitar, protej├óndu-ne de infec┼úiile virale. Acest lucru ar putea explica ┼či de ce r─âceala ┼či gripa sunt mai frecvente iarna, c├ónd expunerea la soare, esen┼úial─â pentru sintetizarea vitaminei D, este redus─â la maximum. S-a observat ┼či c─â persoanele care sufer─â de boli cronice, inclusiv de maladii autoimune (scleroz─â multipl─â, poliartrita reumatoid─â, psorizis) au un nivel mai mic al acestei vitamine. O posibil─â explica┼úie pentru acest lucru are leg─âtur─â cu faptul c─â procesul inflamator ÔÇ×consum─âÔÇŁ din vitamina D. Un aport corespunz─âtor al acestei vitamine are efect protector ┼či fa┼ú─â de complica┼úiile cardiovasculare (reduce depunerea pl─âcilor de aterom pe artere), ├«mbun─ât─â┼úe┼čte func┼úia rinichilor ├«n ceea ce prive┼čte eliminarea toxinelor. 

Cum o obţii

Vitamina D este sintetiazat─â ├«n organism ├«n urma expunerii la soare (10 minute de stat la soare sunt suficiente pentru ob┼úinerea dozei zilnice necesare) sau prin consumul unor alimente care o con┼úin. Cele mai bune surse sunt: uleiul de pe┼čte, somonul, g─âlbenu┼čul, tonul, ciupercile, ficatul de vit─â, laptele ┼či untul. 

Atenţie la rahitism!

Rahitismul este o afectiune care apare mai ales când copilul nu beneficiază de o expunere suficientă la soare. De obicei lipsa vitaminei D este cauza principală a rahitismului, dar uneori sunt asociate si carentele de calciu si fosfor. Se produce deformarea osoasă a membrelor, a toracelui, care, netratate la timp pot deveni permanente.

Semne ale carenţei de vitamina D

- stare de somnolen┼ú─â; 

- sete excesiv─â;

- oboseal─â;

- scădere în greutate;

- dureri oculare;

- dureri musculare ┼či osoase;

- nivel scăzut de calciu în sânge;

- hipertensiune;

- boli de inim─â;

- rahitism;

- diabet.

Necesarul de vitamina D pe vârste

- Prematuri: 600 UI

- Bebelu┼či sub 6 luni: 400 UI

- Copii cu vârste între 6-12 luni: 400-600 UI

- Copii de la 1 la 3 ani: 400-600 UI

- Copii de la 4 la 12 ani: 400 UI

- Adolescenţi: 400 UI

- Adulţi : 400 UI

- Gravide: 600 UI

- Femei care al─âpteaz─â: 800 UI

- Vârstnici: 480 UI