Ce trebuie să ştim despre îndulcitorii artificiali

1 2 jpg jpeg

Substanţe de sinteză, mult mai dulci decât zahărul, îndulcitorii au un conţinut mai mic de calorii, aproape insesizabil. Astfel, produsele pe bază de îndulcitori au mult mai puţine calorii decât cele care conţin zahăr. O să vezi pe eticheta produselor care conţin îndulcitori că sunt recomandate persoanelor cu probleme de greutate sau diabeticilor. Îndulcitorii artificiali nu se recomandă, în niciun caz, copiilor sau adulţilor sănătoşi, atrag atenţia medicii. Asta pentru că zahărul în cantităţi moderate le oferă calorii, atât de necesare pentru a avea energie. Pentru persoanele sănătoase, zahărul (în special cel din fructe) este hrană pentru creier. Şi îndulcitorii îngraşă Consumul de îndulcitori duce la apariţia cancerului? În ultimii ani, au apărut tot felul de ipoteze de genul acesta. Însă studiile în domeniu le contrazic. Însă rămâne o problemă: unii dintre ei pot duce la creşteri în greutate. Asta pentru că îndulcitorii artificiali dau peste cap abilitatea corpului de a-şi controla apetitul. Astfel, corpul cere mai multă mâncare decât are nevoie. În mod normal, organismul se aşteaptă să primească cantităţi mari de calorii când simte gustul de dulce şi pregăteşte sistemul digestiv pentru acest lucru. Când caloriile nu urmează gustului dulce, cum este cazul îndulcitorilor artificiali, organismul devine confuz şi nu-şi mai poate controla apetitul. Aşa că mănânci mai mult, te îngraşi… pe măsură. Pot înteţi vizitele la baie

Acesta nu este singurul risc la care te expui când foloseşti îndulcitori. Consumaţi în cantităţi mai mari decât doza zilnică recomandată, înlocuitorii de zahăr au efect laxativ şi pot produce balonări. De asemenea, unii îndulcitori sunt contraindicaţi în anumite afecţiuni. De exemplu, aspartamul, unul dintre cei mai folosiţi îndulcitori, este contraindicat bolnavilor de fenilcetonurie, o boală genetică. De câte ori te tentează să înlocuieşti zahărul cu îndulcitori artificiali, mai aminteşte-ţi că aceştia nu sunt altceva decât E-uri. Adică după unele voci, substanţe nocive.

Deşi majoritatea îndulcitorilor nu cresc nivelul glicemiei, produsele în a căror componenţă intră pot avea acest efect. De exemplu, iaurtul light poate afecta glicemia, din cauza carbohidraţilor sau a proteinelor din compoziţie. Ciocolata sau prăjiturelele pe a căror etichetă scrie ”fără zahăr” pot conţine îndulcitori, cum ar fi sorbitolul sau manitolul, care conţin mai multe calorii şi pot creşte glicemia.

Pe piaţă, există o serie de îndulcitori fabricaţi din produse naturale. De exemplu, maltitolul (E 965) se obţine din porumb modificat genetic. Lactitolul (E 966) este fabricat din lactoză, în timp ce xilitolul (E 967), prezent în gumele de mestecat, se găseşte în stare naturală în pere. Marea lor problemă: în exces, provoacă probleme digestive.