Ce s─â faci pentru a preveni deshidratarea

1 2 jpg jpeg

Apa este esen┼úial─â pentru procesele metabolice ale organismului. C├ónd necesarul de ap─â este insuficient, digestia se ├«ngreuneaz─â, iar procesul de eliminare a toxinelor este perturbat. Printre manifest─ârile deshidrat─ârii, se num─âr─â uscarea gurii ┼či a buzelor, urina ├«nchis─â la culoare, crampele musculare, lipsa de concentrare, somnolen┼úa, sc─âderea tensiunii, durerea de cap, tulbur─ârile de memorie ┼či lipsa de energie. Necesarul de ap─â variaz─â ├«n func┼úie de v├órst─â, de starea general─â a organismului, de activitatea fizic─â, de prezen┼úa sau nu a febrei ┼či de temperatura exterioar─â.

ÔÇ×Hidratarea ├«n timpul verii este extrem de important─â din mai multe puncte de vedere: apa este nu doar suportul desf─â┼čur─ârii reac┼úiilor chimice din ├«ntreg organismul, dar,├«n mod special,vara apa este implicat─â ├«n reglarea presiunii sangvine ┼či ├«n termoreglare.Deshidratarea, pe l├óng─â efectele fizice, ├«nspecial osmotice (un parametru de presiune a lichidelor ├«n care apa este implicat─â ├«mpreun─â cu electroli┼úii, ├«n special sodiul), poate produce efecte negative asupra s─ân─ât─â┼úii, inclusiv tulbur─âri de concentrare, de ritm cardiac, oboseal─â. Necesarul de ap─â este ├«ncep├ónd cu v├órsta de 9 ani de peste 2 litri pe zi, la v├órsta adult─â necesarul fiind pentru b─ârba┼úi de aproximativ 3 litri ┼či jum─âtate pe zi, iar la femei de 2 litri ┼či jum─âtate zilnic, acoperirea necesarului revenind at├ót apei ca atare, c├ót ┼či b─âuturilor ┼či preparatelor cu ap─â (inclusiv ceaiuri, supe),dar ┼či alimentelor. Nu doarhidratarea este important─â, ci ┼či aportul de minerale, ├«ntruc├ót vara,prin transpira┼úie se pierd ┼či minerale.Inclusiv din acest motiv,dar mai ales prin prisma bog─â┼úiei nutri┼úionale,fructele ┼či legumele sunt importante vara, ca partener al apei ├«n procesul unei hidrat─âri corecteÔÇŁ, afirm─â dr. Adrian Copcea, medic primar diabet, nutri┼úie, boli metabolice, Centrul Medical Asteco, Cluj-Napoca.

Copiii ┼či v├órstnicii, mai vulnerabili

Unele persoane sunt mai expuse deshidrat─ârii. De pild─â, la copii, rata metabolic─â (ritmul cu care corpul consum─â energie) este mai mare, fiind nevoie, ├«n cazul lor, de mai mult─â ap─â ├«n timpul arderilor. La v├órstnici, senza┼úia de sete se diminueaz─â. ├Än plus, la ei, deshidratarea poate fi accentuat─â de unele tratamente care cresc diureza, cum sunt antihipertensivele. Pierderea de ap─â prin transpira┼úie este mai mare vara ┼či la persoanele care depun efort fizic ├«n exterior ÔÇô muncitorii ├«n construc┼úii, po┼čta┼čii, poli┼úi┼čtii de la rutier─â.

Nu a┼čtepta s─â-┼úi fie sete ca s─â bei ap─â!

Senza┼úia de sete survine c├ónd deja suntem deshidrata┼úi, de aceea, nu trebuie s─â a┼čtept─âm s─â apar─â pentru a bea ap─â. Bea primul pahar cu ap─â diminea┼úa, dup─â ce te-ai trezit, ┼či ultimul ├«nainte de culcare. Contrar mitului, b─âuturile reci nu te r─âcoresc, ├«ntruc├ót corpul va depune un efort mai mare pentru reglarea temperaturii. Ideal este ca lichidele s─â aib─â o temperatur─â medie. Evit─â excesul de alcool ┼či de cafea, pentru c─â au efect diuretic, mai exact cresc cantitatea de urin─â eliminat─â.

Mizeaz─â ┼či pe fructele ┼či legumele hidratante

Nu numai apa te hidrateaz─â, ci ┼či fructele ┼či legumele. ├Än plus, acestea ├«┼úi furnizeaz─â ┼či vitamine ┼či minerale. Cele mai bogate ├«n ap─â sunt: ro┼čiile (94%), ┼úelina (95%), castrave┼úii (96%), c─âp┼čunile, pepenele (ambele, 92%), m─ârul (84%) ┼či caisele (86%).

Vara, ideale sunt meniurile u┼čoare

Potrivite pentru sezonul cald sunt meniurile u┼čoare. Ideale pentru micul-dejun sunt cerealele integrale, iaurtul, br├ónza proasp─ât─â de vaci ┼či ou─âle fierte, pentru pr├ónz, supele ┼či ciorbele de legume cu zarzavaturi, carnea de pui, de vit─â ┼či pe┼čtele, orezul cu legume, m├óncare de p─âst─âi sau de dovlecei, iar pentru cin─â, salatele ├«n diverse combina┼úii (ro┼čii ┼či mozzarella, de ton, oriental─â, cu iaurt ┼či castrave┼úi etc.) sau legumele la gr─âtar.

Sunt de evitat preparatele bogate ├«n gr─âsimi ┼či pr─âjelile, pentru c─â au mai multe calorii ┼či au un efect termic asupra organismului (cresc u┼čor temperatura corpului), precum ┼či pe cele s─ârate (mezeluri, br├ónzeturi fermentate), pentru c─â duc la reten┼úia de lichide.