Ce este indicele glicemic al alimentelor

1 2 jpg jpeg

Cunoa┼čterea indicelui glicemic al alimentelor este esen┼úial─â pentru persoanele cu diabet. De asemenea, este un reper ├«n alc─âtuirea meniului zilnic al celor care-┼či doresc s─â sl─âbeasc─â.

Glicemia reprezint─â nivelul zah─ârului din s├ónge. Indicele glicemic este un indicator care claseaz─â alimentele ├«n func┼úie de cre┼čterea glicemiei dup─â consumarea acestora. Toate alimentele care con┼úin glucide (carbohidra┼úi) cresc zah─ârul din s├ónge, unele mai pu┼úin, altele moderat sau mai mult. Dup─â ce zah─ârul ajunge ├«n s├ónge, pancreasul ├«ncepe s─â produc─â insulin─â.

Cu c├ót indicele glicemic al alimentelor este mai ridicat, cu at├ót se va produce mai mult─â insulin─â. Acest hormon va sc─âdea brusc nivelul de zah─âr din s├ónge, ceea ce explic─â ┼či nevoia de ceva dulce pe care mul┼úi o resimt.

Dac─â indicele glicemic este mic, insulina eliberat─â va fi redus─â, iar poftele alimentare vor fi mai rare. Din acest motiv, cei care-┼či doresc s─â sl─âbeasc─â ar trebui s─â introduc─â ├«n dieta lor alimente cu indice glicemic mediu sau mic, pentru a reduce astfel cantitatea de zah─âr consumat─â.

Indicator esenţial pentru cei cu diabet

Dieta bolnavilor de diabet zaharat este una extrem de strict─â, ├«n care alimentele trebuie c├ónt─ârite ┼či consumate doar ├«n anumite moduri ┼či asocieri, care s─â nu sporeasc─â glucoza din con┼úinutul lor. Alimentele cu index glicemic ridicat produc tulbur─âri ale nivelului de insulin─â din corp, care pot fi perculoase pentru starea diabeticilor.

De exemplu, morcovii ar trebui consuma┼úi ├«n stare crud─â, deoarece, prin fierbere, indicele lor glicemic cre┼čte. ├Äns─â nu doar modul de preparare este important, ci ┼či cantitatea. De┼či morcovii con┼úin pu┼úini carbohidra┼úi, ei au fructoz─â, iar un pahar de suc de morcovi, fie el ┼či natural, duce la cre┼čterea glicemiei. A┼čadar, bolnavii de diabet ar trebui s─â consume cu prec─âdere alimente cu indice glicemic c├ót mai sc─âzut.

Citeste si: Ponturi să-ţi reduci riscul de diabet

Este influenţat de unii factori

Prepararea termic─â modific─â indicele glicemic, prin cre┼čterea num─ârului de carbohidra┼úi din con┼úinutul lor. Cu c├ót ingredientele sunt mai rafinate, cu at├ót indicele glicemic al produsului final va fi mai mare. ├Än ceea ce prive┼čte prepararea termic─â, pr─âjirea este cea care modific─â semnificativ indicele glicemic. Mai exact, 100 g de morcovii fier┼úi au indicele de 50, ├«n condi┼úiile ├«n care, ├«n varianta crud─â, indicele glicemic este 30 pentru aceea┼či cantitate.

Exist─â ┼či metode prin care poate fi redus indicele glicemic, prin alegerea alimentelor cu un con┼úinut c├ót mai ridicat de fibre. Acestea ├«ncetinesc absorb┼úia zaharului ├«n s├ónge, printr-o digestie mai lent─â, ┼či astfel cantitatea de insulin─â eliberat─â va fi mai mic─â.┼×i alimentele acide, cum sunt sucul de l─âm├óie ┼či o┼úetul ├«mpiedic─â absorb┼úia zah─ârului.

Bine de ┼čtiut

Organismul are nevoie de carbohidra┼úi, pentru a transforma zaharurile din ele ├«n energia necesar─â zilnic. Toate alimentele care con┼úin carbohidra┼úi, au ┼či glucoz─â, dar ├«n diferite forme. De exemplu, zah─ârul obi┼čnuit are ├«n componen┼ú─â zaharoz─â, produsele lactate, lactoz─â, ├«n timp ce fructele sunt surs─â de fructoz─â. Alimentele se ├«mpart ├«n func┼úie de indicele glicemic ├«n 3 categorii: mare (valorea lui este peste 50), mediu (├«ntre 50-35) ┼či mic (sub 35).

Exemple de indice glicemic

Mare >50 Mediu 50-35 Mic <35

Napolitane Biscuiţi integrali, neîndulciţi Fasolea uscată

Pâine albă Muesli, fără îndulcitori Iaurt simplu

Paste Orez basmati Spanac

Cartofi Paste integrale Portocale

Jeleuri Ananas Maz─âre

Covrigei Afine Mere

Gogo┼či Banane Lapte

Bere Struguri Brânză de vaci

Pepene ro┼ču Fulgi de ov─âz Ciuperci

Sfatul specialistului

2 jpg jpeg

Sigina Pop, nutriţionist dietetician, Cluj-Napoca

Indicele glicemic desemneaz─â capacitatea alimentelor de a cre┼čte nivelul de glucoz─â ├«n s├ónge ┼či gradul acestei cre┼čteri. Punctul de referin┼ú─â este glucoza, care este notat─â cu 100. Majoritatea legumelor ┼či zarzavaturilor au indice glicemic mic, ┼či chiar ┼či unele fructe.

Alimentele cu indice glicemic mare sunt mierea, p├óinea alb─â, orezul alb, chipsurile, cerealele extrudate - ├«n general, hidra┼úii de carbon foarte procesa┼úi. Acestea stimuleaz─â adipogeneza (procesul de transformare a celulelor de gr─âsime ├«n depuneri de gr─âsime), cresc├ónd riscul de obezitate, hipertensiune arterial─â, dislipidemii, steatoz─â hepatic─â, diabet zaharat, afec┼úiuni reg─âsite ├«n tabloul numit ÔÇ×sindrom metabolicÔÇť.