Efectele secundare ale creatinei

1 2 jpg jpeg

Dup─â cum bine se ┼čtie ├«n lumea culturi┼čtilor, creatina este unul dintre cele mai folosite suplimente. De altfel, creatina este o substan┼ú─â ce se g─âse┼čte ┼či ├«n organismul uman, depozitele de creatin─â afl├óndu-se ├«n mu┼čchii scheletici. Creatina este folosit─â ├«n producerea energiei ┼či este foarte important─â pentru antrenamentele care contribuie la dezvoltarea masei musculare.

Efectele secundare ale creatinei ÔÇô cum ajut─â creatina la cre┼čterea masei musculare?

Creatina permite antrenamentul la o intensitate ridicat─â, de aceea culturi┼čtii ┼či cei care vor s─â pun─â mas─â muscular─â suplimenteaz─â creatina din organism cu 10-40%. Legat de eficien┼úa supliment─ârii cu creatin─â ├«n anumite cicluri de dozaj nu exist─â descoperiri ┼čtiin┼úifice care s─â ateste c─â aceste cicluri sunt bune, dar se recomand─â pauz─â dup─â 8 s─âpt─âm├óni de ├«ntrebuin┼úare.

Cei familiariza┼úi cu mersul la sal─â, folosesc creatina pentru a avea energie mai mare, repet─âri mai multe, deci cre┼čterea masei musculare. Apoi, este vorba de estetic─â, folosirea creatinei ├«nseamn─â mai mult antrenament, deci un corp mai bine f─âcut. Exist─â posibilitatea de a cre┼čte ├«n masa muscular─â mai repede, deci ob┼úinerea corpului dorit mai eficient─â.

├Än plus, cei care se hr─ânesc cu carne ro┼čie (sursa principal─â de creatin─â printre alimente) mult─â ┼či folosesc ┼či suplimentarea cu creatin─â, antren├óndu-se intens, vor vedea efectele mult mai repede. Dovezi ┼čtiin┼úifice recente arat─â c─â suplimentarea creatinei se face cel mai eficient al─âturi de carbohidra┼úi. Adic─â, 20 de grame de creatin─â pe zi ar trebui luat─â cu 370 de grame de carbohidra┼úi simpli pe zi.

Efectele secundare ale creatinei ÔÇô cafeaua poate inhiba p─âtrunderea creatinei ├«n mu┼čchi?

Un studiu f─âcut de cercet─âtori ├«n Belgia a ar─âtat c─â administrarea creatinei al─âturi de cantit─â┼úi mari de cafein─â, cum este cafeaua, inhib─â p─âtrunderea creatinei ├«n mu┼čchi. A┼čadar, nu se folose┼čte cafeaua ├«n exces c├ónd se administreaz─â creatina.

Legat de efectele secundare ale creatinei, acestea nu sunt ├«nc─â bine studiate. Despre efectul secundar al creatinei asupra func┼úionalit─â┼úii rinichilor, exist─â o opinie gre┼čit─â. Lumea confund─â creatina cu creatinina, principalul metabolit al creatinei. Se ┼čtie c─â cre┼čterea peste m─âsura normal─â a creatininei din urin─â semnaleaz─â ├«mboln─âvirea rinichilor. Consumul mare de creatin─â va schimba analizele de urin─â ├«n mod evident, dar asta nu semnaleaz─â un pericol. De aceea, cei care folosesc creatin─â ar trebui s─â spun─â medicului ├«nainte de orice fel de analize.

Efectele secundare ale creatinei ÔÇô mit ┼či adev─âr despre efectele creatinei

Anumi┼úi cercet─âtori care studiaz─â efectele creatinei sugereaz─â c─â administrarea unei doze mici de creatin─â (2 g/zi) men┼úine depozitele de creatin─â din mu┼čchi, dar nu mai eficient dec├ót ├«l face consumul de carne ro┼čie.

Ca orice supliment, creatina se ia ├«n doze mici de 2-3 ori pe zi, acesta este mult mai eficient, iar ┼čansele de a fi afectat de unul dintre efectele secundare scad. Printre efectele negative pe care le poate da creatina se num─âr─â durerile de stomac, diareea, ame┼úeala ┼či crampele musculare. Unii cercet─âtori avertizeaz─â ┼či ├«n privin┼úa consumului foarte mare de creatin─â, care poate duce la disfunc┼úionalit─â┼úi ale ficatului sau inimii.

Cu toate acestea, un studiu realizat pe observarea timp de 3 ani a unor sportivi practicanţi de fotbal american care au primit creatină, a arătat că nu a fost sesizat niciun efect secundar din cele enumerate mai sus.

Un alt studiu realizat pe 175 de sportivi care au luat 10 g de creatin─â zilnic sau o pastil─â placebo timp de aproximativ 1 an au ar─âtat c─â cu excep┼úia unor cazuri izolate de grea┼ú─â sau diaree, alte efecte secundare nu au fost remarcate. Studiul a fost publicat ├«n revista Medicine and Science in Sport and Exercise ┼či a ┼úinut 4 ani.