Ce sunt aminoacizii ┼či ce rol au ├«n men┼úinerea s─ân─ât─â┼úii

1 aminoacizi pentru activitati sportive jpg jpeg

Stresul ┼či efortul prelungit at├ót pe plan fizic, c├ót ┼či psihic ne afecteaz─â ├«ntregul organism, produc├ónd tensiune ┼či probleme de concentrare pe termen scurt ┼či epuiz├ónd rezervele energetice, pe termen lung. O diet─â echilibrat─â, cu un aport optim de aminoacizi ┼či al┼úi nutrien┼úi, ├«nso┼úit─â de suficient─â odihn─â, ne ajut─â s─â ne refacem rezervele de energie.

ÔÇ×Aminoacizii sunt esen┼úiali ├«n sinteza proteinelor, fiind unit─â┼úile din care acestea sunt alc─âtuite. Ei contribuieinclusiv la prelucrarea ├«n energie a substan┼úelor pe care le lu─âm din alimenta┼úie. Studiile arat─â c─â procesul de sintez─â a proteinelor reac┼úioneaz─â rapid la disponibilitatea crescut─â de aminoacizi ├«n primele 30 p├ón─â la 120 de minute, ulterior diminu├óndu-se, chiar dac─â resursa de aminoacizi r─âm├óne disponibil─â1ÔÇŁ, a declarat┼×erban Damian, doctor specializat ├«n nutri┼úie sportiv─â.

Dup─â ap─â, aminoacizii sunt cele mai r─âsp├óndite componente din mu┼čchi ┼či alte┼úesuturi, ├«n s─âsinteza acestora ├«n organism are loc doar ├«n anumite condi┼úii.

Unul dintre amizoacizii cei mai importan┼úi din organism este L-arginina, a c─ârui func┼úie principal─â este producerea de oxid nitric. Oxidul nitric joac─â un rol foarte important ca vasodilatator ┼či,astfel,├«mbun─ât─â┼úe┼čte circula┼úia sanguin─â ┼či aportul de oxigen, nutrien┼úi, fluide ┼či hormoni c─âtre celule, ceea ce favorizeaz─âprocesele de vindecare ┼či repararecelular─â.

Un alt nutrient cu o contribu┼úie important─â ├«n buna func┼úionare a organismului este L-carnitina, un compus similar aminoacizilor,care are o contribu┼úie important─â├«n anumite procese metabolice. Aceastaare un efect pozitiv asupra func┼úion─ârii creierului ┼či stimularea memoriei, ├«mbun─ât─â┼úirea g├óndirii active ┼či reducerea st─ârii de oboseal─â. Datorit─â rolului s─âu ├«n metabolizarea gr─âsimilor, L-carnitina contribuie la arderea gr─âsimilor, fiind disponibil─â inclusiv ca supliment alimentar.

ÔÇťCu toate c─â at├ót L-arginina, c├ót ┼či acetil L-carnitina sunt produse├«n mod natural de c─âtre organism, ├«n condi┼úii de stres sau efort fizic sau psihic intens, este ideal s─â le supliment─âm din surse externe. L-carnitina se g─âse┼čte ├«n special ├«n carnea ro┼čie, iar sursele naturale principale de L-arginin─â sunt nucile, semin┼úele de floarea soarelui, orezul brun ┼čiov─âzul, ├«ns─â ace┼čti doi aminoacizi se reg─âsesc ┼či ├«n unele b─âuturi energizante de calitate. Aportul acestora din surse externe este deosebit de important pentru sportivi, ├«ns─â suplimentele de L-arginin─â ┼či acetil L-carnitina sunt recomandatetuturor celor care practic─â activit─â┼úi care implic─â efort fizic prelungit sau activit─â┼úi care impun concentrare puternic─â, cum este cazul anumitor activit─â┼úi intelectualeÔÇŁ, a completat ┼×erban Damian, doctor specializat ├«n nutri┼úie sportiv─â.