4 reguli simple pentru o alimenta┼úie echilibrat─â ┼či s─ân─âtoas─â

1 alimentatie sanatoasa jpg jpeg

A avea o diet─â echilibrat─â ├«nseamn─â a-┼úi satisface toate nevoile nutri┼úionale prin alimenta┼úie. Pentru a face acest lucru, trebuie s─â ├«┼úi respec┼úi nevoile calorice (variabile ├«n func┼úie de v├órst─â, sex, metabolism ┼či activit─â┼úile fizice ale fiec─ârei persoane), propor┼úiile ideale de nutrien┼úi (proteine, carbohidra┼úi, lipide), dar ┼či nevoile tale de vitamine, minerale ┼či oligoelemente.

Contrar credin┼úei populare, a m├ónca s─ân─âtos nu este mai u┼čor de spus dec├ót de f─âcut. Ai nevoie doar de c├óteva obiceiuri bune. Iat─â c├óteva reguli de baz─â de urmat pentru a te bucura de mese echilibrate.  

Mănâncă orice, nu renunţa la nimic

Este esen┼úial s─â nu renun┼úi la niciun aliment, altfel vei risca s─â provoci deficien┼úe ├«n organism ┼či nici nu vei satisface nevoile totale ale acestuia. Indiferent unde iei masa, acas─â, la serviciu sau ├«n ora┼č, aceasta trebuie s─â con┼úin─â c├óte un aliment din fiecare familie, glucide, lipide, proteine ÔÇőÔÇőanimale sau vegetale, vitamine ┼či minerale, pentru a garanta un echilibru. Pentru a face acest lucru, trebuie doar s─â incluzi ├«n farfurie o parte de alimente bogate ├«n amidon, legume, carne, pe┼čte sau o leguminoas─â. De exemplu, alege un pe┼čte la gr─âtar cu o garnitur─â de amestecuri de legume si cereale, adaug─â o salat─â verde cu castrave┼úi ┼či ├«ncheie pr├ónzul cu o buc─â┼úic─â de br├ónz─â ┼či un fruct. Dac─â produsele dulci industriale nu sunt esen┼úiale pentru organismul nostru, totu┼či, nu te priva din c├ónd ├«n c├ónd de un mic produs de patiserie sau o felie de pl─âcint─â. Un p─âtrat de ciocolat─â neagr─â este bun pentru trup ┼či suflet. Odat─â cu restric┼úiile, apar frustr─ârile ┼či consumul compulsiv de alimente, iar de cele mai multe ori tindem s─â alegem produse nu tocmai s─ân─âtoase.

Diversifica gusturile

Pentru s─ân─âtatea ta, dar ┼či pentru pl─âcerea ta vizual─â ┼či gustativ─â, nu ezita s─â-┼úi variezi c├ót mai mult meniurile. Pe partea de proteine, alterneaz─â carnea, pe┼čtele ┼či ou─âle. Nu uita de pe┼čtele gras, precum macroul, heringul sau somonul. Asigur─â-te c─â nu consumi mai mult de 4 ou─â pe s─âpt─âm├ón─â. F─â o schimbare ┼či ├«n locul pastelor ┼či al orezului, ├«ncearc─â quinoa, hri┼čc─â sau germeni de gr├óu. Alege alimente integrale care sunt mai s─â┼úioase, se diger─â ├«n mai mult timp ┼či sunt mai interesante din punct de vedere nutri┼úional. ├Än sf├ór┼čit, profit─â de produsele de sezon care ├«┼úi vor oferi diversitatea necesar─â unei alimenta┼úii echilibrate.

Ascult─â-┼úi organismul ┼či acord─â aten┼úie cantit─â┼úilor

Dieteticienii ┼či nutri┼úioni┼čtii te vor asigura c─â secretul unei alimenta┼úii echilibrate este s─â m─ân├ónci de toate, cu modera┼úie. Zaharurile lente, chiar dac─â sunt esen┼úiale pentru organismul t─âu, nu trebuie consumate ├«n cantit─â┼úi prea mari. La fel ┼či lipidele. Este important s─â nu le sco┼úi din alimenta┼úie, dar, de exemplu, o lingur─â de ulei ┼či una de unt pe zi ofer─â organismului t─âu cantitatea necesar─â. F─â-┼úi timp s─â ├«┼úi ascul┼úi corpul ├«n timpul meselor. M─ân├ónc─â ├«ncet pentru a-┼úi ├«mbun─ât─â┼úi digestia. ├Än plus, vei sim┼úi mai repede senza┼úia de sa┼úietate ┼či astfel nu vei m├ónca excesiv.

Evită pe cât posibil produsele industriale

Iar motivele pentru acest lucru sunt simple. Produsele industriale sunt adesea prea dulci, prea s─ârate, iar aportul nutri┼úional este unul s─ârac. Desigur, este tentant s─â optezi pentru preparate gata preg─âtite din supermarketuri sau lan┼úuri fast-food. Varianta mai sigur─â ┼či mai s─ân─âtoas─â este s─â ├«┼úi preg─âte┼čti ceva cu o zi ├«nainte sau po┼úi opta pentru ce a r─âmas de la cina de asear─â. Ori o salat─â rapid─â, mixt─â, s─ân─âtoas─â ┼či s─â┼úioas─â, cu legume, verde┼úuri ┼či felii de pui la gr─âtar. Desigur, este posibil s─â m─ân├ónci s─ân─âtos chiar cump─âr├ónd ceva din magazine, cu condi┼úia s─â cite┼čti cu aten┼úie etichetele ┼či s─â faci alegerile potrivite.

O diet─â echilibrat─â este important─â pentru a-┼úi men┼úine mintea ┼či corpul s─ân─âtoase, oferindu-le to┼úi nutrien┼úii, vitaminele, mineralele, antioxidan┼úii ┼či oligoelementele esen┼úiale pentru buna lor func┼úionare.

Sursa foto: Bonduelle