Diabetul gestaţional este, după cum arată şi numele acestei afecţiuni, o complicaţie descoperită în timpul sarcinii, la aproximativ 5% dintre femei. Apare, cel mai adesea, brusc şi numeroase viitoare mame se simt extrem de îngrijorate şi poate total pierdute din cauza acestei veşti.

Afecţiunea poate avea consecinţe atât pentru mamă, cât şi pentru făt. Cel mai frecvent, diabetul va dispărea după naştere. În 75% dintre cazuri, o alimentaţie specifică va fi suficientă pentru a regla nivelul glicemiei şi pentru a preveni alte riscuri. Doar în 25% dintre cazuri este necesar şi un tratament pentru a echilibra nivelul zahărului din sânge. Iar acordarea unei atenţii mai deosebite dietei şi stilului de viaţă timp de câteva luni nu necesită un efort prea mare în comparaţie cu restul vieţii. Iată ce trebuie să ştii despre stilul de viaţă prin care se poate ţine sub control diabetul gestaţional.

De ce apare diabetul gestaţional

Boala apare fie la femeile care au avut un diabet necunoscut până ca acesta să se manifeste în timpul sarcinii, fie la cele care îl dezvoltă doar în această perioadă, afecţiunea dispărând după naştere. Cu toate acestea, există încă un risc semnificativ de aproximativ 30% ca, în decurs de 10 ani de la naştere, mama să dezvolte diabet de tipul 2.

 

Diabetul gestaţional apare atunci când pancreasul, care acum trebuie să furnizeze de două ori mai multă insulină, nu face acest lucru corespunzător, iar astfel apare hiperglicemia. Printre simptome se numără setea intensă, dorinţa de a urina frecvent, abundent şi oboseala severă. Screeningul pentru diabet gestational se face la sfârşitul celui de-al doilea trimestru de sarcină, în baza testului de toleranţă la glucoză administrată oral.

 

Riscurile asociate cu diabetul sunt hipertensiunea, naşterea prematură, dificilă sau prin cezariană şi apariţia edemului, în ceea ce priveşte mama, macrosomia şi o hipoglicemie neonatală, în cazul bebeluşului.

Reguli de stil de viaţă în diabetul gestaţional

Există câteva principii care trebuie să fie respectate în cazul dietei în diabetul gestaţional şi care sunt relativ simplu de plus în aplicare. O alimentaţie echilibrată şi variată - sună ca o regulă de aplicat toată viaţa, dar, în cazul diabetului, este esenţială pentru reglarea nivelului zahărului din sânge. Dieta recomandată în general în diabet este de preferat şi acum, dar, în contextul sarcinii, există câteva particularităţi de luat în considerare:

  • Sunt recomandate trei mese principale pe zi şi una până la trei gustări, în funcţie de nivelul zahărului din sânge. Cele trei mese vor fi esenţiale pentru a repartiza în mod corespunzător consumul de carbohidraţi (zahăr) pe parcursul zilei şi vor aduce energia, vitaminele şi mineralele de care are nevoie gravida.
  • Este recomandat să nu se sară peste mese, pentru că acest comportament poate favoriza apariţia hipoglicemiei.
  • Micul dejun este în mod particular important, pentru că, peste noapte, organismul a trecut peste o lungă perioadă de post. Aportul de carbohidraţi este esenţial pentru a restabili nivelul zahărului din sânge şi pentru a preveni o posibilă hipoglicemie. Sunt recomandate alimente care conţin zaharuri, dar este de preferat să se menţină un nivel stabil al glicemiei.
  • Dacă ai consumat mai mulţi carbohidraţi la prânz, nu păcăli organismul consumând doar puţină supă sau salată seara, pentru că apar variaţii mari ale glicemiei care pot avea efecte timp de câteva zile.
  • Dacă nivelul zahărului din sânge la cele trei mese rămâne ridicat, atunci va fi necesar să împarţi cantitatea de carbohidraţi. De exemplu, o cantitate mică - o felie de pâine - poate fi mutată 2-3 ore mai târziu şi consumată împreună cu un produs lactat dulce sau o mână de seminţe oleaginoase.
  • Sunt recomandate cerealele integrale - pâine, orez, paste - pentru a controla mai bine nivelul zahărului din sânge. Aceste produse sunt mai bogate în fibre şi ajută la încetinirea asimilării carbohidraţilor, glucidele fiind distribuite treptat.
  • Activitatea fizică este recomandată tuturor femeilor însărcinate, iar, în caz de diabet gestaţional, este o modalitate excelentă de a regla glicemia. Cu acordul medicului, se pot face activităţi fizice moderate, precum înot, gimnastică specială pentru femei însărcinate, yoga, pilates şi chiar plimbări lungi, de minimum 30 de minute, de trei ori pe săptămână.

 

Micile plăceri sunt permise, însă ocazional, iar cantităţile de glucide din timpul meselor trebuie să fie adaptate corespunzător. De asemenea, luarea în greutate trebuie să fie progresivă şi adaptată. În cazul unui exces, se va încerca menţinerea respectivei greutăţi.

 

Sursa foto: Shutterstock