E┼čti obosit ┼či nu ai chef de nimic? Ce ai putea avea, de fapt!

Dac─â ai oboseal─â parc─â mai accentuat─â ca de obicei ├«n aceast─â perioad─â, dac─â ai probleme de concentrare, mai mult─â somnolen╚Ť─â ╚Öi ├«╚Ťi duci mai greu la ├«ndeplinire treburile zilnice, este posibil s─â te confrun┼úi cu astenia de prim─âvar─â.

image

Pe fondul ├«ncerc─ârilor organismului de a se adapta la noile condi╚Ťii de temperatur─â, luminozitate ╚Öi presiune atmosferic─â poate s─â apar─â astenia de sezon. Prim─âvara, c├ónd zilele devin mai lungi, organismul ├«┼či regleaz─â nivelul de hormoni, eliber├ónd mai multe endorfine, testosteron ┼či estrogen, ceea ce pune presiune asupra organismului, care r─âspunde printr-o senza┼úie de oboseal─â. Femeile sunt mai expuse riscului de a se confrunta cu astenia de prim─âvar─â dec├ót b─ârba╚Ťii.

Totodat─â, astenia de prim─âvar─â poate s─â apar─â pe fondul deficite de vitamine ╚Öi minerale (mai ales dac─â iarna a predominat hrana de surs─â animal─â). De pild─â, pentru c─â expunerea la soare este redus─â ├«n sezonul rece, este posibil ca implicat─â s─â fie caren╚Ťa de vitamina D, una dintre cauzele sl─âbiciunii ╚Öi a lipsei de energie. La acestea se adaug─â ┼či lipsa mi┼čc─ârii, lucru care priveaz─â creierul de cantitatea normal─â de oxigen. 

Cite┼čte ┼či: Ce este bine s─â m─ân├ónci pentru a combate oboseala

Simptomele principale ale asteniei de prim─âvar─â

Principalele simptome ale asteniei de prim─âvar─â sunt: sl─âbiciunea, melancolia, concentrarea redus─â, tulbur─ârile alimentare (lipsa poftei de m├óncare sau, dimpotriv─â, apetitul crescut), oboseala chiar ╚Öi diminea╚Ťa, la trezire, durerile de cap, problemele de comunicare. ├Än general, simptomele asteniei de prim─âvar─â se manifest─â ├«n jur de 2 s─âpt─âm├óni. Dac─â persist─â, mergi la medic; este posibil s─â fie vorba despre alte probleme de s─ân─âtate.

Consum─â mai multe vegetale, pentru un plus de vitamine ┼či minerale 

Dac─â iarna, dieta include mai mult─â carne ╚Öi gr─âsimi ca ├«n restul anului, prim─âvara este timpul s─â faci c├óteva schimb─âri, mai ales c─â sursele de vegetale sunt mai bogate acum. Este indicat s─â iei toate cele 3 mese importante ale zilei, pentru c─â organismul are nevoie de nutrimente din toate grupele alimentare. Limiteaz─â aportul de alimente procesate, f─âinoase ╚Öi zah─âr, ├«n favoarea fructelor, legumelor ╚Öi verde╚Ťurilor de sezon (spanac, urzici, salat─â verde). Po╚Ťi face acum ╚Öi o cur─â cu drojdie de bere, care furnizeaz─â organismului vitamine din complexul B, benefice pentru a avea o form─â fizic─â ╚Öi psihic─â optime. La recomandarea medicului, po╚Ťi lua ╚Öi suplimente alimentare.

Hidrateaz─â-te corespunz─âtor (2 litri de ap─â pe zi). Apa te men╚Ťine hidratat ╚Öi ajut─â la eliminarea toxinelor din organism.

Cite┼čte ┼či: Somnul insuficient genereaza boli. Ce trebuie sa faci?

Profit─â de soare

Lumina natural─â te ajut─â s─â ├«╚Ťi ├«ncarci bateriile, ceea ce favorizeaz─â secre╚Ťia serotoninei, hormon implicat ├«n inducerea st─ârii de bine. La ├«ntuneric, serotonina se transform─â ├«n melatonin─â. Numit─â ╚Öi hormon al somnului, melatonina intervine ├«n ciclul somn-veghe. Expunerea la soare este benefic─â ├«n probleme precum stresul, lipsa de energie ╚Öi proasta dispozi╚Ťie.

Fă mișcare

Po╚Ťi beneficia de efectele pozitive ale mi╚Öc─ârii asupra organismului ╚Öi f─âr─â s─â mergi la sal─â, mai ales c─â vremea frumoas─â trebuie s─â te ├«ndemne s─â ie╚Öi mai mult la plimbare! O jum─âtate de or─â zilnic de mers pe jos te ajut─â s─â te men╚Ťii ├«n form─â, s─â pierzi din kilogramele acumulate peste iarn─â ╚Öi s─â te revigorezi psihic. Se ╚Ötie c─â mi╚Öcarea stimuleaz─â secre╚Ťia de endorfine, responsabile de starea de bine.

Dormi suficient

Un element important ├«n combaterea asteniei de prim─âvar─â este s─â te odihne╚Öti suficient, de 7 ore pe noapte. Cu c├óteva ore ├«nainte de a te culca, este bine s─â te dedici unor activit─â╚Ťi c├ót mai relaxante. Situa╚Ťiile tensionante seara te pot ├«mpiedica s─â pui gean─â pe gean─â.    

L─âpti┼čor de matc─â, pentru un plus de energie

Pentru a combate astenia de prim─âvar─â, po┼úi consuma ceaiuri de c─âtin─â, de cicoare ╚Öi de m─âce╚Ö. Efecte foarte bune ├«n combaterea oboselii se observ─â ╚Öi dup─â consumul de l─âpti╚Öor de matc─â. Aceast─â substan╚Ť─â produs─â de albinele tinere con╚Ťine compu╚Öi indispensabili organismului - acidul pantotenic (contra efectelor stresului ┼či revigorant), piridoxin─â (combate anemia), vitaminele A, C, D ┼či E, minerale (calciu, fier, cupru, fosfor, potasiu, siliciu, sulf), enzime ┼či 18 aminoacizi. Se poate consuma fie sub form─â de capsule (2 de 2 ori pe zi), fie sub form─â de fiole (doza zilnic─â pentru adul╚Ťi este de 0,2 g).