Te chinuieşte o indigestie, o viroză sau o tuse iritantă? Nu te grăbi să dai fuga la farmacie! Leacul s-ar putea afla chiar în cămara ta.

Lămâia este un fruct aproape nelipsit din coşul nostru zilnic. E greu de crezut că am putea găsi multe gospodării din care să lipsească fructul citric de culoarea soarelui. Şi e firesc să fie aşa. Lămâia este folosită în alimentaţie pentru gustul său specific, acrişor, fie în asezonarea salatelor, la servirea peştelui, în diferite preparate şi sucuri, dar are şi alte beneficii, datorate conţinutului bogat în vitamine (mai ales C), minerale şi alte substanţe.   

Aţi auzit de scorbut? Este denumirea bolii cauzată de lipsa vitaminei C – o boală frecventă în trecut, dar dispărută în zilele noastre, pentru că poate fi tratată dietetic, prin administrarea a… 3 linguriţe de zeamă de lămâie. În hipovitaminoza C se preferă dietoterapia – deci aportul de vitamină din surse naturale, alimentare – deoarece corecţia prin alimentaţie ne furnizează, în plus, şi o serie de alte principii nutritive, care potenţează activitatea vitaminei C. Lămâia conţine şi vitaminele A, E,  K, fier, potasiu, magneziu, cupru, seleniu, flavonoide (antioxidanţi naturali, care scad nivelul radicalilor liberi, prevenind astfel bolile cardiovasculare).  

Aliat al imunităţii

Vitamina C conţinută de lămâi este un antioxidant puternic, care susţine activitatea sistemului imunitar. De aceea, consumul acesteia trebuie sporit în cazul unor infecţii acute (viroze), după expunerea prelungită la frig, la cei cu boli reumatoide şi, mai ales, la fumători. Pentru o absorbţie cât mai eficientă, fructul sau sucul de lămâie trebuie consumat cât mai proaspăt, fiindcă vitamina C oxidează repede. Procedee precum fierberea, uscarea, congelarea, sterilizarea termică şi depozitarea prelungită  afectează negativ conţinutul de vitamină C din fruct.

Antitusiv eficient

Ştim cu toţii cât de chinuitoare poate fi tusea. Nu trebuie să arunci banii pe siropuri scumpe pentru a calma accesele de tuse; prepară-ţi în casă un remediu cu rezultate bune. Amestecă zeamă de lămâie (3-4 linguri) cu miere (2-3 linguriţe). În cazul episoadelor de tuse, se ia câte 1 linguriţă din acest remediu.

Calmează gâtul iritat

Lămâia te poate ajuta şi dacă gâtul ţi s-a iritat. În acest caz, sunt utile gargarele cu apă caldă (1 pahar), 1 linguriţă de sare şi zeama de la 1 lămâie stoarsă. Încearcă această gargară până observi îmbunătăţiri.  

Estompează pistruii

În cazul aşa-numitelor pete de bătrâneţe sau a pistrulor, te poţi baza pe lămâi. Prepară o pastă din zahăr, zeamă şi coajă de lămâie. Aplică pe zonele afectate şi lasă să acţioneze 10 minute. Clăteşte cu apă călduţă.  

 

Ştiai că…

 

…dincolo de valoarea sa alimentară, datorată substanţelor hrănitoare,  şi de rolul său antiinfecţios şi antiseptic, vitamina C din lămâie facilitează absorbţia fierului şi a calciului?

...lămâia este şi o sursă importantă de enzime, care asigură o digestie mai bună a alimentelor?

…potrivit unor studii medicale, limonenul, aflat in coaja de lămâi şi lămâi verzi, poate preveni cancerul?

…uleiurile volatile si principiile amărui ale lămâii sunt utilizate în cosmetică şi parfumerie? Aplicaţiile directe ale sucului de lămâie se folosesc pentru a reda elasticitatea pielii şi a-i conferi strălucire.

…chiar şi numai mirosul de lămâie poate contribui la îmbunătăţirea stării de concentrare?

…consumul sucului de lămâie combate cu succes mahmureala?

 

Casetă specialist:

Mirela Căluţu

biolog specialist în dietetică

Recomandările privind doza zilnică de vitamina C încep de la 30 mg/zi, crescând în cazul adolescenţilor, al gravidelor şi în perioada de alăptare la 50 mg/zi. Unii specialişti recomandă însă cantităţi mai crescute de vitamina C, ajungând pentru femeile gravide la 100 mg/zi şi pentru mamele care alăptează la 150 mg/zi. Având în vedere faptul că excesul de vitamina C se elimină din organism fără consecinţe negative asupra acestuia, consumul de lămâie sau alte citrice trebuie să fie încurajat, mai ales în perioada rece a anului.