Terapia cu lumin─â, bun─â pentru trup ┼či suflet

1 2 jpg jpeg

├Än condi┼úiile ├«n care ├«n aceast─â perioad─â te bucuri mai rar de lumina solar─â, poate fi modificat─â secre┼úia de melatonin─â, hormon implicat ├«n reglarea ritmului circadian (ciclul de 24 de ore la care se raporteaz─â majoritatea proceselor noastre fiziologice). Lumina este surs─â natural─â de energie ┼či influen┼úeaz─â ritmul biologic, dispozi┼úia, dar ┼či ritmul cardiac, respira┼úia, echilibrul hormonal. Toate acestea sunt perturbate iarna, c├ónd petreci mai mult timp ├«n interior.

De altfel, cele mai frecvente simptome ale caren┼úei luminii sunt letargia, dispozi┼úia schimb─âtoare, anxietatea, cre┼čterea sau pierderea apetitului culinar, balonarea, ├«ngr─â┼čarea ├«n timp scurt. Sunt semnele prin care corpul te avertizeaz─â c─â are rezerve tot mai mici de vitamina D pe care o sintetizeaz─â ├«n prezen┼úa soarelui. Conform unei cercet─âri americane, persoanele care aveau caren┼úe de vitamina D au luat ├«n greutate cu aproximativ mai mult dec├ót cele care aveau suficient─â vitamina D. Profit─â de zilele ├«nsorite Pentru a-┼úi restabili echilibrul pierdut, imediat ce observi aceste simptome, ├«ncearc─â s─â faci plimb─âri ┼či sport ├«n aer liber ori de c├óte ori ai ocazia. Iar dac─â este vorba de zile ├«nsorite, cu at├ót mai bine! Vei ob┼úine necesarul de vitamina D, necesara pentru sistemul imunitar ┼či pentru reglarea ritmului cardiac.

90% din cazurile de depresie, surmenaj ┼či tulbur─âri de concentrare sunt tratate prin luminoterapie.

Ce mai po┼úi face ├«n plus este o terapie special─â numit─â luminoterapie, care ├«┼úi asigur─â energia de care ai nevoie. Este realizat─â cu ajutorul unor aparate medicale, l─âmpi fluorescente, lasere ┼či un sistem numit bioptron, care are un dispozitiv optic. Acesta emite o lumin─â similar─â celei solare, dar f─âr─â radia┼úii ultraviolete. Anumite l─âmpi asigur─â necesarul zilnic de lumin─â dup─â o expunere de numai 20 de minute, altele dup─â o jum─âtate de or─â.

Cite┼čte ┼či: De ce e important─â vitamina D

Lumina ajunge la nivelul creierului prin retină, ca un impuls nervos, ajungând la glanda epifiză, sensibilă la lumină, acţionând asupra secreţiei de melatonină. Există aparate cu lumină polarizată care pot fi achiziţionate, deci terapia se face la domiciliu. Înainte de a încerca luminoterapia, cere sfatul unui medic! De asemenea, luminoterapia se face în cabinetele de terapii alternative.

O ┼čedin┼ú─â de luminoterapie dureaz─â, de regul─â, 30 de minute. Se poate observa o schimbare a st─ârii de s─ân─âtate dup─â 3-4 zile. Pentru ca luminoterapia s─â aib─â rezultate bune, sunt importante distan┼úa la care ne pozi┼úion─âm ┼či intensitatea luminii. Cu c├ót te ├«ndep─ârtezi, cu at├ót intensitatea luminii va sc─âdea. Terapia nu are efecte secundare, dar este indicat ca, ├«nainte de a ├«ncepe, s─â ceri sfatul unui optician. Lumina bioptronului ┼či a l─âmpilor medicale este destul de puternic─â.

Luminoterapia este contraindicat─â celor care sufer─â de:

- glaucom

- cataract─â

- sindrom maniaco-depresiv.