Zincul este un oligoelement mineral indispensabil organismului, pe care il putem gasi in diferite alimente sau sub forma unor suplimente alimentare. Acesta are numeroase beneficii pentru organism, iar lipsa zincului poate duce la aparitia unor probleme de sanatate precum scaderea imunitatii, probleme cu pielea sau chiar incetinirea cresterii la copii.

Persoanele de vârsta a treia trebuie să asimileze din alimentaţia zilnică aportul de zinc de care are organismul nevoie, tocmai pentru a atenua delinul fizic şi cel psihic, conform unui studiu recent.

Ceretătorii de la Universitatea de Stat din Oregon, SUA, au prezentat pentru prima dată mecanismul prin care deficienţa de zinc poate duce la slăbirea sistemului imunitar, la apariţia bolilor cardiace, la diabet şi chiar cancer la vârstnici.

În cazul cobailor care nu asimilau suficient zinc din alimentaţie, procesul inflamator era mai avansat decât la cei care primeau doza optimă de zinc. Sistemul imunitar era mai slăbit şi riscul de boală era mai mare în cazul cobailor care avea o vârstă mai mare.

"Cercetările anterioare au arătat că lipsa de zinc atât la oameni, cât şi cobaii poate cauza deteriorarea ADN-ului, iar acest lucru poate creşte riscul de inflamaţie în organism. În cazul unor răni, inflamaţia este normală, însă în exces poate duce la boli degenerative, la cele cardiace sau la cancer”, a afirmat Emily Ho, profesor asociat la Universitatea de Stat din Oregon.

Specialiştii susţin că doza optimă de zinc din organism poate proteja împotriva stresului oxidativ. Din alimentaţie, zincul se poate asimila din fructele de mare şi din carne şi mai dificil din cereale sau legume.

Zincul poate fi gasit sub forma de suplimente alimentare, insa exista si alimente care contin din belsug acest mineral esential. Alimentele care contin zinc sunt urmatoarele:

Care sunt sursele de zinc si dozele recomandate

  • alimente bogate in proteina de origine animala, precum carnea rosie (vita, porc, oaie, miel) sau carnea de pui - spre exemplu, 80 de grame de carne de vita contin 9 miligrame de zinc;
  • produse lactate si oua - 100 de grame de iaurt contin 3 miligrame de zinc;
  • legume - broccoli, sfecla rosie, ciuperci, cartofi, sparanghel, varza, morcovi, varza de Bruxelles, salata verde, dovleac, spanac, rosii. O portie de 100 de grame de broccoli fiert contine 4 miligrame de zinc.
  • fructe proaspete - ananas, mango, capsuni, portocale, banane, caise. De exemplu, 100 de grame de portocale contin 2 miligrame de zinc.
  • fructe oleaginoase - caju, arahide, migdale, alune, fistic, nuci. Spre exemplu, o portie de 100 de grame de migdale contine 3 miligrame de zinc.
  • peste si fructe de mare - somon, sardine, ton, homar, scoici, crab sau midii. O portie de 100 de grame de ton contine 8 miligrame de zinc.