Ai reuşit să slăbeşti, dar ai observat că numărul kilogramelor pierdute a fost recuperat apoi sau te-ai îngrăşat mai mult? Este vorba despre aşa-numitul yo-yo, pe care este bine să ştii cum îl poţi preveni şi depăşi.

Despre ce înseamnă, mai exact, fenomenul yo-yo ne-a vorbit Anca Alungulesei, terapeut în nutriţie: „Efectul yo-yo în dietă este cunoscut şi sub denumirea de ciclicitate în greutate şi se referă la fenomenul pierderii şi luării în greutate în mod ciclic, în analogie cu mişcarea de sus-jos a unui yo-yo. Sau, ca un lift care coboară şi urcă înapoi foarte repede. În acest proces, o persoană îşi poate atinge iniţial scopul de a pierde din greutate, însă nu reuşeşte să şi-o menţină pe termen lung, începând, din nou, să ia în greutate. Efectul yo-yo afectează atât bărbaţii, cât şi femeile, tinerii sau persoanele mai în vârstă. Această oscilare a greutăţii nu se referă doar la grăsimea de pe abdomen, ci poate face rău şi sănătăţii, în timp”. Potrivit specialistului, acest fenomen des întâlnit este un semn că dietele nu funcţionează şi că ar trebui „să ne schimbăm perspectiva asupra procesului care ne va ajuta să scădem în greutate dar, mai ales, să ne menţinem acolo”.

 

De ce apare

 

Perioadele de înfometare sau dietele drastice sunt percepute de organism ca un „război” şi, în loc ca metabolismul să fie foarte activ şi să se ardă caloriile, corpul intră pe un mod de stocare. În plus, persoanele care ţin diete restrictive se plâng adesea de pofte exagerate, care sunt semne ale carenţelor de substanţe nutritive. „Când corpul arde grăsimea, şi masa musculară poate scădea. În momentul în care treci prin yo-yo şi începi de te reîngraşi, grăsimea va avea întotdeauna întâietate în a se depune, însă corpul tău îşi doreşte înapoi şi masa musculară pierdută. Aşadar, apetitul rămâne mărit până când masa musculară creşte şi îşi revine la forma iniţială dar, odată cu refacerea masei musculare, procentul de grăsime se poate dubla. În final, după câteva cicluri de yo-yo, poţi ajunge să ai un procent de grăsime mai mare decât aveai atunci când ai început procesul de slăbire”, explică Anca Alungulesei.

 

Ce poţi face pentru slăbi sănătos

   

Pentru a avea şi a menţine greutatea normală, este voie de schimbarea obieciurilor pe termen lung:

 

  • Evită alimentele nedorite: fast-food, chipsuri, cartofi, băuturi carbogazoase
  • Consumă alimente fermetate şi grăsimi sănătoase bogate în acizi graşi Omega-3: peşte, oleaginoase, avocado, iaurt gras
  • Practică activităţi moderate: treburi casnice, plimbări în parc, urcatul scărilor
  • Somn de calitate, 7-8 ore în fiecare noapte.
  • Evită să te saturi la o masă
  • Seara, consumă cât mai puţină pâine, cartofi sau paste.

Citeste si: Plante care ţin greutatea sub control
 

SFATUL SPECIALISTULUI

Anca Alungulesei, terapeut în nutriţie

 

Cum facem să nu ne mai îngrăşăm după ce am slăbit? În primul rând, trebuie să ne schimbăm mentalitatea despre „procesul de slăbire” adică despre „dietă”. Pentru asta, avem de parcurs câţiva paşi care ţin de creierul/mintea noastră şi care, pe termen mediu şi lung vor fi cei care ne vor ajută să nu mai picăm în capcană efectului yo-yo.

 Este foarte important ce obictiv ne setăm la începutul unei diete. Faptul că îţi doreşti să slăbeşti X kilograme în X timp este un mesaj pe care mintea ta îl interpretează cu dată de început şi dată de final. Adică este o gândire pe termen scurt, care nu te sprijină, deoarece, în momentul în care vei ajunge la obiectivul dorit iniţial, procesul se va opri. Se activează în minte comnada de „stop” şi tu te vei întoarce la vechile obiceiuri care, evident, te vor conduce din nou la îngrăşare.

Stabileşte obiective mici, de exemplu, să slăbeşti 1 kg pe săptămână. Exersează „alimentaţia conştientă”. Fii atent la tine şi la nevoile tale, vezi când îţi este foame sau când te simţi sătul, mestecă lent şi savurează mâncarea din farfurie. Începe cu paşi mici şi, pe măsură ce îi depăşeşti, adăugă mai multe obiective la schimbarea pe care îţi doreşti să o faci.

Transformă „dieta” în stil de viaţă. Gândeşte pe termen lung. Setarea obiectivelor pe termen scurt nu te ajută în transformarea „dietei” în stil de viaţă.

INFO

Slăbirea rapidă şi îngrăşarea excesivă pot afecta flora intestinală şi favorizează depresia.