Fumatul nu este doar un obicei dăunător, este o problemă globală cu care se confruntă sute de milioane de oameni şi care afectează anual, direct sau indirect, milioane de oameni de pe toate continentele, generând numeroase afecţiuni deosebit de periculoase pentru sănătate.

Cu toate că s-a demonstrat ştiinţific faptul că fumatul este un obicei dăunător, specialiştii au făcut demersuri suplimentare pentru a stabili cu exactitate substanţele din tutun care provoacă probleme de sănătate şi care sunt toxice pentru om. 

 

În urma a numeroase studii s-a stabilit că principala cauză a riscurilor pe care fumatul le prezintă pentru sănătate este dată de nivelurile ridicate ale compuşilor dăunători care rezultă în urma arderii ţigărilor, precum gudronul sau monoxidul de carbon. De aceea, pentru a face primii paşi pentru a reduce riscurile pentru sănătate, este important, pe lângă o alimentaţie echilibrată şi mişcare zilnică, să ne limităm expunerea la astfel de substanţe.  

 

Dar şi în privinţa fumatului, la fel ca în cazul multor altor lucruri, informaţiile trunchiate şi miturile repetate s-au transformat în convingeri populare. S-a spus, de exemplu, că nicotina este vinovată de problemele de sănătate ale fumătorilor. În realitate, aceasta este o afirmaţie incorectă, iar studiile ne-au confirmat că cele mai multe substanţe nocive sunt cele eliberate de tutun în urma arderii.

 

Tutunul devine foarte periculos atunci când este ars

Atunci când tutunul este ars într-o ţigară, se formează peste 6.000 de substanţe, din care aproximativ 100 sunt toxice şi identificate de experţi ca fiind răspunzătoare pentru bolile grave asociate fumatului. Puţini sunt cei care ştiu aceste informaţii, precum şi faptul că există produse care nu ard tutunul. 

 

Până de curând nu existau aceste alternative la ţigări, iar un fumător era expus automat la toate riscurile presupuse de fumat, inclusiv substanţele toxice din fum. Odată cu înţelegerea problemei au apărut şi primele alternative la fumatul tradiţional. Acestea se bazează pe eliminarea arderii tutunului, care este înlocuită cu încălzirea acestuia la temperaturi mult mai mici, suficiente pentru a elibera nicotina. 

 

Aceste alternative de consum a tutunului, cele care doar îl încălzesc şi nu îl ard, emit în medie cu 95% mai puţine substanţe dăunătoare şi cu 98% mai puţin monoxid de carbon şi nu produc gudron.

 

Ce este gudronul? 

S-a vorbit mult în rândul fumătorilor şi despre gudron. În credinţa populară, gudronul este o substanţă nocivă produsă ca urmare a consumului de tutun, aşa că am putea concluziona că orice formă de fumat produce gudron.

 

Ei bine, nici această informaţie nu este corectă. În realitate, gudronul nici măcar nu este o substanţă, ci este o modalitate de a măsura ceea ce rămâne în urma arderii unei ţigări.

 

La fel cum facem eforturi pentru a ne limita expunerea la factorii poluanţi ai mediului, pentru a combate factorii alergeni din locuinţele noastre şi pentru a ne asigura că alimentele pe care le consumăm nu sunt tratate cu substanţe chimice, în aceeaşi măsură este important să găsim alternative viabile la fumatul clasic, atunci când nu putem renunţa la acest obicei. 

 

De ce alternativele fără fum nu produc gudron?

Alternativele fără fum care doar încălzesc tutunul nu ard şi, prin urmare, nu produc gudron deloc. Ele sunt fără fum, fără scrum şi fără gudron. Reziduul din aerosolul produs de alternativele fără fum este foarte diferit de gudron şi conţine niveluri semnificativ mai reduse de substanţe nocive. 

 

Aceste alternative nu sunt soluţia ideală pentru fumători, dar, aşa cum arată şi rezultatele a numeroase studii realizate de experţi din întreaga lume, reprezintă o alegere mai puţin dăunătoare pentru cei care nu pot încă renunţa la acest obicei şi care reprezintă peste un miliard din populaţia lumii.

 

Totuşi, pentru că bolile cauzate de substanţele generate prin arderea tutunului pot avea şi alte cauze, este important, pe lângă renunţarea la acest obicei, să aplici şi o serie de bune practici prin care să te menţii sănătos.

 

Pentru prevenirea bolilor la plămâni, este important să eviţi, pe cât posibil, zonele poluate, să elimini periodic praful acumulat în casă, să te speli cu regularitate pe mâini pentru a preveni infecţiile respiratorii şi să te asiguri că petreci cât mai puţin timp în preajma persoanelor care fumează, întrucât şi fumatul pasiv reprezintă un pericol pentru sănătatea ta. 

 

Sursă foto: Shutterstock