Iodul este un mineral esential cu ajutorul caruia se sintetizeaza hormonii tiroidieni (T3 si T4). In cazul unui deficit de iod in dieta, apar gusa si hipotiroidismul.

Consumul de alimente bogate in iod regleaza metabolismul, ajuta la utilizarea optima a caloriilor, prevenind astfel depozitarea ca exces de grasimi. In cazul deficientei de iod, tiroida incearca sa compenseze marindu-se in volum, aparand astfel gusa, iar in caz de deficit sever de iod apare hipotiroidismul, care se manifesta prin oboseala, slabiciune musculara si crestere in greutate. Doza de iod recomandata zilnic este de 150 mcg pe zi (la adulti).
 
 

Algele marine

 
 
Oceanul este sursa multor alimente bogate in iod, precum algele marine. Acestea din urma pot fi uscate, murate sau folosite ca condimente. Poti fi puse in supe sau in salate. 
 
 

Codul

 
 
Este un peste alb, cu putine grasimi si calorii, dar bogat in minerale si substante nutritive, inclusiv iod. Specialistii spun ca pestii cu continut scazut de grasimi contin o cantitate mare de iod. Cantitatea de iod din cod poate varia usor daca pestele a fost capturat in ferma sau prins in salbaticie.
 
 

Lactate

 
 
Produsele lactate sunt surse majore de iod. Cantitatea de iod din lactate difera foarte mult in functie de continutul de iod din furajele pentru bovine si de utilizarea dezinfectantilor care contin iod in timpul mulsului. Si iaurtul este o sursa recomandata de iod, o ceasca de iod asigurand aproximativ jumatate din cantitatea de iod recomandata zilnic. Branza Cottage
este una dintre cele mai bune surse de iod. O ceasca de branza de vaci ofera 65 mcg de iod, in timp ce 30 de grame de branza cheddar asigura aproximativ 12 mcg  de iod.
 
 

Sarea iodata

 
 
Exista aproximativ 71 mcg de iod in 1/4 lingurita de sare iodata, ceea ce reprezinta 47% din doza zilnica recomandata. Este bine sa cumperi doar sare iodata, ambalata in pungi rezistente la apa, cu data fabricatiei sau expirarii mentionata pe ambalaj. Dupa expirare, concentratia de iod scade mult. Sarea iodata se tine in cutii inchise, ferita de soare si de apa. Cel mai este este sa adaugi sare la sfarsitul prepararii mancarii, deoarece iodul din sare se pierde in timpul fierberii.
 
 

Creveti

 
Fructe de mare bogate in proteine, crevetii sunt o sursa foarte buna de iod. In plus, mai au in compozitie vitamina B12, seleniu si fosfor.  90 de grame de creveti contin aproximativ 35 micrograme de iod sau 23% din doza zilnica recomandata.
 
 

Oua

 
 
Un ou intreg contine proteine, grasimi, vitamine si minerale. Majoritatea acestor nutrimenti, inclusiv iodul, provin din galbenus. In medie, un ou mare contine 24 mcg de iod sau 16% din doza zilnica recomandata.
 
 

Prune uscate

 
 
Sunt o sursa excelenta de iod. Pe langa asta, prunele uscate sunt bogate in vitamine si substante nutritive, inclusiv vitamina K, vitamina A, potasiu si fier.  Acestea contribuie la imbunatatirea sanatatii inimii, la scaderea riscului aparitiei cancerului de colon si chiar la tinerea sub control a greutatii prin scaderea apetitului. Cinci prune uscate asigura 13 mcg de iod sau aproximativ 9% din valoarea zilnica.
 
Citeste si: