Aminoacizii sunt proteinele din alimente si corp, in combinatii diferite de elemente chimice. Organismul are nevoie de ei si ii utilizeaza, asa ca mizeaza pe alimente bogate in aminoacizi.

O dieta deficitara chiar de un singur aminoacid poate avea un impact negativ, major, asupra sanatatii. Cand carentele nutritionale sunt importante, ofera organismului un ajutor rapid suplimentele cu aminoacizi. Daca nu sunt probleme grave de sanatate, incearca sa incluzi mai des in meniul zilnic alimente cu aminoacizi.

Ce sunt aminoacizii

Cand mananci, sistemul digestiv descompune proteinele din alimente in aminoacizi. Acestia sunt apoi recombinati pentru a crea tipurile specifice de proteine necesare corpului. Sunt doua tipuri de aminoacizi: neesentiali si esentiali.

Organismul poate produce doar aminoacizi neesentiali. Pe cei esentiali ii poate procura din hrana.

Surse de alimente bogate in aminoacizi neesentiali

Printre aminoacizii neesentiali se numara acidul asparagic, acidul glutamic, alanina, arginina, asparagina, cisteina, glutamina, glicina, prolina, serina, taurina si tirosina.

Pestele, ouale, produsele lactate sunt surse foarte bune de alanina. Alimentele bogate in arginina sunt produsele lactate, carnea de pui, nucile, cerealele integrale, sparanghelul, vita si pestele. Cand sunt carente de cisteina in organism, completeaza aportul nutritional cu alimente, precum carnea de pui, de curcan, ovaz, granola, iaurt, branza cottage si carnuri.

Cei mai cunoscuti aminoacizi esentiali sunt fenilalanina, histidina, izoleucina, leucina, lizina, metionina, treonina, triptofanul si valina.

Lista alimentelor bogate in valina sunt fasolea, spanacul, broccoli, semintele de susan, semintele de canepa, semintele de chia, soia, arahidele, cerealele integrale, smochinele, avocado, merele, cerealele si semintele germinate, afinele, coacazele, portocalele si caisele.

Importanta aminoacizilor

Pentru refacerea muschilor, a tendoanelor, pielii, ligamentelor, organelor, glandelor, unghiilor si parului sunt necesari aminoacizii. Ei catalizeaza producerea de hormoni, precum insulina, de neurotransmitatori (substante chimice din creier care transmit mesaje), diferite fluide ale corpului si enzime care declanseaza functiile somatice.

Stiai ca nutritionistii prescriu analize de sange pentru a detecta eventualele deficiente de aminoacizi? Medicii recomanda o dieta bogata in alimente cu aminoacizi pentru tratamentul afectiunilor cardiace, scaderea hipertensiunii arteriale, cresterea functiei imunitare si calmarea unor tulburari nervoase.

Alimente bogate in aminoacizi – carne rosie slaba

Carnea rosie este una dintre cele mai bune surse de alimente bogate in proteine. Opteaza pentru carne slaba de vita, recomanda livestrong.com, si vei beneficia de proteine de calitate si un aport caloric scazut.

Oua si lactate

Poti procura o cantitate semnificativa de aminoacizi esentiali din oua si produse lactate. Cand vine vorba despre lactate, cele fara grasimi sau cu un continut mic de grasimi furnizeaza cele mai multe proteine de calitate.

Citeste mai multe despre alimente bogate in aminoacizi