Conexiunea dintre joc și artă

Arta a primit nenumărate definiții de-a lungul timpului. Ea poate fi o expresie a libertății, o oglindire a gândurilor, o adevărată aventură. Și la un moment dat, a început să fie înțeleasă și în termeni de joc, inițiatori ai acestei mișcări fiind filozofii Schiller și Kant. Pentru Kant, existau pe de o parte, absolutismul și regulile de judecată; dar, pe de altă parte, era și noul artist romantic, chemat să „joace” și să creeze noi „reguli” pentru artă, încălcând regulile prin invenție creativă. Schiller nu a fost un adept al lui Kant, dar a fost un cititor perspicace al ultimei sale Critici și a preluat termenul kantian „joc” sau inventivitatea geniului - acesta era de părere că „omul se joacă numai atunci când este om în sensul deplin al cuvântului și este complet om doar atunci când se joacă.”

Ecuația dintre artă și joc a fost, de asemenea, pusă în lumină de evoluția artelor plastice. Marcel Duchamp - care, în 1925, a avut șansa să devină campion al Franței la șah, la vreo zece ani după ce nu a reușit ca pictor la Paris - a declarat: „Toți artiștii nu sunt jucători de șah - toți jucătorii de șah sunt artiști”.

image

Prin definiție, jocul este un comportament pe care cineva îl abordează, pentru a se bucura de capacitatea de a-l putea executa. Cu cât o atribuție este mai dificil de îndeplinit, cu atât plăcerea de la final este mai mare. De aceea, jocul este comparativ în esență. Jucătorul își poate compara performanțele cu acelea anterioare sau cu ale altora. Jocul se desfășoară sub forma unui concurs. Introducerea altor jucători permite ridicarea gradului de dificultate: jucătorii se pot obstrucționa reciproc în atingerea scopului lor, de exemplu, ca în fotbal sau șah. Gradul de dificultate poate fi crescut și mai mult în cazul în care punctul de plecare este determinat de limbajele de programare. Unul dintre acestea este generatorul de numere aleatorii (RNG), care stă în spatele platformelor online, cum ar fi un cazino online care oferă activități conectate prin RNG, ori precum ruleta sau sloturile reprezentate de o mulțime de simboluri care au puncte în spatele lor. Alternativ, acestea pot fi accesate direct de la locație, în săli de jocuri sau în cazinouri pline de viață. În plus, RNG joacă un rol important în jocurile axate pe obținerea de recompense, precum Destiny, Borderlands și Diablo. Când deschizi un cufăr de comori sau învingi un inamic, recompensa pe care o poți obține diferă de la caz la caz. Jocul o determină aleatoriu de fiecare dată, așa că s-ar putea să ajungi să primești imediat un obiect super-rar sau o armură de nivel scăzut de mai multe ori.

Multe jocuri sunt despre capacități intelectuale (ghicitori, cuvinte încrucișate) sau activități corporale „spiritualizate” (eliminarea pionilor în loc de inamicii umani). Alte jocuri sunt în primul rând despre pricepere fizică: abilitate motrică (prinde-mă, ascunselea, săritul frânghiei), jocuri cu mingea (hochei, cricket, tenis, volei, dar și golf, bowling, biliard). În acest din urmă caz, ele primesc adesea calificarea suplimentară de „sport” – ceea ce nu înseamnă că nu mai avem de-a face cu jocuri.

Din punct de vedere social, jocul poate lua două forme. Pentru început, există bucuria pur solitară a competenței cuiva. Competența poate fi măsurată prin criterii interne (frumusețea, ușurința, finețea execuției), dar și prin criterii externe: compararea cu reminiscența performanțelor proprii sau ale altora. Afirmația lui Duchamp, că toți jucătorii de șah sunt artiști, se aplică tuturor „artelor” în acest sens. De îndată ce o persoană a stăpânit o artă - când a devenit artist - vrea să-și demonstreze priceperea în fața unui public – ne putem gândi la un acrobat, un magician sau un compozitor. Plăcerea solitară ajunge să se desfășoare într-un spectacol în fața unui public.

Printre asemănările dintre artă și joc, este evident că există și o diferență fundamentală. În timp ce jocul este o activitate prin care se produce ceva, arta este mai degrabă un produs. Arta este mai degrabă despre plăcerea în imagine, decât despre plăcerea de a face o imagine; deși susținătorii conceptului de catharsis prin artă ar putea să aibă comentarii adiacente în acest sens.  Astfel, jocul este clar delimitat, nu numai din imagini, ci și de produse ca atare: din haine, mașini, poduri, catedrale și piramide, care, ca picturile și sculpturile, nu pot fi numite nicicum „joc”.

Poate provoca o oarecare confuzie faptul că unele opere de artă constau din produse care trebuie executate - ne putem gândi la teatru sau muzică - astfel încât producția și produsul să coexiste. Ajută să reamintim că realizarea sau executarea unei simfonii, a unei piese de teatru sau a unui film, este un comportament care poate fi artistic, dar că plăcerea de a realiza sau de a executa nu este aceeași cu plăcerea simfoniei, a piesei de teatru sau filmul în sine.

Jocul poate fi savurat izolat, în fața unui public sau comparat cu cel al concurenților într-un concurs. Arta, pe de altă parte, se concentrează pe realizarea de frumos și schimbare. Arta și jocul sunt în mod clar fenomene distincte, dar cu asemănări multiple.

image