Care este legătura dintre somn și boala Alzheimer

Cu to╚Ťii am auzit c─â principalul risc al maladiei Alzheimer este v├órsta ├«naintat─â, temuta boal─â fiind mai des ├«nt├ólnit─â ├«n cazul persoanelor peste 65 de ani. Dar, v├órsta nu constituie singurul factor de dezvoltare al acestei afec╚Ťiuni degenerative, somnul insuficient juc├ónd un rol important ├«n apari╚Ťia bolilor din sfera neurologic─â.

image

 Nop╚Ťile nedormite duc la cre╚Öterea proteinei tau ╚Öi, implicit, cresc riscul de dezvoltare a maladiei Alzheimer, se arat─â ├«ntr-un studiu realizat de Sience Journal, ce a avut ├«n vedere 8 voluntari. Persoanele au avut un somn odihnitor ├«n prima noapte de observa╚Ťie. Apoi, acestea au fost rugate s─â stea treze timp de 36 de ore. Dup─â o singur─â noapte nedormit─â cei 8 participan╚Ťi la studiu au prezentat o cre╚Ötere de 50% a proteinei tau. Trebuie men╚Ťionat c─â persoanele care sufer─â de maladia Alzheimer prezint─â o cre╚Ötere anormal─â a acestei proteine, spre deosebire de celelalte persoane, informeaz─â thehealthy.com. Riscul de dezvoltarea a bolii Alzheimer este direct propor┼úional cu num─ârul de nop╚Ťi nedormite. Un alt studiu publicat de Brain: A Journal of Neurology sus╚Ťine efectele negative ale nop╚Ťilor nedormite asupra s─ân─ât─â╚Ťii creierului. Spre deosebire de studiul anterior, cercet─âtorii de la Brain: A Journal of Neurology nu au cerut voluntarilor s─â stea trezi noaptea, ├«ns─â le-au dat acestora un monitor de somn pe care s─â-l ia acas─â. Astfel, somnul participan╚Ťilor la studiu putea fi ├«ntrerupt, scopul fiind s─â se ├«mpiedice instalarea unui somn profund. La finalul studiului, s-a constatat c─â o singur─â noapte cu un somn necalitativ cre╚Öte nivelul de beta amiloid, o alt─â protein─â asociat─â cu maladia Alzheimer.

Ce s─â faci ca s─â evi╚Ťi dezvoltarea maladiei Alzheimer

Exist─â factori de risc ai bolii Alzheimer, care nu pot fi elimina╚Ťi, cum ar fi istoricul medical familial ╚Öi v├órsta ├«naint─â. Dar, prin adoptarea unui stil de via╚Ť─â s─ân─âtos, ce const─â ├«n somn suficient (8-9 ore pe noapte), mi╚Öcare fizic─â ╚Öi alimenta╚Ťie bogat─â ├«n fructe ╚Öi legume, bolile neurologice pot fi ╚Ťinute la distan╚Ť─â. Evit─â stresul prelungit ╚Öi agita╚Ťia, prin g─âsirea unor hobby-uri ╚Öi prin practicarea activit─â╚Ťilor preferate ├«n timpul liber ascultarea melodiilor preferate, desen, scris etc). De asemenea, dac─â suferi de afec╚Ťiuni precum hipertensiune, diabet sau ai colesterolul ridicat, discut─â cu medicul specialist despre tratamentele necesare pentru a ╚Ťine sub control aceste probleme medicale, ├«ntruc├ót netratate, constituie un factor de risc de dezvoltare a  maladiei Alzheimer.

Cite┼čte ┼či: De c├óte ore de somn avem nevoie pentru ca s─ân─âtatea s─â nu fie afectat─â

Anca-Teodora Popa