Într-o lume în care tehnologia ne permite să comunicăm cu persoane aflate în orice punct al planetei, paradoxal, oamenii se simt din ce în ce mai singuri şi sunt tot mai predispuşi să intre în depresie.

Un raport al Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii estimează că 350 de milioane de persoane din întreaga lume sunt afectate de „boala mileniului III”. Femeile sunt mai predispuse decât bărbaţii să dezvolte stări depresive, iar dacă nu este tratată la timp, boala poate conduce la suicid (800.000 de oameni se sinucid anual din cauza depresiei, boala fiind a doua cauză de suicid în rândul tinerilor de 15-29 de ani).

Cu toate că există tratament medicamentos pentru a înlătura stările de depresie, eu cred că medicamentele tratează doar aspectul somatic al bolii, şi nu cauza psihologică primară care a condus la această condiţie. În timp, anti-depresivele devin ineficiente deoarece trupul devine imun la ele.

Medicamentele, doar efect de boomerang

Depresia este o boală mult mai complexă, mult mai profundă decât cred majoritatea oamenilor. Mulţi dintre noi, din ignoranţă sau poate din comoditate, alegem să luăm medicament după medicament, crezând că acestea ne vor face bine. Din contră chiar, în unele situaţii se pot dezvolta dependenţe puternice de acestea şi vor avea efect de tip boomerang asupra sănătăţii noastre fizice şi mentale.

Secretul este să descoperim care au fost cauzele psihologice care l-au determinat pe om să intre în depresie şi care se află foarte bine ascunse în subconştientul său. Odată identificat stresul interior, există câteva tehnici pe care le aplicăm de ani buni – şi care s-au dovedit a fi foarte eficiente – prin care îl putem descărca emoţional în doar câteva minute.

Cum putem trata depresia?

Cea mai eficientă metodă de ameliorare a stărilor depresive este mişcarea fizică. Este de asemenea şi cea mai ieftină şi independentă de orice alţi factori. Acest lucru eliberează în organismul nostru endorfină şi adrenalină care, în timp duc la anihiliarea oricărui simptom al depresiei. Iată câteva exemple de comportamente pe care le poţi realiza cu uşurinţă pentru a obţine aceste efecte:

1. Când mergi pe stradă, caută să priveşti vârful clădirilor, astfel încât capul să fie lăsat uşor pe spate, fără să pierzi, desigur, contactul cu spaţiul prin care te deplasezi

2. Stând în picioare, priveşte un punct la aproximativ 70 cm în faţa ta, aflat pe asfalt sau podea. Acel punct reprezintă simbolic problema cu care te confrunţi. Priveşte-o de sus, cu atitudinea "de sus" şi vezi cum o percepi de aici, de deasupra. Apoi, flexează genunchii şi coboară trunchiul, fiind pe vine şi priveşte acum acelaşi punct/problemă, de la acest nivel. Repetă de 20 de ori, RAPID! Ultima poziţie va fi cea superioară!

3. Stând în picioare, ridică mâinile drept în sus, ca şi cum ai vrea să apuci ceva care se află la vârfurile degetelor şi apoi, te laşi uşor în spate, cu grijă, îndoindu-te de la mijloc, astfel încât să simţi o tensiune uşoară, plăcută, la nivelul mijlocului, fără să exagerezi. Această tehnică activează foarte puternic glandele suprarenale.

4. Gândeşte-te la problema cu care te confrunţi, ţinând între dinţi un creion sau un pix şi în acelaşi timp formulează-ţi în gând această problemă în termeni vagi sau chiar pozitivi. Observă cum se modifică starea ta. (Poţi să laşi capul uşor pe spate când faci acest lucru).

Angela Nuţu, coach, trainer şi vice-preşedintele Asociaţiei de Hipnoză din România